EPN-V2

SP306210 Psychosocial problems in individual and system perspective Course description

Course name in Norwegian
Psykososiale vansker i individ- og systemperspektiv
Study programme
Special Needs Education 2
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Curriculum
FALL 2017
Schedule
Programme description
Course history

Introduction

I dette emnet får studentene kunnskap om teoretiske perspektiver for å forstå utvikling, forebygging og avhjelping av psykososiale vansker (samspillsvansker) i individ- og systemperspektiv.

Required preliminary courses

Opptakskrav er gjennomført og bestått Spesialpedagogikk 1, 30 studiepoeng. Andre med spesialpedagogisk kan tas opp etter individuell vurdering.

Learning outcomes

Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten skal

  • inneha innsikt i fag- og forskningslitteratur med oversikt over teorier og ulike forståelsesmåter knyttet til utvikling av psykososiale vansker
  • inneha kjennskap til aktuelt forebyggende arbeid og tiltak relatert til psykososiale vansker
  • inneha kjennskap til ulike kartleggingsstrategier og kunne begrunne iverksetting av tiltak- og endringsarbeid, både på individ- og systemnivå, med utgangspunkt i teori.

Ferdigheter

Studenten skal

  • kunne bidra til å vurdere, planlegge og gjennomføre tilpassede tiltak på individ- og systemnivå
  • kritisk kunne benytte fagspesifikke begrep i formidling og veiledning relatert til psykososiale vansker og tilrettelegging av tiltak

Generell kompetanse

Studenten skal

  • kritisk kunne anvende kunnskaper og ferdigheter om psykososiale vansker for å kartlegge barn og unge på individ- og systemnivå
  • skal med utgangspunkt i teori kunne planlegge, iverksette og vurdere ulike tiltak relatert til psykososiale vansker på individ- og systemnivå

Content

Emnet består av følgende temaer:

  • Begreper og teorier knyttet til utvikling, forebygging og avhjelping av psykososiale vansker.
  • Observasjon og kartlegging.
  • Etikk i spesialpedagogisk arbeid.

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformer vil veksle mellom

  • forelesninger, diskusjoner og gruppearbeid
  • litteraturstudier
  • skriftlige oppgaver

Spesialpedagogikk 2 er et praksisorientert studium. Studentene skal utvikle innsikt i spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet og selv prøve ut ny kunnskap og nye erfaringer i egen eller andres praksis. Dette skal dokumenteres i form av arbeidskrav.

Course requirements

For å kunne gå opp til eksamen i emnet må studentene gjennomføre følgende arbeidskrav:

Arbeidskrav 1 : Gjennomføre en kartleggingsundersøkelse på egen arbeidsplass og utarbeide en rapport hvor det gjøres rede for sentrale funn i kartleggingen. I rapporten skal studentene, med utgangspunkt i teoretiske perspektiv, foreslå og begrunne valg av tiltak. Rapporten skal ha et omfang på 1500 til 2000 ord.

Arbeidskrav 2 : Muntlig framlegg av plan for prosjektoppgave i grupper (eksamen), omfang 15-20 minutter

Arbeidskrav 3 : Tilstrekkelig deltakelse (80 prosent) i obligatorisk, undervisning, rådgivningstrening i grupper og oppgaveseminar gjennom semesteret.

Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/ utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

Assessment

Eksamen gjennomføres som skriftlig prosjektoppgave i gruppe (to til fire personer) gjennom hele semesteret, omfang 5000 ord +/- ti prosent.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt, men det stilles krav om korrekt kildehenvisning.

Grading scale

Eksamen vurderes til bestått/ ikke bestått.

Examiners

Det benyttes to interne sensorer, tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.