Programplaner og emneplaner - Student
SP2S6100 Psychosocial Functioning in a Socio-Ecological Framework Course description
- Course name in Norwegian
- Psykososiale vansker i individ- og systemperspektiv
- Study programme
-
Special Needs and Inclusive Education 2
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The course description is approved 07.04.11 by the Academic Affairs Committee, Faculty of Education and International Studies. Revisions approved 23.05.13 and 02.05.14. Minor changes approved 24.10.16. Latest revision approved by the Academic Affairs Committee 11.05.17.
The Faculty of Education and International Studies at Oslo Metropolitan University offers interdisciplinary courses in Development Studies and North-South relations, leading to a Bachelor's degree of 180 ECTS credits in Development Studies. This module 'Development and Migration' is a course at the intermediate level. Fulfilled requirements and a passable grade entitle the student to 10 ECTS credits.
This interdisciplinary course will seek to combine perspectives from social science and humanities on development and migration. Drawing on contributions from history, anthropology, sociology, political economy and geography the course is concerned with the historical processes of migration, the individuals who migrate and the consequences of the migration processes.
The course will be taught in English or Norwegian, depending on needs according to the participants' language abilities. Students may submit assignments in English, Norwegian, Swedish or Danish.
Required preliminary courses
See programme description.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred innsikt i ulike forståelsesmåter og perspektiver knyttet til psykososiale vansker i skolen
- har oppdatert kunnskap om aktuelt regelverk og etiske hensyn i spesialpedagogisk arbeid i et inkluderende læringsmiljø
- har inngående kunnskap om ulike kartleggingsstrategier relatert til psykososiale vansker og skolens læringsmiljø
Ferdigheter
Studenten
- kan kritisk anvende hensiktsmessige kartleggingsstrategier i skolen for å avdekke utfordringer på individ- og systemnivå i skolen
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere spesialpedagogiske tiltak basert på relevante kartleggingsmetoder, for å forebygge og/eller avhjelpe psykososiale vansker
- kan kritisk reflektere omkring strategier for samarbeid med eksterne miljøer rundt elever som viser psykososiale utfordringer
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt og forståelse for ulike faktorer som hemmer og fremmer læring og psykisk helse i skolen
- kan formidle kunnskap omkring miljøets betydning for utvikling og opprettholdelse av psykososiale vansker
- kan planlegge og legge til rette for inkluderende praksiser i skolen, alene og som deltaker i en gruppe
Content
The course will explore the migration process by giving an insight into historical causes of migration as well as various theories of migration. Further, the migrants will be seen as participants in social organisation and social networks that may have an impact on their ability to handle the migration process. The course will also discuss consequences at different levels for the sending and receiving communities as well as consequences for the individual migrant.
The course is organised around two principal themes:
1. Historical processes of migration
- Dynamics between globalisation, development and migration
- Theories of migration
2. Migration and the migrants
- Social organisation and social networks:
Households, age groups, gender, ethnicity, clan, class, religion
Diaspora, transnationality, nationalism and identity
Individuals
Teaching and learning methods
Se programplanen
Course requirements
Arbeidskrav
For å kunne gå opp til eksamen i emnet må studentene gjennomføre og få godkjent følgende arbeidskrav:
Arbeidskrav 1: Individuell skriftlig oppgave i form av et refleksjonsnotat knyttet til likeverdig opplæring. Refleksjonsnotatet skal ha et omfang på 1500 ord +/- 10 %.
Arbeidskrav 2: Individudell oppgave knyttet til psykososiale vansker. Arbeidskravet dokumenteres i form av en podkast eller video på 3 - 5 minutter eller et skriftlig dokument på 1500 ord +/- 10%.
For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Se informasjon om krav om deltakelse i programplanen.
Assessment
Eksamen er en prosjektoppgave i gruppe (3-5 personer) basert på selvvalgt tema og problemstilling. Tema og problemstilling må godkjennes av faglærer. Eksamen gjennomføres som en gruppepresentasjon i videoform. Gruppen lager en presentasjon med varighet på 15-20 minutter, hvor alle medlemmene bidrar og deltar. Eksamenspresentasjonen skal deles med resten av kullet. Et kort skriftlig sammendrag (max. 1500 ord) og litteraturliste leveres i tillegg. Studentene står fritt til å arbeide med prosjektoppgaven gjennom hele semesteret.
Det er anledning til å gjennomføre eksamen i emnet som en individuell eksamen. Begrunnet søknad sendes emneansvarlig ved studiestart. Omfanget på prosjektoppgaven vil ikke variere etter gruppestørrelse.
Ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan omarbeidet versjon av prosjektoppgaven leveres. Ved senere forsøk må det utarbeides ny problemstilling og leveres ny eksamen. Dersom det ikke kan gjennomføres gruppeeksamen, arrangeres eksamen individuelt.
Permitted exam materials and equipment
Examination support material not permitted.
Grading scale
Eksamen vurderes til bestått / ikke bestått.
Examiners
Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen. Tilsynssensor evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.
Admission requirements
Se programplanen.