EPN-V2

SOS3000 Specialization in Theory and Practical Training in Social Work Course description

Course name in Norwegian
Fordypning i sosialt arbeids teori og praksis
Weight
25.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history
  • Introduction

    Emnet Fordypning i sosialt arbeids teori og praksis består av tre delemner:

    1. Sosialt arbeid og helse.
    2. Sosialt gruppearbeid.
    3. Praksisstudium.
  • Required preliminary courses

    Gjennom semesteret leverer studenten korte skriftlige arbeider ved avslutningen av hvert av de fire hovedtemaene. Arbeidene diskuteres i seminarer. Dette er en hjelp til å oppsummere og diskutere sentralt innhold i pensum. Følgende arbeidskrav må være godkjent før hjemmeeksamen kan avlegges:

    • Innlevering av fire korte skriftlige arbeider (to individuelt, to som gruppearbeid).
    • Deltakelse i gruppearbeid.
    • Seminardeltagelse.

    Arbeidskravene vurderes til -godkjent- eller -ikke godkjent-. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen -ikke godkjent-, har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.

  • Learning outcomes

    Delemne 1: Sosialt arbeid og helse

    Studenten skal ved gjennomført delemne ha tilegnet seg kunnskap om den gjensidige påvirkningen mellom levekår og helse og hvordan helse inngår som et sentralt aspekt i helhetsperspektivet i sosialt arbeid. De skal på det grunnlag kunne inngå i tverrprofesjonelt og tverretatlig samarbeid rundt (re-habilitering.

    Kunnskap

    Studenten har

    • bred kunnskap om samspillet mellom helse og sosioøkonomiske forhold og hvordan dette får betydning for levekår og livskvalitet for enkeltmennesket og grupper i et mangfoldig samfunn
    • har kunnskap om ulike teoretiske/analytiske perspektiver når det gjelder sammenhenger mellom helse og sosiale forhold
    • har kunnskap om tverrprofesjonelt samarbeid mellom helse- og sosiale tjenester

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • anvende ulike teoretiske perspektiver til å analysere samspillet mellom helse og sosioøkonomiske forhold i brukerens livssituasjon, anvende resultat av analysen i vurdering av brukerens hjelpebehov og hensiktsmessige tiltak
    • planlegge og delta i rehabiliterende arbeid i tverrprofesjonelle og tverretatlige sammenhenger

    Ferdigheter og generell kompetanse

    Studenten:

    • har innsikt i hvordan sosioøkonomiske forhold påvirker helsen
    • har innsikt i helsens betydning for enkeltmenneskets livssituasjon
    • har forståelse for tverrprofesjonelt samarbeid som en ressurs i helhetlig sosialt arbeid

    Delemne 2 Sosialt gruppearbeid - SGA

    Studentene har i dette delemnet utviklet kunnskaper om og ferdigheter i sosialt gruppearbeid som arbeidsmetode. De har tilegnet seg forståelse for hvordan sosialt gruppearbeid kan brukes som ledd i endringsarbeid med ulike grupper.

    Studenten har:

    • kunnskap om sosialt gruppearbeid som ressursorientert metode der brukermedvirkning er sentralt
    • bred kunnskap om sosialt gruppearbeid som metode i utviklings- og endringsarbeid med ulike grupper
    • kunnskap om gruppeprosess og gruppens utvikling fra oppstart til avslutning
    • kunnskap om gruppeleders ulike funksjoner i løpet av gruppens utvikling
    • kunnskap om kreative øvelser som metode i sosialt gruppearbeid

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan planlegge gruppemøter og lede gruppen i dens utviklings- og endringsarbeid
    • kan samarbeide med co-gruppeleder i planlegging og ledelse av gruppe
    • kan kommunisere på måter som styrker gruppeprosessen og gruppens ressurser
    • har kompetanse i å gi og ta imot tilbakemeldinger
    • kan reflektere over hvordan egen væremåte, holdninger og verdier påvirker samspillet i en gruppe.
    • kan observere gruppelederfunksjoner og gruppeprosess og gi konkrete tilbakemeldinger
    • kan anvende kreative øvelser for å skape endringsprosesser på en metodisk måte

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har innsikt i gruppearbeid som en metode i sosialt endringsarbeid

