EPN-V2

SOS2200 Social Welfare Administration Course description

Course name in Norwegian
Velferdsforvaltning
Study programme
Bachelor Programme in Social Work
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

I dette emnet, får studenten kunnskap om økonomi på samfunnsplan og økonomi på det personlige plan. Emnet er utpreget tverrfaglig - både samfunnsøkonomi, juss og sosialt arbeid er integrert i dette emnet.

Required preliminary courses

Studentene må ha fullført og bestått 1. studieår i bachelorprogrammet i sosialt arbeid.

Learning outcomes

Kunnskap

Studenten har:

  • kunnskap om ulikhet, fattigdom og økonomiske problemer
  • kjennskap til samfunnsøkonomiske begreper
  • kunnskap om sentrale økonomisk ytelser og økonomisk rådgivning
  • kjennskap til gjeldsproblematikk og gjeldsordningsloven
  • bred kunnskap om oppfølging av brukere med sammensatte og komplekse hjelpebehov
  • bred kunnskap om kravet til individuell vurdering av hjelpebehov
  • kunnskap om veilednings-, helseavklarings- og tiltaksarbeid i praksis
  • bred kunnskap om arbeid som inntektssikrings- og inkluderingsarena
  • kunnskap om betydningen av god dokumentasjon i saksbehandling og betydningen av forsvarlig journalføring

Ferdigheter

Studentene kan:

  • redegjøre for hvordan samfunnsøkonomiske endringer kan påvirke den enkeltes levestandard
  • utarbeide elementære journalnotater og vedtak som er sosialfaglig og etisk forsvarlige og juridisk korrekte
  • møte og bistå klienter med ulike veiledningsbehov og behov for økonomisk sosialhjelp

Generell kompetanse

Studentene har:

  • innsikt i arbeid som mål og middel til inntektssikring
  • innsikt i forsvarlighetskravet i forbindelse med utredning, kartlegging og veiledning

Content

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • can describe the public health nurse’s functions and areas of responsibility at the population, group and individual level
  • can discuss the significance of public health nurses’ responsibility in interdisciplinary and interprofessional cooperation
  • can critically assess and analyse scientific theories and methods related to children and adolescents aged 0-20 years and their families/caregivers
  • can discuss ethics related to professional practice

Skills

The student

  • can take an knowledge-based approach and work independently within the public health nurse’s areas of responsibility at children’s health clinics, in the school health service and at youth health centres
  • can prescribe and administer contraceptives, including long-acting reversible contraceptives, and identify the need for relevant guidance
  • can use pedagogical methods and health communication at the population, group and individual level, and assess the use of different pedagogical approaches
  • can apply relevant methods to map and assess children and adolescents’ health at the individual, group and society level, and implement measures as needed
  • can contribute to quality improvement and patient safety work, including documentation and notification duties
  • can use relevant digital solutions and work processes when providing guidance to and cooperating with children, adolescents and their families/caregivers

General competence

The student

  • can reflect on and deal with ethical dilemmas in professional practice at the population, group and individual level
  • can analyse, reflect on and adjust their own practice based on current knowledge and guidance
  • can identify the need for and initiate quality assurance and improvement in the public health nursing services
  • can contribute to safeguarding the autonomy of children, adolescents and their families/caregivers and supporting them in making informed health choices at the individual, group and system level

Teaching and learning methods

Undervisningen veksler mellom fagintegrert undervisning i plenumssamlinger, oppgaveløsning i gruppe og tilbakemelding på oppgaver. Det er et praksisnært undervisningsopplegg der samtlige studenter deltar (obligatorisk) i undervisning mv. på Nav Sagene sosialtjeneste og jobbsenter.

Course requirements

Deler av undervisningen anses som ferdighetslæring og er obligatorisk, totalt ca. 7 dager inkludert 4 dager med gruppearbeid. Det er krav til obligatorisk deltakelse i gruppearbeid og obligatorisk undervisning.

Ved fravær utover 20 % må det leveres et alternativt arbeidskrav. Fravær over 40 % medfører tap av eksamensretten.

Assessment

Emnet avsluttes med en individuell, skriftlig hjemmeeksamen over 48 timer. Den tar utgangspunkt i et kasus som legges ut på Canvas før eksamen.

Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Course contact person

The work requirements from MAHEL4100 must be approved in order to start on the subject MAHELPRA10.