EPN-V2

SP306110 Counselling and collaboration Course description

Course name in Norwegian
Rådgivning og samarbeid
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history
Curriculum
SPRING 2024
Schedule
  • Introduction

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

    Kunnskap

    Studenten kan:

    • forklare oppbyggingen og hensikten med datastrukturer som tabeller, lister, stakker, køer av ulike typer, heaper, hashtabeller, trær av ulike typer, grafer og filer
    • gjøre rede for virkemåten og effektiviteten til ulike varianter av algoritmer for opptelling, innlegging, søking, sletting, traversering, sortering, optimalisering og komprimering

    Ferdigheter

    Studenten kan:

    • analysere, designe, og implementere datastrukturer, samt vurdere hvilke datastruktur som er egnet til forskjellige konkrete anvendelser
    • analysere, designe, implementere og anvende de algoritmene som trengs for å løse konkrete oppgaver
    • bruke både egenutviklede og standardiserte algoritmer og datastrukturer til å løse sammensatte og kompliserte problemer

    Generell kompetanse

    Studenten kan:

    • delta i diskusjoner og gi råd om hvilke datastrukturer og algoritmer det er mest hensiktsmessig å bruke i ulike situasjoner
    • formidle viktigheten og nødvendigheten av å bruke gode strukturer og effektive algoritmer i programmeringsprosjekter
  • Required preliminary courses

    Forelesninger og individuelle øvinger. Øvingene er basert på eget arbeid med veiledning fra faglærer og/eller en studentassistent.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

     

    Kunnskap

    Studenten har

    • inngående kunnskap om rådgivningsteorier med vekt på rådgivningsprosesser, kommunikasjon og samspill
    • bred kunnskap om ulike oppgaver i spesialpedagogisk rådgivningsarbeid og innsikt i ulike faktorer som kan påvirke samarbeid
    • oppdatert kunnskap om initiering, implementering og forankring av kompetanse- og utviklingsarbeid

     

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • bevisst anvende situasjonstilpassede rådgivningsferdigheter og -strategier
    • bidra konstruktivt i tverrfaglig og tverretatlig samarbeid, samt arbeide nært med elever, foresatte og kollegaer
    • anvende kommunikasjons- og veiledningsmodeller ved kompetanse- og organisasjonsutvikling på individ- og systemnivå

     

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan nyttiggjøre seg rådgivningskunnskap og -ferdigheter i eget arbeid på individ- og systemnivå
    • kan analysere samspillprosesser i spesialpedagogisk rådgivnings- og innovasjonsarbeid, samt initiere og lede kompetanse- og organisasjonsutvikling
    • kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser knyttet til samarbeid og læringsmiljø
  • Content

    • rådgivningsteorier og modeller
    • utvikling av egne ferdigheter og holdninger i rådgivning og veiledning
    • etikk i rådgivningsarbeid
    • tverrfaglig og tverretatlig samarbeid

  • Teaching and learning methods

    Arbeidsformene skal bidra til studentenes faglige og personlige utvikling og til økt refleksjonsnivå. Arbeidsformene varierer mellom:

    • Forelesninger
    • Arbeid i læringsgrupper
    • Gi og motta veiledning ved egentrening individuelt og i læringsgrupper
    • Arbeid med kasusoppgaver
    • Studentfremlegg

     

    Studentene skal gjennomføre rådgivningsøvelser og rollespill i læringsgrupper som ledd i egenutvikling. Studentene skal også forholde seg aktivt til innovasjonsarbeid som foregår ved eget arbeidssted.

  • Course requirements

    Individuell digital eksamen under tilsyn på 2 timer.

    Eksamensresultat kan påklages.

  • Assessment

    Alle trykte og skrevne hjelpemidler tillatt. 

    Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.

  • Permitted exam materials and equipment

    Gradert skala A-F.

  • Grading scale

    En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

  • Examiners

    Emnet bygger på DAPE1300 Diskret matematikk, DAPE1400 Programmering og DATA1700 Webprogrammering.