    Delemne 3 Praksistudium

    Kunnskap

    Studenten

    • kan oppdatere sin egen profesjonelle kompetanse
    • har kunnskap om tverrprofesjonelt samarbeid
    • har grunnleggende kunnskap om brukerperspektiv og brukermedvirkning
    • kjenner til relevante modeller og teorier for kommunikasjon
    • har innsikt i minoritets- og majoritetsperspektiver

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger
    • kan reflektere kritisk over etiske dilemmaer og maktutøvelse
    • kan trekke brukere aktivt med i planlegging og endringsarbeid
    • behersker relevante kommunikasjonsferdigheter i et mangfoldig samfunn

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
    • har bevissthet om egen forforståelse av sosiale problemer og situasjoner
    • kan gjøre nyttiggjøre seg faglig veiledning i utviklingen av egen profesjonalitet
    • kan formidle sentralt fagstoff skriftlig og muntlig
  • Content

    Delemne 1

    Hovedtema i delemnet er:

    • Samfunnsvitenskapelig, biopsykososialt, sosialmedisinsk og et folkehelseperspektiv på helse
    • Sosial ulikhet
    • Kriser og traume
    • Flyktningers situasjon
    • Aldring og eldre
    • Vold i familien
    • Rusproblematikk.

    Delemne 2

    Hovedtema i delemnet er:

    • teori om sosialt gruppearbeid som metode
    • gruppearbeid i praksis der studentene alternerer i rollene som gruppeleder, gruppedeltaker og observatør
    • refleksjons-/hjemmeoppgaver, som tematisk er relatert til gruppelederfunksjon, gruppeprosess og utvikling av personlig profesjonell kompetanse som sosialarbeider, inngår i gruppens arbeid

    Delemne 3

    Praksisstudiet varer i 12-13 uker. Det bygger videre på den teori og erfaring studentene har fra sosialt arbeid i de to foregående studieår. Studentene videreutvikler sin profesjonelle identitet og forståelse for sammenhengen mellom forskning, teori og praktisk sosialt arbeid ved at teori blir knyttet til situasjonsbestemte temaer i praksis. Kritisk refleksjon blir brukt som metode for å bidra til at studentene videreutvikler en analyserende og reflekterende holdning til praksisstedets arbeidsområde og praksis

  • Teaching and learning methods

    Avsluttende vurdering består av to deler; hjemmeeksamen og muntlig eksamen:

    1. Hjemmeeksamen over fem dager. Oppgaven skal være på 4000 ord +/- ti prosent. Eksamensbesvarelser kan leveres på norsk, svensk, dansk eller engelsk. De som eventuelt trenger oppgaveteksten på engelsk, må søke spesielt om dette.
    2. Muntlig eksamen. Varighet: 30 minutter +/- fem minutter.

    Det benyttes graderte karakterer i begge delene.

    Samlet karakter

    Det gis en samlet karakter i studiet der karakteren på hjemmeeksamen teller 60 % og muntlig eksamen teller 40 %. Begge deler må være bestått for å få samlet karakter for studiet. Ved gyldig fravær eller ikke bestått resultat må kun den aktuelle eksamenen tas opp igjen.

    Ny/utsatt eksamen

    Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

  • Course requirements

    Delemne 1

    I dette delemnet inngår ingen arbeidskrav.

    Delemne 2

    Delemnet Sosialt gruppearbeid er obligatorisk. Fravær over 20 % utløser skriftlig arbeidskrav og fravær over 40 % medfører tap av eksamensretten.

    Delemne 3

    Det er obligatorisk tilstedeværelse på seminarer før, under og ved avslutning av praksisperioden. Praksisseminarene vurderes samlet med hensyn til fravær. Det kreves 80 % tilstedeværelse. Ved fravær utover 20 % pålegges kompenserende arbeidskrav som må være godkjent for at studenten skal få godkjent praksisstudiet. I praksisstudiet er det obligatorisk tilstedeværelse på praksisplassen fire dager per uke i de ukene praksisstudiet varer. Det kreves 80 % tilstedeværelse. Minimum halvparten av praksisperioden må være fullført og godkjent for at en student skal kunne framstille seg til tverrfaglig integrert skriftlig eksamen i emnet Fordypning i sosialt arbeids teori og praksis .

    I løpet av praksisstudiet leveres tre ordinære skriftlige arbeidskrav:

    • Læringskontrakt.
    • Praksisoppgave.
    • Praksisrapport.

    I tillegg kommer innlevering av evaluering etter at praksisstudiet er fullført.

