EPN-V2

SOS2160 Knowledge development in social work Course description

Course name in Norwegian
Kunnskapsutvikling i sosialt arbeid
Study programme
Bachelor Programme in Social Work
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history

Introduction

I dette emnet skal studenten oppnå kunnskap innenfor barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder til barn som fødes for tidlig, barn som har medfødte misdannelser, barn med kroniske sykdommer og til akutt og/eller kritisk syke barn og unge, som alle befinner seg i en sårbar, kritisk og mulig livstruende fase av livet. Barnesykepleierens ansvar omfatter også barnas omsorgspersoner og søsken. Denne kunnskapen skal danne grunnlaget for å kunne utføre ulike medisinske forordninger og tekniske prosedyrer, samtidig som studenten har oppmerksomheten rettet mot pasientens og omsorgspersonenes generelle og spesielle behov, og deres opplevelser og reaksjon på sykdom, behandling og høyteknologiske omgivelser. Kunnskapen skal gjøre studenten i stand til å handle raskt, etisk og faglig forsvarlig i akutte situasjoner.

Prosjekteksamen i form av en prosjektbeskrivelse til masteroppgaven ligger i dette emnet.

I dette emnet utgjør selvvalgt pensum til sammen 1000 sider.

Required preliminary courses

Opptak til studiet.

MASBAPRA10 Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1, 10 stp. og MASY4050 Vitenskapsteori, forskningsmetode og kvalitetsarbeid, 10 stp., må være bestått for å kunne fremstille seg til eksamen i dette emnet.

Learning outcomes

I dette emnet skal du lære om pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom og deres pårørende, og hva som inngår i sykepleiernes funksjons- og ansvarsområder. Du skal lære å kommunisere med pasienter og pårørende i stress- og krisesituasjoner. Systematisk kartlegging og vurdering, sykepleie ved somatiske sykdommer, pre- og post operativ sykepleie og kompetent legemiddeladministrasjon inngår i emnet.

Teaching and learning methods

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan drøfte barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder i helsefremmende, forebyggende, behandlende, undervisende, rehabiliterende og lindrende perspektiver
  • kan analysere akutt/kritisk syke tilstander hos barn og unge
  • kan analysere foreldre-barn tilknytning
  • kan analysere forsvarsmekanismer, stress, mestringsstrategier, og følger av sykdom og sykehusinnleggelse for barnet og familien
  • kan drøfte helhetlige pasientforløp som gir trygge, virkningsfulle og samordnede tjenester med god ressursutnyttelse på tvers av tjenestesteder og nivåer
  • kan drøfte barns og foreldres juridiske posisjon og rettigheter i kontakt med helsetjenesten
  • kan analysere modeller, risikovurdering og verktøy for vurdering av pasientsikkerhet og kvalitet
  • kan vurdere organisatoriske, økonomiske og juridiske rammer som påvirker sykepleie- og spesialisthelsetjenesten
  • kan vurdere spesialavdelingenes arbeidsmiljø og hvordan arbeidsmiljøbelastninger kan forebygges og reduseres
  • kan drøfte og kritisk vurdere bruken av digitale helsetjenester, informasjons- og velferdsteknologi
  • kan kritisk vurdere faglig ledelse, organisering, ressursbruk, prioriteringer og bærekraft
  • kan analysere metoder innen veiledning og undervisning av studenter og kollegaer

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder og selvstendig anvende relevant kunnskap innenfor fagområdet
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike kunnskapskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen barnesykepleie
  • kan bruke relevante metoder for å innhente, systematisk vurdere og anvende kunnskap
  • kan identifisere faglige problemstillinger og avklare behov for forskning og kvalitetsarbeid
  • kan bruke relevante metoder for å planlegge et avgrenset forsknings- eller kvalitetsarbeid ved bruk av relevante teorier og metoder i tråd med forskningsetiske normer
  • kan analysere og forholde seg kritisk til forsknings-, pasient- og erfaringskunnskap for å medvirke til utvikling av barnesykepleie

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen barnesykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
  • kan kommunisere og fremme barnesykepleierens profesjon og funksjonsområder i helsepolitiske og profesjonelle sammenhenger
  • kan bruke sin kunnskap om økonomiske og organisatoriske rammer for å sikre forsvarlig pasientbehandling
  • kan identifisere og analysere hva som fremmer et godt arbeidsmiljø, mestring og egenomsorg i utøvelsen av barnesykepleie
  • kan anvende og formidle kunnskapsbasert praksis for å ivareta pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring
  • kan analysere etiske og juridiske utfordringer ved bruk av teknologi og digitale løsninger
  • kan bidra til innovasjonsprosesser som gir tjenesteforbedring og sikrer faglig forsvarlig helsehjelp innen barnesykepleie

Course requirements

Forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudier.

Assessment

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Minimum 80 prosent tilstedeværelse i timeplanfestet aktiviteter som er merket obligatorisk.
  • Gruppeoppgave: Barnesykepleierens funksjon og ansvar for å ivareta akutt og/eller kritisk syke barn.

    • Studentene utarbeider problemstilling selv.
    • Utføres i gruppe på 3-5 studenter.
    • Omfang: 3000 ord (+/- 20 %).
    • Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen.
    • Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering.
    • Studentene får muntlig tilbakemelding fra faglærer i et seminar.
  • Individuell oppgave: Barnesykepleierens funksjon og ansvar for å ivareta premature barns grunnleggende behov.

    • Studentene utarbeider problemstilling selv med utgangspunkt i en pasientsituasjon der barnet har en gestasjonsalder
    • Omfang: 3000 ord (+/- 20 %).
    • Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen.
    • Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering.
    • Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen.
    • Studenten får skriftlig tilbakemelding fra medstudent og skriftlig tilbakemelding fra faglærer.

Permitted exam materials and equipment

For praksisstudier er det krav om 80 % tilstedeværelse i teori, aktiviteter og praksisforberedende undervisning som er merket obligatorisk i timeplan, samt 90 % tilstedeværelse i selve praksisperioden. Studenten fyller ut egenpresentasjonsskjema til praksisstart, turnusplan i løpet av første praksisuke og egenvurderingsskjema seneste to virkedager før avtalt midt- og sluttvurdering. Andre obligatoriske aktiviteter som inngår i totalvurderingen av emnet er:

  • Kurs i blodprøvetaking.
  • Skriftlig oppgave, individuelt, omfang 1500 ord (+/- 10 %).

Grading scale

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Examiners

Gradert skala A-F.

Ved gruppeeksamen gis det en felles karakter for alle studentene i gruppen. Ved karakteren F kan studenten(e) levere omarbeidet versjon av oppgaven 1 gang.

Course contact person

Bestått-Ikke bestått.