Programplaner og emneplaner - Student
SP306110 Counselling and collaboration Course description
- Course name in Norwegian
- Rådgivning og samarbeid
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Course history
-
- Curriculum
-
SPRING 2024
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten kan:
- forklare oppbyggingen og hensikten med datastrukturer som tabeller, lister, stakker, køer av ulike typer, heaper, hashtabeller, trær av ulike typer, grafer og filer
- gjøre rede for virkemåten og effektiviteten til ulike varianter av algoritmer for opptelling, innlegging, søking, sletting, traversering, sortering, optimalisering og komprimering
Ferdigheter
Studenten kan:
- analysere, designe, og implementere datastrukturer, samt vurdere hvilke datastruktur som er egnet til forskjellige konkrete anvendelser
- analysere, designe, implementere og anvende de algoritmene som trengs for å løse konkrete oppgaver
- bruke både egenutviklede og standardiserte algoritmer og datastrukturer til å løse sammensatte og kompliserte problemer
Generell kompetanse
Studenten kan:
- delta i diskusjoner og gi råd om hvilke datastrukturer og algoritmer det er mest hensiktsmessig å bruke i ulike situasjoner
- formidle viktigheten og nødvendigheten av å bruke gode strukturer og effektive algoritmer i programmeringsprosjekter
-
Required preliminary courses
Forelesninger og individuelle øvinger. Øvingene er basert på eget arbeid med veiledning fra faglærer og/eller en studentassistent.
-
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om rådgivningsteorier med vekt på rådgivningsprosesser, kommunikasjon og samspill
- bred kunnskap om ulike oppgaver i spesialpedagogisk rådgivningsarbeid og innsikt i ulike faktorer som kan påvirke samarbeid
- oppdatert kunnskap om initiering, implementering og forankring av kompetanse- og utviklingsarbeid
Ferdigheter
Studenten kan
- bevisst anvende situasjonstilpassede rådgivningsferdigheter og -strategier
- bidra konstruktivt i tverrfaglig og tverretatlig samarbeid, samt arbeide nært med elever, foresatte og kollegaer
- anvende kommunikasjons- og veiledningsmodeller ved kompetanse- og organisasjonsutvikling på individ- og systemnivå
Generell kompetanse
Studenten
- kan nyttiggjøre seg rådgivningskunnskap og -ferdigheter i eget arbeid på individ- og systemnivå
- kan analysere samspillprosesser i spesialpedagogisk rådgivnings- og innovasjonsarbeid, samt initiere og lede kompetanse- og organisasjonsutvikling
- kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser knyttet til samarbeid og læringsmiljø
-
Content
- rådgivningsteorier og modeller
- utvikling av egne ferdigheter og holdninger i rådgivning og veiledning
- etikk i rådgivningsarbeid
- tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
-
Teaching and learning methods
Arbeidsformene skal bidra til studentenes faglige og personlige utvikling og til økt refleksjonsnivå. Arbeidsformene varierer mellom:
- Forelesninger
- Arbeid i læringsgrupper
- Gi og motta veiledning ved egentrening individuelt og i læringsgrupper
- Arbeid med kasusoppgaver
- Studentfremlegg
Studentene skal gjennomføre rådgivningsøvelser og rollespill i læringsgrupper som ledd i egenutvikling. Studentene skal også forholde seg aktivt til innovasjonsarbeid som foregår ved eget arbeidssted.
-
Course requirements
Individuell digital eksamen under tilsyn på 2 timer.
Eksamensresultat kan påklages.
-
Assessment
Alle trykte og skrevne hjelpemidler tillatt.
Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.
-
Permitted exam materials and equipment
Gradert skala A-F.
-
Grading scale
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.
-
Examiners
Emnet bygger på DAPE1300 Diskret matematikk, DAPE1400 Programmering og DATA1700 Webprogrammering.