    Studenter som har praksis i utlandet må skrive læringskontrakten og praksisrapporten på engelsk. Praksisoppgaven kan de velge om de vil skrive på norsk eller engelsk. Studenter som har praksis i utlandet får vanligvis ikke deltatt på praksisseminarene. Disse studentene får et alternativt arbeidskrav for å rapportere om erfaringer fra sin egen praksis, til medstudenter og lærere, ved enten å holde et ca. 20 minutter miniforedrag eller skrive et notat på 3-4 sider.

  • Assessment

    Emnet med teori fra delemnene: Sosialt arbeid og helse, Sosialt gruppearbeid og Praksisstudium avsluttes med innlevering av en individuell, skriftlig integrert hjemmeeksamen - etter avslutning av praksisstudiet.

    Besvarelsen skal være på ca. 10 sider (+/- 10 %) og det gis en uke til - syv døgn - til ferdigstillelse etter utlevering av oppgaveteksten. Ved ikke bestått hjemmeeksamen kan kandidaten levere omarbeidet versjon av besvarelsen til ny sensur en gang til, ved ny eksamen. En ny og utsatt eksamen blir arrangert i påfølgende semester. Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Grading scale

    Påbyggingsemnet består av en undervisningsdel som omfatter fire hoveddeler angitt nedenfor.

    1.Samfunnsteori

    Denne delen søker å gi en innføring i grunnleggende samfunnsteori. Spesielt fokus vil være på spørsmål om makt, modernisering, politikk og ulikhet. Sentrale spørsmål er de varierende kilder til politisk makt, forhold mellom legitimitet, vold, hegemoni og makt, avveininger mellom individuelle og strukturelle forklaringer av samfunn og maktforhold, samt grunnlaget for makt i klasse- og kjønnsrelasjoner.

    2. Geopolitikk og internasjonal politisk økonomi

    Hensikten med denne delen er å kaste lys over noen av de historiske, økonomiske og politiske prosesser som kjennetegner et mer sammenvevd - og konfliktfylt - verdenssystem. Det legges vekt på å videreføre årsstudiets drøfting av sentrale drivkrefter bak den rådende formen for økonomisk globalisering, samtidig som konsekvenser av mellomstatlige maktforhold og stormaktsrivalisering for utviklingsland trekkes inn i sterkere grad enn på årsstudiet. Søkelyset rettes mot konsekvensene av Kinas økonomisk vekst og viktige rolle i internasjonal politikk, og styrkingen av andre regionale stormakter i Sør. Også USAs politiske, økonomiske og militære rolle vil bli studert. Et annet viktig tema er den globale kampen om oljeressurser og strategiske råvarer.

    3. Stat og regimeformer

    Denne delen omhandler stater i Sør. Et viktig spørsmål er hvilken innvirkning statene har på befolkningens levekår. Det legges vekt på forskjeller mellom disse statene med hensyn til grader av statlig styrke, stabilitet og demokrati/autoritarianisme. Statenes organisering og virkemåte blir sett i sammenheng med deres organisering, sivilsamfunnets virkemåte og forholdet stat/sivilsamfunn, sosiale konflikter, kulturelle forhold og statsledelsens maktstrategier.

    4. Sivilsamfunn og sosiale bevegelser

    Denne delen presenterer ulike perspektiver for å forstå og analysere organisering i sivilsamfunnet i land i Sør, med vekt på perspektivenes teoretiske og ideologiske forankringer. Det legges også vekt på å vise hvordan ulike organisasjonsformer - fra NGOer til sosiale bevegelser - knytter an til overordnede strukturelle endringsprosesser (modernisering, globalisering, utvikling, demokratisering) og problematiserer hvorvidt og hvordan de kan bidra til sosial og politisk endring på lokalt, nasjonalt og globalt nivå. Pensum omfatter empiriske eksempler fra Asia, Latin Amerika og Afrika.

  • Examiners

    Det benyttes to interne sensorer til sensurering av hver besvarelse. Et uttrekk på 25 % av besvarelsene sensureres av en ekstern sensor etter at sensur er falt. Stikkprøvesensuren benyttes som veiledning til internt bruk av faglærer og interne sensorer.

  • Course contact person

    Delemnet praksisstudium og sosialt arbeid: Inger-Lise Fehn

    Delemnene sosialt gruppearbeid: Siri Fjeldheim