Programplaner og emneplaner - Student
SP2S6100 Psychosocial Functioning in a Socio-Ecological Framework Course description
- Course name in Norwegian
- Psykososiale vansker i individ- og systemperspektiv
- Study programme
-
Special Needs and Inclusive Education 2
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om hovedtrekkene i norsk og internasjonal yrkesdidaktisk forskning
- har innsikt i begrepene yrkeskompetanse, arbeid, yrke, kontekst, utvikling, didaktikk og yrkesdidaktikk relatert til utdanning, arbeids- og samfunnsliv
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre forskningsbaserte analyser av arbeids- og produksjonsprosesser som grunnlag for utdanningsvirksomhet og læreplanarbeid
- kan gjennomføre yrkesdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for lærerutdanning
- kan kritisk vurdere egen og andres forskning på det yrkesdidaktiske feltet
Generell kompetanse
Studenten
kan identifisere og utforske behov for ny yrkesdidaktisk forskning med relevans for yrkesutdanningens og yrkesfaglærerutdanningers kunnskapsgrunnlag
Required preliminary courses
The course consists of 1 introductory meeting, and 6 - 12 seminars of 4 x 45 minutes, and time for discussion and a final seminar (4 x 45 minutes). The introductory meeting takes place 2 weeks ahead of the main part of the course. At this meeting, the structure, content and purpose of the course are presented. The students are asked to give short presentations of their Ph.D. projects, and describe how the course is relevant to it. This early session's main purpose is to help the students start systematic work with the course readings.
The seminars target central themes from the course readings for discussion and reflection. A high level of student participation is expected. During this time, students will produce several reaction papers (3 - 4 pages double spaced), and a final presentation of one central theme from the course. Themes are assigned by the lecturers.
The final seminar consists of a discussion of the presentations, which are distributed in advance as papers not to exceed 10 pages double spaced, and introduced by each candidate in a short (3 minute) session. Course teachers mediate the discussions.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- avansert kunnskap i et spesialisert felt innenfor fagfeltet sosialt arbeid
- inngående kunnskap i teorier som er relevante for temaet som behandles i masteroppgaven
- inngående innsikt i et tema eller fenomen sett fra flere ulike perspektiver
- inngående kunnskap, og anvendelse av akademiske krav for analyse og skriftlig produksjon
Ferdigheter
Studenten kan
- avgrense et større tema eller fenomen og gjøre det til gjenstand for forskning
- velge og ta i bruk en eller flere metoder for å utforske masteroppgavens problemstilling
- utvikle design for en empirisk undersøkelse
- analysere et datamateriale ved bruk av teoretiske perspektiver og begreper
- gjennomføre en systematisk og kritisk analyse, anvende sentrale forskningsprinsipper og gi en klar akademisk framstilling av resultatene
- vurdere forskningsetiske problemstillinger knyttet til eget prosjekt
Generell kompetanse
Studenten kan
- lese forskningslitteratur kritisk og reflektert
- vurdere problemstillinger knyttet til fag-, yrkes- og forskningsetikk
- formidle kunnskap og egne forskningsresultater skriftlig og muntlig
- anvende forskningsbaserte kunnskaper og ferdigheter i arbeidet med masteroppgaven
Content
Emnet består av følgende hovedtemaer:
- teoretisk, samt forsknings- og erfaringsbasert kunnskap knyttet til utvikling, forebygging og avhjelping av psykososiale vansker
- observasjon og kartlegging på individ- og systemnivå i skolen
- etiske utfordringer og dilemmaer i spesialpedagogisk arbeid
Teaching and learning methods
To be eligible to submit the master's thesis, the student must have the following approved mandatory activities and course work requirements:
- Mandatory participation: Kick-off seminar, 2 days. In case of absence on one or both days, a compensatory work requirement is given. Compensatory work requirements must be completed and approved by the specified deadline.
- Work requirement: A 2-page project outline of the student's own master's project is to be submitted to the appointed supervisor within the specified deadline. A specific template must be followed. If the project outline is not approved by the supervisor, the student will be given the opportunity to submit an improved version once within the specified deadline.
- Mandatory participation: Midway seminar, 1 day. In case of absence, there will be a compensatory seminar.
Course requirements
The exam consists of two parts: the master’s thesis and an oral exam. Students must have been awarded a pass grade for their thesis before they can take the oral exam. The oral exams starts with the student(s) giving a presentation on the master’s thesis in the form of a lecture (30 minutes, 45 minutes if co-written). The student will then have an individual oral exam (approximately 45 minutes).
The student can be informed of the grade awarded for the master’s thesis before the oral presentation of the master’s thesis (lecture) starts.
The oral presentation (lecture) and the subsequent individual oral exam can adjust the grade awarded for the master’s thesis. The final grade is then set. The final grade is entered on the diploma.
When two students write a thesis together, they will be awarded the same grade for the written thesis. Each student will present their part of the thesis in the form of a lecture and then take an individual oral exam. The lecture and the oral exam will be considered as the individual student’s contribution and be used to adjust the final grade, if relevant.
Students are allowed to submit a new or revised master’s thesis once if they fail. The student is then offered three hours of additional supervision before re-submission. A student will not be allowed to submit a new master’s thesis in the same programme if a pass grade has already been awarded.
In order for the master's thesis to be published and made publicly available, the student must approve a publication agreement prior to submission. Subject to the student's approval, passed and non-claused master's theses will be published in ODA, the university's digital knowledge archive.
Assessment
Samlingene vil inneholde varierte arbeidsformer; forelesninger, dialog, gruppearbeid, veiledning individuelt og i grupper, litteraturstudier, refleksjonsnotater knyttet til undervisning og egen praksis samt vurdering av elevtekster. Selvstudium utgjør en vesentlig del av emnet.
Permitted exam materials and equipment
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se undervisningsplanen (jf. også programplanen). Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- En gruppeoppgave der studentene skal planlegge og gjennomføre et undervisningsopplegg med andrespråkselever knyttet til faglige og didaktiske tema. Deretter drøftes erfaringene i et felles skriftlig notat med bruk av pensumlitteratur og eventuelt annen relevant litteratur. Omfang: 2000-2500 ord.
- En individuell fagartikkel om bruk av estetiske arbeidsmåter i litteraturundervisning etter nærmere omtale i undervisningsplanen. Omfang: 1600 ord (+/-10%). Arbeidskravet forutsetter også deltaking i prosessorientert arbeid på en av samlingene.
- Individuell oppgave der studenten utformer en plakat om norsk språk i et kontrastivt perspektiv. Omfang: En plakat per student. Plakaten presenteres for medstudenter på samlingen.
Nærmere retningslinjer knyttet til arbeidskravene gis i undervisningsplanen. For utfyllende informasjon om arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter, se også programplanen.
Grading scale
Skriftlig hjemmeeksamen over 10 dager. Omfang 2500 ord (+/-10%).
Ny og utsatt eksamen
Se programplanen.
Examiners
Alle hjelpemidler er tillatt.
Admission requirements
Vurderingsuttrykk
Gradert karakter, A-F.
Vurderingskriterier
Se programplanen.