EPN-V2

SP306210 Psychosocial problems in individual and system perspective Course description

Course name in Norwegian
Psykososiale vansker i individ- og systemperspektiv
Study programme
Special Needs Education 2
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
FALL 2022
Schedule
Course history

Introduction

All answer papers are assessed by two examiners, one of whom must be external.

Required preliminary courses

  • Intensive care nursing in a historical perspective.
  • Intensive and critical care nursing:
    • Prevention
    • Treatment
    • Pain and stress relief
    • Rehabilitation
    • Palliative care
    • Teaching and guidance
    • Administration and management
    • Research and quality-related work
  • Ethical theories.
  • Ethical argumentation and decision-making theory.
  • Addressing intensive care patients' psychosocial and existential needs.
  • Evidence-based intensive care nursing.

Learning outcomes

INTEN6100 and MINT5100 overlap 100%.

Content

Emnet består av følgende temaer:

  • teoretisk, samt forsknings- og erfaringsbasert kunnskap knyttet til utvikling, forebygging og avhjelping av psykososiale vansker
  • observasjon og kartlegging
  • etiske utfordringer og dilemmaer i spesialpedagogisk arbeid

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformer vil veksle mellom:

  • forelesninger, diskusjoner og gruppearbeid
  • litteraturstudier
  • skriftlige oppgaver

Spesialpedagogikk 2 er et praksisorientert studium. Studentene skal utvikle innsikt i spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet og selv prøve ut ny kunnskap og nye erfaringer i egen eller andres praksis.;

Course requirements

For å kunne gå opp til eksamen i emnet må studentene gjennomføre følgende tre arbeidskrav:

Arbeidskrav 1: Individuelt arbeidskrav med et omfang på 500 ord +/- 10 %. (+ Arbeidskravet skal utformes etter nærmere retningslinjer som informeres om ved studiestart.

Arbeidskrav 2: Individuelt arbeidskrav med et omfang på 1500 ord +/- 10 %. Arbeidskravet skal utformes etter nærmere retningslinjer som informeres om ved studiestart.

Arbeidskrav 3: Muntlig framlegg av skisse til prosjektoppgaven;(se omtale under eksamen), omfang 15-20 min per gruppe.

Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/ utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

Det er krav om 80% tilstedeværelse i undervisningen, se mer informasjon om krav om tilstedeværelse i programplandelen.

Assessment

Eksamen gjennomføres som en skriftlig prosjektoppgave i gruppe (2-4;personer). Studentene jobber med oppgaven;gjennom hele semesteret, omfang 5000 ord +/- 10;%.

*Det er anledning til å gjennomføre eksamen individuelt. Begrunnet søknad sendes emneansvarlig ved studiestart.

Ny/utsatt eksamen

  • ved første ny og utsatt eksamen kan omarbeidet versjon av prosjektoppgaven leveres. Ved senere forsøk må det utarbeides ny prosjektoppgave
  • studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt, men det stilles krav om korrekt kildehenvisning.

Grading scale

Eksamen vurderes til bestått/ ikke bestått.

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen. Tilsynssensor evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.