EPN

SOS3110 Specializationin social work- placement training Course description

Course name in Norwegian
Fordypning i sosialt arbeid og praksisstudium
Study programme
Bachelorstudium i sosialt arbeid
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Schedule
Programme description
Course history

Introduction

Emnet er en fordypning i sosialt arbeid med utgangspunkt i praksis. Emnet har fokus på kunnskap, forståelse og ferdigheter når det gjelder sammenheng mellom egen praksisutøvelse og samfunns-  og organisasjonsnivå. 

Required preliminary courses

Studentene må ha fullført og bestått 2. studieår av bachelorprogrammet i sosialt arbeid. 

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap  

Studentene:  

  • har bred kunnskap om relevante teorier og modeller for samhandling og kommunikasjon.  

  • har bred kunnskap om marginalisering og ekskluderingsmekanismer som har betydning for klientgruppene på praksisplassen.  

  • har bred kunnskap om tverrprofesjonelt samarbeid på ulike nivåer.  

  • har kunnskap om politiske og organisatoriske forholds (ledelse, organisasjonskultur, resurser) påvirkning for profesjonsutøvelsen. 

  • har bred kunnskap om hvordan sosiale problemer oppstår og utvikler seg i et samfunn i endring. 

  • har bred kunnskap om kritisk refleksjon over egen praksis. 

 

Ferdigheter  

Studentene: 

  • kan anvende ulike kommunikasjonsferdigheter i samhandling med individer og grupper. 

  • kan kritisk anvende ulike teoretiske perspektiver og metoder knyttet til praksisplassen.  

  • kan anvende teoretiske perspektiver på tverrfaglig samarbeid.  

  • kan diskutere ledelse og organiseringens betydning for utøvelsen av sosialt arbeid. 

  • kan drøfte forholdet mellom samfunnsutvikling, kunnskapsutvikling og forskning.  

  • kan reflektere over hvordan profesjonsidentitet formes innenfor ulike organisasjonskontekster. 

  • kan reflektere over eget handlingsrom i ulike organisasjoner.  

 

Generell kompetanse 

Studentene:  

  • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger. 

  • har innsikt i og kan reflektere kritisk over sin profesjonelle rolle i møte med institusjonelle og politiske krav i tjenesteutøvelse.  

  • har innsikt i hvordan dømmekraft kan utvises i situasjoner med mangelfull og/eller motstridende informasjon og identifisere mulighetsrom innen ulike profesjonelle og institusjonelle kontekster.  

  • har innsikt i hvordan egen praksisutøvelse fremmer eller hemmer likeverd, inkludering og mestring for ulike individer og grupper i samfunnet.  

  • har innsikt og en kritisk forståelse av digital kommunikasjon i profesjonell praksis og samhandling.  

Teaching and learning methods

I dette emnet anvendes ulike pedagogiske virkemidler. Praksis ute i feltet, veiledning og omvendt undervisning. Omvendt undervisning er en prosessbasert tilnærming som består av tre faser som bygger på hverandre; studentenes egen forarbeid, samling på universitetet og etterarbeid i gruppe/ individuelt. Praksis strekker seg over 12 uker, 4 dager på praksisstedet pr. uke. Hver tredje uke har studentene en dag samling på universitetet.    

Course requirements

For at praksisstudium skal godkjennes stilles det krav til 80 % tilstedeværelse på praksisplassen, og studentene må levere og få godkjent 6 læringsdokumenter innen nærmere angitt frist (læringskontrakt, kritisk episode analyse, tre refleksjonsnotat og evaluering av læringskontrakt). Praksisstudium er obligatorisk og reguleres av praksisreglementet. Ikke godkjent praksisstudium vil medføre tap av eksamensrett. 

Det er krav til 80 % tilstedeværelse på samlingene på universitetet under praksisperioden. Ved fravær utover 20 %, og som ikke overstiger 40% gis det et kompenserende arbeidskrav. Arbeidskravet må være godkjent for at studenten skal få fremstille seg til eksamen. Fravær utover 40 % medfører tap av eksamensrett. 

Begrunnelsen for krav om tilstedeværelse er at studenten ved dette får mulighet til å tilegne seg en kompetanse som både er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen.

Assessment

Praksisveileder anbefaler praksis godkjent eller ikke, og endelig godkjenning gis av utdanningen. 

I siste fase av praksisstudiene leverer studentene en individuell skriftlig praksisoppgave på 4000 ord +- 10%. Studenter som ikke består praksisoppgaven kan levere omarbeidet versjon til ny eksamen èn gang. Studenter som stryker to ganger må levere ny problemstilling.  

En eventuell ny og utsatt eksamen blir arrangert påfølgende semester. 

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenger regler for kildehenvisning følges.   

Grading scale

Bestått/ikke bestått.   

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor på hver besvarelse. En students kontaktlærer kan ikke være sensor. 

Course contact person

Siri Fjeldheim og Anne Jansen