EPN-V2

SP16100 Assessment, Approaches and Individual Educational Plan (IEP) Course description

Course name in Norwegian
Kartlegging, analyse og individuelle opplæringsplaner
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
FALL 2025
Schedule
  • Introduction

    Dette emnet introduserer studentene for faget spesialpedagogikk. Studentene blir kjent med den spesialpedagogiske tiltakskjeden som danner den juridiske rammen for spesialundervisning. Videre får studentene grunnleggende kunnskap om høyfrekvente spesialpedagogiske utfordringer, som f.eks. utfordrende atferd, lese- og skrivevansker, ADHD, mm. Studentene lærer hvordan de kan kartlegge faktorer på individ- og systemnivå som kan påvirke elevers læring. Studentene lærer også hvordan individuelle opplæringsplaner kan utformes. Gjennom hele emnet fokuseres det på bevisstgjøring rundt innholdet i spesialpedagogens rolle, og rundt etiske utfordringer i faget spesialpedagogikk. Betydningen av å se individet i kontekst vektlegges sterkt, og spesialpedagogiske utfordringer blir gjennomgående belyst fra et bio-psyko-sosialt perspektiv.

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har:

    • kunnskap om rammefaktorer i spesialpedagogisk arbeid på sentralt og lokalt nivå
    • grunnleggende kunnskap om ulike lærevansker og spesielle opplæringsbehov
    • kunnskap om ulike kartleggingsstrategier på individ- og systemnivå
    • kunnskap om aktuelt regelverk knyttet til spesialpedagogisk virksomhet i skole og andre spesialpedagogiske opplæringsarenaer

    Ferdigheter

    Studenten kan:

    • bruke relevante kartleggingsmetoder i spesialpedagogisk arbeid
    • utvikle individuelle opplæringsplaner i tråd med gjeldende føringer
    • kommunisere om faglige temaer med andre fagpersoner og foresatte

    Generell kompetanse

    Studenten har:

    • forståelse for etiske aspekter i spesialpedagogisk arbeid
    • respektfulle og inkluderende holdninger overfor barn og unge med særskilte behov
  • Content

    Innhold

    Rammefaktorer i spesialpedagogisk arbeid

    • lover, regelverk og læreplaner
    • organisasjonsforståelse
    • rammefaktorer på lokalt nivå
    • etikk i spesialpedagogisk arbeid

    Lærevansker

    • generelle lærevansker
    • spesifikke lærevansker
    • sammensatte lærevansker
    • samspillsvansker/psykososiale vansker
    • syns- og hørselsvansker
    • fysiske vansker

    Kartleggingsmetoder

    • kartleggingsmetoder
    • analyse og tolkning
    • rapportskriving

    Individuelle opplæringsplaner

    • hensikt og nytte
    • ansvarsforhold
    • mål og innhold
    • evaluering og justering
  • Teaching and learning methods

    Undervisning/forelesninger, gruppearbeid, individuelt studiearbeid, prosjektarbeid, prefleksjon og refleksjon, utprøvinger i praksis, litteraturstudier, rapportskriving, faglige dialoger, veiledning, bruk av IKT, læringsseminar/fremlegg

  • Course requirements

    Student BEST – Bedre og systematisk teamtrening er et undervisningopplegg i samarbeid mellom sykepleier-, radiografi-, bioingeniør- og paramedisinutdanningen, spesialisering i anestesisykepleie (master) ved OsloMet og medisinutdanningen Universitetet i Oslo. Læringsprogrammet anvender simulering i team og brukes som treningsmetode i mottak og stabilisering av traumer. Hovedfokus er kommunikasjon og samhandling i tverrprofesjonell gruppe.

    Undervisningsopplegget ligger i 5. studieår og studentene vil følge forkunnskapskravet til de andre emnene -

    Bestått:

    • Første, andr og tredje studieår
    • SYKDPRA30

    eller tilsvarende for å kunne delta her.

  • Assessment

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i ferdigheter og generell kompetanse:

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende faglig kunnskap for å bidra til samhandling i et tverrfaglig team

    Generell kompetanse Studenten

    • kan vurdere egen profesjonsrolle i en tverrfaglig sammenheng
  • Permitted exam materials and equipment

    Undervisningsopplegget pågår en uke, men hver student deltar kun i 2 dager. Læringsaktivitetene gjennomføres i tverrprofesjonelle studentgrupper og foregår på SF-enhet ved OsloMet (studenter sykepleie Pilestredet i Pilestredet og studenter sykepleie Kjeller på Kjeller).

  • Grading scale

    Følgende undervisningsopplegg må være godkjent:

    • simulering Student Best – 2 dager
  • Examiners

    Det benyttes to interne sensorer.

  • Target group and admission

    Opptakskrav er lærerutdanning. Søkere med relevant utdanning på høgskolenivå og praksis fra arbeid med mennesker med behov for spesiell tilrettelegging, kan tas opp etter individuell vurdering