EPN-V2

SP16200 Practical Application of Principles and Methods in Special Needs Course description

Course name in Norwegian
Spesialpedagogiske tiltak og arbeidsmåter
Study programme
Special Needs Education I, Part time
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
SPRING 2021
Schedule
Course history

Introduction

SP16200 Spesialpedagogiske tiltak og arbeidsmåter - 15 studiepoeng

  • spesialpedagogiske arbeidsmåter
  • samarbeid

Required preliminary courses

Bestått SP16100 eller tilsvarende .

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om mestrings- og opplæringsstrategier i spesialpedagogisk arbeid
  • kunnskap om tilrettelegging for læring og utvikling for mennesker med spesielle opplæringsbehov
  • kunnskap om sentrale spesialpedagogiske samarbeidspartnere

Ferdigheter

Studenten kan

  • tilrettelegge i spesielle lærings- og utviklingssituasjoner
  • anvende digitale verktøy som hjelpe- og læremidler
  • samarbeide om den spesialpedagogiske opplæringen med eleven, foresatte, samt interne og eksterne fagpersoner

Generell kompetanse

Studenten har

  • evne til å bidra i utviklingen av en inkluderende skole i et mangfoldssamfunn
  • evne og motivasjon til fortsatt kompetanseutvikling

Content

Alle hjelpemidler tillattså lenge regler for kildehenvisning følges.

Teaching and learning methods

Formålet med emnet er å bidra til forståelse og erkjennelse om forholdet mellom konfliktskapende vs kontaktskapende kommunikasjon. Emnet skal bevisstgjøre studenten i forhold til egen kommunikasjon og gi studenten ferdigheter slik at han/hun kan anvende ikkevoldskommunikasjons modellen i praksis, og arbeide med oppmerksomt nærvær.

Course requirements

Ingen forkunnskapskrav.

Assessment

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

  • ikkevoldskommunikasjonsmodellen (IVK)
  • oppmerksomt nærvær
  • ikkevoldsfilosofi

Ferdigheter

Studenten kan:

  • anvende ikkevoldskommunikasjonsmodellen i praksis
  • reflektere kritisk over kommunikasjon som fenomen, med fokus på fredsskapende, versus konfliktskapende forhold ved kommunikasjonen
  • arbeide med eget oppmerksomt nærvær
  • anvende ikkevoldskommunikasjon i praksis, både som empati med seg selv og empati med andre

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • vise forståelse for grunnleggende anerkjennelse i kommunikasjon
  • gjenkjenne ikkevoldskommunikasjon i forhold til annen kommunikasjon og se modellens muligheter og begrensninger

Permitted exam materials and equipment

Emnet går over 10 uker med 6 undervisningsdager. Gruppetrening foregår mellom samlingene. Det forventes aktiv deltakelse fra hver enkelt for å bidra til egen og andres læring. Studenten må være innstilt på å arbeide med egne lærings- og utviklingsprosesser.

Grading scale

For å kunne framstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:

  • valg av 200 sider selvvalgt pensum
  • refleksjonsnotat om egen erfaring med bruk av IVK knyttet til teori. Notatet skal ha et omfang på 2-3 sider.
  • tilbakemelding på andre studenters refleksjonsnotat

Examiners

Eksamen i emnet er en individuell skriftlig fordypningsoppgave. Gjennom hele studiet arbeider studentene med en oppgave med en personlig refleksjon og teoretisk fordypning i enten et tema som er relevant i forhold til ikkevoldskommunikasjon og oppmerksomt nærvær eller arbeid med sentrale begreper innenfor ikkevoldskommunikasjon og mindfulness. Oppgaven skal være på 8-10 sider.