Programplaner og emneplaner - Student
SP306210 Psychosocial problems in individual and system perspective Course description
- Course name in Norwegian
- Psykososiale vansker i individ- og systemperspektiv
- Study programme
-
Special Needs Education 2
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
FALL 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
All answer papers are assessed by two examiners, one of whom must be external.
Required preliminary courses
- Intensive care nursing in a historical perspective.
- Intensive and critical care nursing:
- Prevention
- Treatment
- Pain and stress relief
- Rehabilitation
- Palliative care
- Teaching and guidance
- Administration and management
- Research and quality-related work
- Ethical theories.
- Ethical argumentation and decision-making theory.
- Addressing intensive care patients' psychosocial and existential needs.
- Evidence-based intensive care nursing.
Learning outcomes
INTEN6100 and MINT5100 overlap 100%.
Content
Emnet består av følgende temaer:
- teoretisk, samt forsknings- og erfaringsbasert kunnskap knyttet til utvikling, forebygging og avhjelping av psykososiale vansker
- observasjon og kartlegging
- etiske utfordringer og dilemmaer i spesialpedagogisk arbeid
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformer vil veksle mellom:
- forelesninger, diskusjoner og gruppearbeid
- litteraturstudier
- skriftlige oppgaver
Spesialpedagogikk 2 er et praksisorientert studium. Studentene skal utvikle innsikt i spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet og selv prøve ut ny kunnskap og nye erfaringer i egen eller andres praksis.;
Course requirements
For å kunne gå opp til eksamen i emnet må studentene gjennomføre følgende tre arbeidskrav:
Arbeidskrav 1: Individuelt arbeidskrav med et omfang på 500 ord +/- 10 %. (+ Arbeidskravet skal utformes etter nærmere retningslinjer som informeres om ved studiestart.
Arbeidskrav 2: Individuelt arbeidskrav med et omfang på 1500 ord +/- 10 %. Arbeidskravet skal utformes etter nærmere retningslinjer som informeres om ved studiestart.
Arbeidskrav 3: Muntlig framlegg av skisse til prosjektoppgaven;(se omtale under eksamen), omfang 15-20 min per gruppe.
Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/ utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.
Det er krav om 80% tilstedeværelse i undervisningen, se mer informasjon om krav om tilstedeværelse i programplandelen.
Assessment
Eksamen gjennomføres som en skriftlig prosjektoppgave i gruppe (2-4;personer). Studentene jobber med oppgaven;gjennom hele semesteret, omfang 5000 ord +/- 10;%.
*Det er anledning til å gjennomføre eksamen individuelt. Begrunnet søknad sendes emneansvarlig ved studiestart.
Ny/utsatt eksamen
- ved første ny og utsatt eksamen kan omarbeidet versjon av prosjektoppgaven leveres. Ved senere forsøk må det utarbeides ny prosjektoppgave
- studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt, men det stilles krav om korrekt kildehenvisning.
Grading scale
Eksamen vurderes til bestått/ ikke bestått.
Examiners
Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen. Tilsynssensor evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.