Programplaner og emneplaner - Student
SP16200 Practical Application of Principles and Methods in Special Needs Course description
- Course name in Norwegian
- Spesialpedagogiske tiltak og arbeidsmåter
- Study programme
-
Special Needs Education I, Part time
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Curriculum
-
SPRING 2021
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
SP16200 Spesialpedagogiske tiltak og arbeidsmåter - 15 studiepoeng
- spesialpedagogiske arbeidsmåter
- samarbeid
Required preliminary courses
Bestått SP16100 eller tilsvarende .
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om mestrings- og opplæringsstrategier i spesialpedagogisk arbeid
- kunnskap om tilrettelegging for læring og utvikling for mennesker med spesielle opplæringsbehov
- kunnskap om sentrale spesialpedagogiske samarbeidspartnere
Ferdigheter
Studenten kan
- tilrettelegge i spesielle lærings- og utviklingssituasjoner
- anvende digitale verktøy som hjelpe- og læremidler
- samarbeide om den spesialpedagogiske opplæringen med eleven, foresatte, samt interne og eksterne fagpersoner
Generell kompetanse
Studenten har
- evne til å bidra i utviklingen av en inkluderende skole i et mangfoldssamfunn
- evne og motivasjon til fortsatt kompetanseutvikling
Content
Alle hjelpemidler tillattså lenge regler for kildehenvisning følges.
Teaching and learning methods
Formålet med emnet er å bidra til forståelse og erkjennelse om forholdet mellom konfliktskapende vs kontaktskapende kommunikasjon. Emnet skal bevisstgjøre studenten i forhold til egen kommunikasjon og gi studenten ferdigheter slik at han/hun kan anvende ikkevoldskommunikasjons modellen i praksis, og arbeide med oppmerksomt nærvær.
Course requirements
Ingen forkunnskapskrav.
Assessment
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- ikkevoldskommunikasjonsmodellen (IVK)
- oppmerksomt nærvær
- ikkevoldsfilosofi
Ferdigheter
Studenten kan:
- anvende ikkevoldskommunikasjonsmodellen i praksis
- reflektere kritisk over kommunikasjon som fenomen, med fokus på fredsskapende, versus konfliktskapende forhold ved kommunikasjonen
- arbeide med eget oppmerksomt nærvær
- anvende ikkevoldskommunikasjon i praksis, både som empati med seg selv og empati med andre
Generell kompetanse
Studenten kan:
- vise forståelse for grunnleggende anerkjennelse i kommunikasjon
- gjenkjenne ikkevoldskommunikasjon i forhold til annen kommunikasjon og se modellens muligheter og begrensninger
Permitted exam materials and equipment
Emnet går over 10 uker med 6 undervisningsdager. Gruppetrening foregår mellom samlingene. Det forventes aktiv deltakelse fra hver enkelt for å bidra til egen og andres læring. Studenten må være innstilt på å arbeide med egne lærings- og utviklingsprosesser.
Grading scale
For å kunne framstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:
- valg av 200 sider selvvalgt pensum
- refleksjonsnotat om egen erfaring med bruk av IVK knyttet til teori. Notatet skal ha et omfang på 2-3 sider.
- tilbakemelding på andre studenters refleksjonsnotat
Examiners
Eksamen i emnet er en individuell skriftlig fordypningsoppgave. Gjennom hele studiet arbeider studentene med en oppgave med en personlig refleksjon og teoretisk fordypning i enten et tema som er relevant i forhold til ikkevoldskommunikasjon og oppmerksomt nærvær eller arbeid med sentrale begreper innenfor ikkevoldskommunikasjon og mindfulness. Oppgaven skal være på 8-10 sider.