Programplaner og emneplaner - Student
SP306110 Counselling and collaboration Course description
- Course name in Norwegian
- Rådgivning og samarbeid
- Study programme
-
Special Needs Education 2
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Curriculum
-
SPRING 2020
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I dette emnet får studenten innsikt i og forståelse for spesialpedagogisk rådgivning- og innovasjonsarbeid. Gjennom praktisk trening av kommunikasjons- og samspillsferdigheter vil emnet også forberede studenter til å gjennomføre spesialpedagogiske rådgivnings- og innovasjonsprosesser. . I forbindelse med dette arbeidet vil det gjennomføres egentrening i små grupper hvor rollespill filmes for bruk i videre veiledning. Opptakene slettes umiddelbart etter veiledning.
Required preliminary courses
For å kunne ta eksamen i emnet må eksamen i emne SP3062110 være fullført og bestått
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om rådgivningsteorier med vekt på rådgivningsprosesser, kommunikasjon og samspill
- kunnskap om ulike oppgaver i spesialpedagogisk rådgivningsarbeid og innsikt i ulike faktorer som kan påvirke samarbeid kunnskap om etiske aspekter i rådgivning og samarbeid
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende situasjonstilpassede rådgivningsferdigheter og -strategier
- bidra konstruktivt i tverrfaglig og tverretatlig samarbeid, samt arbeide nært med elever, foresatte og kollegaer
- identifisere motstand og ulike barrierer i innovasjons- og samarbeidsprosesser
Generell kompetanse
Studenten kan
- nyttiggjøre seg rådgivningskunnskap og -ferdigheter i eget arbeid
- analysere samspillprosesser i spesialpedagogisk rådgivnings- og innovasjonsarbeid
- forholde seg kritisk til egen rolle i relasjonsarbeid
Content
- rådgivningsteorier og modeller
- utvikling av egne ferdigheter og holdninger i rådgivning og veiledning
- etikk i rådgivningsarbeid
- tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
Teaching and learning methods
Disse kan veksle mellom
- Forelesninger, diskusjoner og gruppearbeid
- Rådgivningsøvelser i små grupper
- Litteraturstudier
Studentene skal gjennomføre rådgivningsøvelser og rollespill i små grupper som ledd i egenutvikling.
Course requirements
For å gå opp til eksamen må studentene gjennomføre følgende arbeidskrav:
Arbeidskrav1: Utarbeide en prosjektplan for den individuelle semesteroppgaven (eksamen). Planen skal omfatte valg av tema, foreløpig problemstilling og forslag til hvordan problemstillingen kan belyses ved hjelp av forskning, litteratur og teori, eventuelle etiske overveielser, samt tidsplan. Omfang 500 ord +/- 10 %
Arbeidskrav 2: Individuelt refleksjonsnotat om egenutvikling i rådgivning, omfang 1200 ord +/- 10 %
Arbeidskrav 3: Tilstrekkelig deltakelse (80 %) i obligatorisk, undervisning, rådgivningstrening i grupper gjennom semesteret.
Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/ utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.
Assessment
Eksamen gjennomføres i form av individuell semesteroppgave (4000 ord +/- 10%). Oppgaven tar utgangspunkt i en selvvalgt problemstilling som er relevant for studiets overordnede emner.
Ny/utsatt eksamen
- ved første ny og utsatt eksamen kan omarbeidet versjon av semesteroppgaven leveres. Ved senere forsøk må det utarbeides ny problemstilling og leveres ny semesteroppgave
- studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt, men det forutsettes korrekt bruk av kildehenvisning
Grading scale
Gradert karakter A - F
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.