EPN-V2

SP16100 Assessment, Approaches and Individual Educational Plan (IEP) Course description

Course name in Norwegian
Kartlegging, analyse og individuelle opplæringsplaner
Study programme
Special Needs Education I, Part time
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Curriculum
FALL 2017
Schedule
Programme description
Course history

Required preliminary courses

The midway and final assessments are carried out by the practical training supervisor and the contact lecturer. The final decision on whether to award a pass or fail grade is made by the university.

Learning outcomes

  • 10 credits overlap with ORTOPRA3 Placement in Lower Limb and Spinal Orthotic Practice.

Content

Innhold

Rammefaktorer i spesialpedagogisk arbeid

  • lover, regelverk og læreplaner
  • organisasjonsforståelse
  • rammefaktorer på lokalt nivå
  • etikk i spesialpedagogisk arbeid

Lærevansker

  • generelle lærevansker
  • spesifikke lærevansker
  • sammensatte lærevansker
  • samspillsvansker/psykososiale vansker
  • syns- og hørselsvansker
  • fysiske vansker

Kartleggingsmetoder

  • kartleggingsmetoder
  • analyse og tolkning
  • rapportskriving

Individuelle opplæringsplaner

  • hensikt og nytte
  • ansvarsforhold
  • mål og innhold
  • halvårsrapporter

Teaching and learning methods

Arbeidsformer

Undervisning/forelesninger, gruppearbeid, individuelt studiearbeid, prosjektarbeid, prefleksjon og refleksjon, utprøvinger i praksis, litteraturstudier, rapportskriving, faglige dialoger, veiledning, bruk av IKT, læringsseminar/fremlegg

Praksis

Spesialpedagogikk 1 er et praksisorientert studium. Studentene skal utvikle innsikt i spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet og selv prøve ut ny kunnskap og nye erfaringer i egen eller andres praksis.

Course requirements

Muntlig framlegg av gruppearbeidet.

Det kreves 80 % tilstedeværelse på samlingene (jfr. kapittel 6).

Assessment

Prosjekteksamen i gruppe, maks 4000 ord.

Det er anledning til å gjennomføre eksamen i SP16100 som individuell eksamen. Begrunnet søknad sendes emneansvarlig ved emnestart.

Permitted exam materials and equipment

Alle.

Grading scale

Bestått/ikke bestått.

Examiners

Intern sensor.

Admission requirements

Opptakskrav er lærerutdanning. Søkere med relevant utdanning på høgskolenivå og praksis fra arbeid med mennesker med behov for spesiell tilrettelegging, kan tas opp etter individuell vurdering