Programplaner og emneplaner - Student
SP16100 Assessment, Approaches and Individual Educational Plan (IEP) Course description
- Course name in Norwegian
- Kartlegging, analyse og individuelle opplæringsplaner
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
Dette emnet introduserer studentene for faget spesialpedagogikk. Studentene blir kjent med den spesialpedagogiske tiltakskjeden som danner den juridiske rammen for spesialundervisning. Videre får studentene grunnleggende kunnskap om høyfrekvente spesialpedagogiske utfordringer, som f.eks. utfordrende atferd, lese- og skrivevansker, ADHD, mm. Studentene lærer hvordan de kan kartlegge faktorer på individ- og systemnivå som kan påvirke elevers læring. Studentene lærer også hvordan individuelle opplæringsplaner kan utformes. Gjennom hele emnet fokuseres det på bevisstgjøring rundt innholdet i spesialpedagogens rolle, og rundt etiske utfordringer i faget spesialpedagogikk. Betydningen av å se individet i kontekst vektlegges sterkt, og spesialpedagogiske utfordringer blir gjennomgående belyst fra et bio-psyko-sosialt perspektiv.
-
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
-
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har:
- kunnskap om rammefaktorer i spesialpedagogisk arbeid på sentralt og lokalt nivå
- grunnleggende kunnskap om ulike lærevansker og spesielle opplæringsbehov
- kunnskap om ulike kartleggingsstrategier på individ- og systemnivå
- kunnskap om aktuelt regelverk knyttet til spesialpedagogisk virksomhet i skole og andre spesialpedagogiske opplæringsarenaer
Ferdigheter
Studenten kan:
- bruke relevante kartleggingsmetoder i spesialpedagogisk arbeid
- utvikle individuelle opplæringsplaner i tråd med gjeldende føringer
- kommunisere om faglige temaer med andre fagpersoner og foresatte
Generell kompetanse
Studenten har:
- forståelse for etiske aspekter i spesialpedagogisk arbeid
- respektfulle og inkluderende holdninger overfor barn og unge med særskilte behov
-
Content
Innhold
Rammefaktorer i spesialpedagogisk arbeid
- lover, regelverk og læreplaner
- organisasjonsforståelse
- rammefaktorer på lokalt nivå
- etikk i spesialpedagogisk arbeid
Lærevansker
- generelle lærevansker
- spesifikke lærevansker
- sammensatte lærevansker
- samspillsvansker/psykososiale vansker
- syns- og hørselsvansker
- fysiske vansker
Kartleggingsmetoder
- kartleggingsmetoder
- analyse og tolkning
- rapportskriving
Individuelle opplæringsplaner
- hensikt og nytte
- ansvarsforhold
- mål og innhold
- evaluering og justering
-
Teaching and learning methods
Undervisning/forelesninger, gruppearbeid, individuelt studiearbeid, prosjektarbeid, prefleksjon og refleksjon, utprøvinger i praksis, litteraturstudier, rapportskriving, faglige dialoger, veiledning, bruk av IKT, læringsseminar/fremlegg
-
Course requirements
Student BEST – Bedre og systematisk teamtrening er et undervisningopplegg i samarbeid mellom sykepleier-, radiografi-, bioingeniør- og paramedisinutdanningen, spesialisering i anestesisykepleie (master) ved OsloMet og medisinutdanningen Universitetet i Oslo. Læringsprogrammet anvender simulering i team og brukes som treningsmetode i mottak og stabilisering av traumer. Hovedfokus er kommunikasjon og samhandling i tverrprofesjonell gruppe.
Undervisningsopplegget ligger i 5. studieår og studentene vil følge forkunnskapskravet til de andre emnene -
Bestått:
- Første, andr og tredje studieår
- SYKDPRA30
eller tilsvarende for å kunne delta her.
-
Assessment
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i ferdigheter og generell kompetanse:
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap for å bidra til samhandling i et tverrfaglig team
Generell kompetanse Studenten
- kan vurdere egen profesjonsrolle i en tverrfaglig sammenheng
-
Permitted exam materials and equipment
Undervisningsopplegget pågår en uke, men hver student deltar kun i 2 dager. Læringsaktivitetene gjennomføres i tverrprofesjonelle studentgrupper og foregår på SF-enhet ved OsloMet (studenter sykepleie Pilestredet i Pilestredet og studenter sykepleie Kjeller på Kjeller).
-
Grading scale
Følgende undervisningsopplegg må være godkjent:
- simulering Student Best – 2 dager
-
Examiners
Det benyttes to interne sensorer.
-
Target group and admission
Opptakskrav er lærerutdanning. Søkere med relevant utdanning på høgskolenivå og praksis fra arbeid med mennesker med behov for spesiell tilrettelegging, kan tas opp etter individuell vurdering