Programplaner og emneplaner - Student
SP16100 Assessment, Approaches and Individual Educational Plan (IEP) Course description
Required preliminary courses
The midway and final assessments are carried out by the practical training supervisor and the contact lecturer. The final decision on whether to award a pass or fail grade is made by the university.
Learning outcomes
- 10 credits overlap with ORTOPRA3 Placement in Lower Limb and Spinal Orthotic Practice.
Content
Innhold
Rammefaktorer i spesialpedagogisk arbeid
- lover, regelverk og læreplaner
- organisasjonsforståelse
- rammefaktorer på lokalt nivå
- etikk i spesialpedagogisk arbeid
Lærevansker
- generelle lærevansker
- spesifikke lærevansker
- sammensatte lærevansker
- samspillsvansker/psykososiale vansker
- syns- og hørselsvansker
- fysiske vansker
Kartleggingsmetoder
- kartleggingsmetoder
- analyse og tolkning
- rapportskriving
Individuelle opplæringsplaner
- hensikt og nytte
- ansvarsforhold
- mål og innhold
- halvårsrapporter
Teaching and learning methods
Arbeidsformer
Undervisning/forelesninger, gruppearbeid, individuelt studiearbeid, prosjektarbeid, prefleksjon og refleksjon, utprøvinger i praksis, litteraturstudier, rapportskriving, faglige dialoger, veiledning, bruk av IKT, læringsseminar/fremlegg
Praksis
Spesialpedagogikk 1 er et praksisorientert studium. Studentene skal utvikle innsikt i spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet og selv prøve ut ny kunnskap og nye erfaringer i egen eller andres praksis.
Course requirements
Muntlig framlegg av gruppearbeidet.
Det kreves 80 % tilstedeværelse på samlingene (jfr. kapittel 6).
Assessment
Prosjekteksamen i gruppe, maks 4000 ord.
Det er anledning til å gjennomføre eksamen i SP16100 som individuell eksamen. Begrunnet søknad sendes emneansvarlig ved emnestart.
Permitted exam materials and equipment
Alle.
Grading scale
Bestått/ikke bestått.
Examiners
Intern sensor.
Admission requirements
Opptakskrav er lærerutdanning. Søkere med relevant utdanning på høgskolenivå og praksis fra arbeid med mennesker med behov for spesiell tilrettelegging, kan tas opp etter individuell vurdering