EPN-V2

SOS3000 Specialization in Theory and Practical Training in Social Work Course description

Course name in Norwegian
Fordypning i sosialt arbeids teori og praksis
Study programme
Bachelor Programme in Social Work
Weight
25.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

Emnet Fordypning i sosialt arbeids teori og praksis består av tre delemner:

  1. Sosialt arbeid og helse.
  2. Sosialt gruppearbeid.
  3. Praksisstudium.

Required preliminary courses

Studentene må ha fullført og bestått 2. studieår i bachelorprogrammet i sosialt arbeid.

For å kunne gå ut i praksis, delemne 3 Praksisstudium, må studentene ha fullført delemne 2, Sosialt gruppearbeid.

Learning outcomes

Delemne 1: Sosialt arbeid og helse

Studenten skal ved gjennomført delemne ha tilegnet seg kunnskap om den gjensidige påvirkningen mellom levekår og helse og hvordan helse inngår som et sentralt aspekt i helhetsperspektivet i sosialt arbeid. De skal på det grunnlag kunne inngå i tverrprofesjonelt og tverretatlig samarbeid rundt (re-habilitering.

Kunnskap

Studenten har

  • bred kunnskap om samspillet mellom helse og sosioøkonomiske forhold og hvordan dette får betydning for levekår og livskvalitet for enkeltmennesket og grupper i et mangfoldig samfunn
  • har kunnskap om ulike teoretiske/analytiske perspektiver når det gjelder sammenhenger mellom helse og sosiale forhold
  • har kunnskap om tverrprofesjonelt samarbeid mellom helse- og sosiale tjenester

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende ulike teoretiske perspektiver til å analysere samspillet mellom helse og sosioøkonomiske forhold i brukerens livssituasjon, anvende resultat av analysen i vurdering av brukerens hjelpebehov og hensiktsmessige tiltak
  • planlegge og delta i rehabiliterende arbeid i tverrprofesjonelle og tverretatlige sammenhenger

Ferdigheter og generell kompetanse

Studenten:

  • har innsikt i hvordan sosioøkonomiske forhold påvirker helsen
  • har innsikt i helsens betydning for enkeltmenneskets livssituasjon
  • har forståelse for tverrprofesjonelt samarbeid som en ressurs i helhetlig sosialt arbeid

Delemne 2 Sosialt gruppearbeid - SGA

Studentene har i dette delemnet utviklet kunnskaper om og ferdigheter i sosialt gruppearbeid som arbeidsmetode. De har tilegnet seg forståelse for hvordan sosialt gruppearbeid kan brukes som ledd i endringsarbeid med ulike grupper.

Studenten har:

  • kunnskap om sosialt gruppearbeid som ressursorientert metode der brukermedvirkning er sentralt
  • bred kunnskap om sosialt gruppearbeid som metode i utviklings- og endringsarbeid med ulike grupper
  • kunnskap om gruppeprosess og gruppens utvikling fra oppstart til avslutning
  • kunnskap om gruppeleders ulike funksjoner i løpet av gruppens utvikling
  • kunnskap om kreative øvelser som metode i sosialt gruppearbeid

Ferdigheter

Studenten:

  • kan planlegge gruppemøter og lede gruppen i dens utviklings- og endringsarbeid
  • kan samarbeide med co-gruppeleder i planlegging og ledelse av gruppe
  • kan kommunisere på måter som styrker gruppeprosessen og gruppens ressurser
  • har kompetanse i å gi og ta imot tilbakemeldinger
  • kan reflektere over hvordan egen væremåte, holdninger og verdier påvirker samspillet i en gruppe.
  • kan observere gruppelederfunksjoner og gruppeprosess og gi konkrete tilbakemeldinger
  • kan anvende kreative øvelser for å skape endringsprosesser på en metodisk måte

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i gruppearbeid som en metode i sosialt endringsarbeid

Delemne 3 Praksistudium

Kunnskap

Studenten

  • kan oppdatere sin egen profesjonelle kompetanse
  • har kunnskap om tverrprofesjonelt samarbeid
  • har grunnleggende kunnskap om brukerperspektiv og brukermedvirkning
  • kjenner til relevante modeller og teorier for kommunikasjon
  • har innsikt i minoritets- og majoritetsperspektiver

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger
  • kan reflektere kritisk over etiske dilemmaer og maktutøvelse
  • kan trekke brukere aktivt med i planlegging og endringsarbeid
  • behersker relevante kommunikasjonsferdigheter i et mangfoldig samfunn

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
  • har bevissthet om egen forforståelse av sosiale problemer og situasjoner
  • kan gjøre nyttiggjøre seg faglig veiledning i utviklingen av egen profesjonalitet
  • kan formidle sentralt fagstoff skriftlig og muntlig

Content

Delemne 1

Hovedtema i delemnet er:

  • Samfunnsvitenskapelig, biopsykososialt, sosialmedisinsk og et folkehelseperspektiv på helse
  • Sosial ulikhet
  • Kriser og traume
  • Flyktningers situasjon
  • Aldring og eldre
  • Vold i familien
  • Rusproblematikk.

