EPN

SP16200 Practical Application of Principles and Methods in Special Needs Course description

Course name in Norwegian
Spesialpedagogiske tiltak og arbeidsmåter
Study programme
Spesialpedagogikk I
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
SPRING 2023
Schedule
Programme description
Course history

Introduction

I dette emnet får studentene en innføring i spesialpedagogiske tiltak knyttet til høyfrekvente spesialpedagogiske utfordringer. Studentene lærer å reflektere over hvordan aktuelle tiltak kan implementeres overfor barn og unge med særskilte behov. Videre blir studentene kjent med sentrale spesialpedagogiske samarbeidspartnere.

Required preliminary courses

Bestått SP16100 eller tilsvarende.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten har:

  • kunnskap om mestrings- og opplæringsstrategier i spesialpedagogisk arbeid
  • kunnskap om tilrettelegging for læring og utvikling for mennesker med spesielle opplæringsbehov
  • kunnskap om sentrale spesialpedagogiske samarbeidspartnere

Ferdigheter

Studenten kan:

  • implementere mestrings- og opplæringstiltak i spesialpedagogisk arbeid
  • tilrettelegge for læring og utvikling for mennesker med spesielle opplæringsbehov
  • finne fram til og kan kontakte relevante spesialpedagogiske samarbeidspartnere  

 

Generell kompetanse

Studenten har:

  • evne til å bidra i utviklingen av en inkluderende skole i et mangfoldsamfunn
  • evne og motivasjon til fortsatt kompetanseutvikling

Content

Spesialpedagogiske arbeidsmåter

  • mestringsstrategier og læringsstiler
  • opplæringsstrategier
  • tilrettelegging av opplæringsmiljø
  • organisering og ressursbruk
  • hjelpe- og læremidler

 

Samarbeid

  • samarbeidspsykologi og kommunikasjon
  • samarbeid med foresatte
  • tverrfaglig og tverretatlig samarbeid

Teaching and learning methods

Undervisning/forelesninger, gruppearbeid, individuelt studiearbeid, prosjektarbeid, prefleksjon og refleksjon, utprøvinger i praksis, litteraturstudier, rapportskriving, faglige dialoger, veiledning, bruk av IKT, læringsseminar/fremlegg

Course requirements

Emnet har to arbeidskrav:

  1. Et skriftlig gruppearbeid, 2-4 studenter,basert på en situasjonsbeskrivelse av en spesialpedagogisk utfordring der en kortfattet kartlegging og begrunnelse for valg av tiltak inngår. Oppgaven skal ta utgangspunkt i relevant teori og forutsetninger både på individ- og systemnivå. Omfang 1600 ord +/- 10 % (litteraturliste kommer i tillegg).
  2. Et skriftlig gruppearbeid, 2-4 studenter, som beskriver gjennomføring og evaluering av valgte tiltak i en spesialpedagogisk utfordring. Det er mulig å ta utgangspunkt i det første arbeidskravet. Omfang1600 ord +/- 10 % (litteraturliste kommer i tillegg)

 

Formålet med arbeidskravene er at studentene skal øke egen forståelse og læringsutbytte ved at spesialpedagogisk teori og praktisk implementering av tiltak knyttes sammen.

 

Krav om tilstedeværelse

Det er krav om obligatorisk tilstedeværelse på 80% i all organisert læringsaktivitet. Dette kravet begrunnes med at felles refleksjon og erfaringsutveksling i undervisningen er en sentral komponent i hvordan læring skjer i løpet av studiet. I tilfeller der studentenes fravær av spesielle årsaker er større enn 20%, kan det pålegges å gjennomføre et alternativt opplegg for å tilfredsstille vilkårene for å gå opp til eksamen.

Se nærmere beskrivelse av krav om tilstedeværelse i programplanen.

Assessment

Individuell hjemmeeksamen over 7 dager. Studentene får utdelt to oppgaver, og skal besvare én av dem. Omfang 4000 ord +/- 10 %.

Ny og utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen, det blir gitt ny oppgavetekst.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt

Grading scale

Bokstavkarakter A-E for bestått og F for ikke bestått.

Examiners

En intern sensor og en ekstern sensor.