EPN-V2

SP16200 Practical Application of Principles and Methods in Special Needs Course description

Course name in Norwegian
Spesialpedagogiske tiltak og arbeidsmåter
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
SPRING 2026
Schedule
  • Introduction

    I dette emnet får studentene en innføring i spesialpedagogiske tiltak knyttet til høyfrekvente spesialpedagogiske utfordringer. Studentene lærer å reflektere over hvordan aktuelle tiltak kan implementeres overfor barn og unge med særskilte behov. Videre blir studentene kjent med sentrale spesialpedagogiske samarbeidspartnere.

  • Required preliminary courses

    Bestått SP16100 eller tilsvarende.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har:

    • kunnskap om mestrings- og opplæringsstrategier i spesialpedagogisk arbeid
    • kunnskap om tilrettelegging for læring og utvikling for mennesker med spesielle opplæringsbehov
    • kunnskap om sentrale spesialpedagogiske samarbeidspartnere

    Ferdigheter

    Studenten kan:

    • implementere mestrings- og opplæringstiltak i spesialpedagogisk arbeid
    • tilrettelegge for læring og utvikling for mennesker med spesielle opplæringsbehov
    • finne fram til og kan kontakte relevante spesialpedagogiske samarbeidspartnere

    Generell kompetanse

    Studenten har:

    • evne til å bidra i utviklingen av en inkluderende skole i et mangfoldsamfunn
    • evne og motivasjon til fortsatt kompetanseutvikling
  • Content

    Spesialpedagogiske arbeidsmåter

    • mestringsstrategier og læringsstiler
    • opplæringsstrategier
    • tilrettelegging av opplæringsmiljø
    • organisering og ressursbruk
    • hjelpe- og læremidler

    Samarbeid

    • samarbeidspsykologi og kommunikasjon
    • samarbeid med foresatte
    • tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
  • Teaching and learning methods

    Undervisning/forelesninger, gruppearbeid, individuelt studiearbeid, prosjektarbeid, prefleksjon og refleksjon, utprøvinger i praksis, litteraturstudier, rapportskriving, faglige dialoger, veiledning, bruk av IKT, læringsseminar/fremlegg

  • Course requirements

    Emnet har to arbeidskrav:

    1. Et skriftlig gruppearbeid, 2-4 studenter,basert på en situasjonsbeskrivelse av en spesialpedagogisk utfordring der en kortfattet kartlegging og begrunnelse for valg av tiltak inngår. Oppgaven skal ta utgangspunkt i relevant teori og forutsetninger både på individ- og systemnivå. Omfang 1600 ord +/- 10 % (litteraturliste kommer i tillegg).
    2. Et skriftlig gruppearbeid, 2-4 studenter, som beskriver gjennomføring og evaluering av valgte tiltak i en spesialpedagogisk utfordring. Det er mulig å ta utgangspunkt i det første arbeidskravet. Omfang 1600 ord +/- 10 % (litteraturliste kommer i tillegg)

    Formålet med arbeidskravene er at studentene skal øke egen forståelse og læringsutbytte ved at spesialpedagogisk teori og praktisk implementering av tiltak knyttes sammen.

    Krav om tilstedeværelse

    Det er krav om obligatorisk tilstedeværelse på 80% i all organisert læringsaktivitet. Dette kravet begrunnes med at felles refleksjon og erfaringsutveksling i undervisningen er en sentral komponent i hvordan læring skjer i løpet av studiet. I tilfeller der studentenes fravær er mellom 20% og 30% vil det pålegges å gjennomføre et alternativt opplegg for å tilfredsstille vilkårene for å gå opp til eksamen. Ved fravær utover 30% vil studenten ikke tilfredsstille kravet om tilstedeværelse og miste retten til å gå opp til eksamen.

    Se nærmere beskrivelse av krav om tilstedeværelse i programplanen.

  • Assessment

    Individuell hjemmeeksamen over 7 dager. Studentene får utdelt to oppgaver, og skal besvare én av dem. Omfang 4000 ord +/- 10 %. Eksamensbesvarelsen skal i utgangspunktet skrives på norsk, men kan skrives på et skandinavisk språk eller engelsk etter avtale med faglære.

    Ny og utsatt eksamen

    Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen, det blir gitt ny oppgavetekst.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler tillatt

  • Grading scale

    Bokstavkarakter A-E for bestått og F for ikke bestått.

  • Examiners

    En intern sensor og en ekstern sensor.