Delemne 2

Hovedtema i delemnet er:

  • teori om sosialt gruppearbeid som metode
  • gruppearbeid i praksis der studentene alternerer i rollene som gruppeleder, gruppedeltaker og observatør
  • refleksjons-/hjemmeoppgaver, som tematisk er relatert til gruppelederfunksjon, gruppeprosess og utvikling av personlig profesjonell kompetanse som sosialarbeider, inngår i gruppens arbeid

Delemne 3

Praksisstudiet varer i 12-13 uker. Det bygger videre på den teori og erfaring studentene har fra sosialt arbeid i de to foregående studieår. Studentene videreutvikler sin profesjonelle identitet og forståelse for sammenhengen mellom forskning, teori og praktisk sosialt arbeid ved at teori blir knyttet til situasjonsbestemte temaer i praksis. Kritisk refleksjon blir brukt som metode for å bidra til at studentene videreutvikler en analyserende og reflekterende holdning til praksisstedets arbeidsområde og praksis

Teaching and learning methods

Delemne 1

Undervisningen er lagt opp som forelesninger.

Delemne 2

Studentene arbeider i grupper (12 studenter og lærer) og trener i rollene som gruppeleder, gruppedeltaker og observatør.

Delemne 3

Teoriundervisningen veksler mellom plenumsforelesninger, gruppearbeid og veiledning av lærer før, under og ved avslutningen av praksisstudiet.

Praksis

I praksisstudiet er studenten tilknyttet et arbeidssted der det utøves sosialfaglig arbeid. Studenten skal følge arbeidsstedets arbeidsrutiner og oppgaver og få ukentlige veiledninger av veileder med relevant sosialfaglig kompetanse - fortrinnsvis en sosionom. Studentens arbeidsoppgaver skal i størst mulig grad skal være de sosialfaglige oppgaver som veileder har på praksisstedet. Fastsetting av konkrete arbeidsoppgaver planlegges av veileder og student i fellesskap, og de skal framgå av læringskontrakten. For utfyllende informasjon vises det til reglement for praksis.

Course requirements

Delemne 1

I dette delemnet inngår ingen arbeidskrav.

Delemne 2

Delemnet Sosialt gruppearbeid er obligatorisk. Fravær over 20 % utløser skriftlig arbeidskrav og fravær over 40 % medfører tap av eksamensretten.

Delemne 3

Det er obligatorisk tilstedeværelse på seminarer før, under og ved avslutning av praksisperioden. Praksisseminarene vurderes samlet med hensyn til fravær. Det kreves 80 % tilstedeværelse. Ved fravær utover 20 % pålegges kompenserende arbeidskrav som må være godkjent for at studenten skal få godkjent praksisstudiet. I praksisstudiet er det obligatorisk tilstedeværelse på praksisplassen fire dager per uke i de ukene praksisstudiet varer. Det kreves 80 % tilstedeværelse. Minimum halvparten av praksisperioden må være fullført og godkjent for at en student skal kunne framstille seg til tverrfaglig integrert skriftlig eksamen i emnet Fordypning i sosialt arbeids teori og praksis .

I løpet av praksisstudiet leveres tre ordinære skriftlige arbeidskrav:

  • Læringskontrakt.
  • Praksisoppgave.
  • Praksisrapport.

I tillegg kommer innlevering av evaluering etter at praksisstudiet er fullført.

Studenter som har praksis i utlandet må skrive læringskontrakten og praksisrapporten på engelsk. Praksisoppgaven kan de velge om de vil skrive på norsk eller engelsk. Studenter som har praksis i utlandet får vanligvis ikke deltatt på praksisseminarene. Disse studentene får et alternativt arbeidskrav for å rapportere om erfaringer fra sin egen praksis, til medstudenter og lærere, ved enten å holde et ca. 20 minutter miniforedrag eller skrive et notat på 3-4 sider.

Assessment

Emnet med teori fra delemnene: Sosialt arbeid og helse, Sosialt gruppearbeid og Praksisstudium avsluttes med innlevering av en individuell, skriftlig integrert hjemmeeksamen - etter avslutning av praksisstudiet.

Besvarelsen skal være på ca. 10 sider (+/- 10 %) og det gis en uke til - syv døgn - til ferdigstillelse etter utlevering av oppgaveteksten. Ved ikke bestått hjemmeeksamen kan kandidaten levere omarbeidet versjon av besvarelsen til ny sensur en gang til, ved ny eksamen. En ny og utsatt eksamen blir arrangert i påfølgende semester. Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Delemne praksisstudium; Godkjent-Ikke godkjent

Hjemmekesamen; gradert skala A-F.

Examiners

Det benyttes to interne sensorer til sensurering av hver besvarelse. Et uttrekk på 25 % av besvarelsene sensureres av en ekstern sensor etter at sensur er falt. Stikkprøvesensuren benyttes som veiledning til internt bruk av faglærer og interne sensorer.

Course contact person

Delemnet praksisstudium og sosialt arbeid: Inger-Lise Fehn

Delemnene sosialt gruppearbeid: Siri Fjeldheim