Programplaner og emneplaner - Student
SOS2130 Work, health and housing Course description
- Course name in Norwegian
- Arbeid, helse og bolig
- Study programme
-
Bachelor Programme in Social Work
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Kravet for opptak er bachelorgrad, eller annen likeverdig grad, og 3 års relevant yrkespraksis. Med relevant yrkespraksis menes arbeidserfaring innen ledelse, saksbehandling, utredningsarbeid, organisasjonsstyring og prosjektstyring. Kravet til praksis må være oppfylt før opptak kan innvilges.
Det er løpende opptak inntil emnet er fulltegnet.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav utover opptak til studieprogrammet.
Learning outcomes
After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student:
- has broad knowledge of the importance of work in relation to people’s health and welfare
- has knowledge of the factors that regulate Norwegian working life
- has knowledge of the consequences of health-related and social challenges, including living conditions, substance abuse and mental health at the individual level
- has knowledge of inclusion work involving marginalised groups in the labour and housing markets
- is familiar with exclusion and inclusion mechanisms in the labour and housing markets
Skills
The student:
- can apply professional knowledge and methods in their work on inclusion in the labour and housing markets
- can make overall assessments of individual living situations
- can assess various inclusion and qualification measures in the labour and housing markets
- can cooperate with job seekers on mapping their work-related challenges and possibilities
General competence
The student:
- has knowledge of work as an objective and means in inclusion work and the combating of poverty
- has knowledge of the preconditions for access to the housing and labour markets
- can critically reflect on their own role in inclusion work
- is familiar with the main characteristics and concepts of labour law
Teaching and learning methods
Veiledet og vurdert praksis
Gjennom studieprogrammet skal studenten gjennomføre 60 dager praksisopplæring. Disse dagene fordeles over en periode undervisningspraksis i grunnskolen, en periode undervisningspraksis i videregående skole og formidlingspraksis ved museum eller andre egnede kulturarenaer. Kulturskole eller andre pedagogiske læringsarenaer kan erstatte en av praksisperiodene med undervisningspraksis.
Studenten skal erfare studentaktive arbeids- og undervisningsformer knyttet til forberedelse, gjennomføring og etterarbeid av læreprosesser i fagområder tilknyttet studieretningen. Samarbeid med medstudenter i praksisgruppe og praksissted står sentralt i emnet. Studentens progresjon skal bevege seg fra relevante gruppeerfaringer i første praksisperiode mot mer selvstendig og individuelt ansvar for undervisning og formidling i andre praksisperiode.
Praksisveiledere fra instituttet og praksislærere ved praksisstedet har ansvar for veiledning og vurdering av studenten gjennom perioden. Veiledning og vurdering i praksis er tilknyttet læringsutbyttebeskrivelsene i emnet. Studentene veiledes muntlig og vurderes skriftlig både underveis og ved avslutning av hver praksisperiode. Veiledning og vurdering dokumenteres i en Veilednings- og vurderingsrapport for praksisopplæring. Instituttet og studenten mottar heftet etter gjennomført praksisperiode.
Tildeling av praksisplass
Praksisopplæringen organiseres og ledes av undervisningsleder for arbeidsliv og praksis, praksisteamet ved instituttet og studieprogramansvarlig ved studieprogrammet. Instituttet sikrer studentenes arbeidslivsrelevans gjennom praksis og er ansvarlig for tildeling av praksisplass. Studentene organiserer ikke egne praksisplasser, men kan bidra med ønsker for egen praksisopplæring.
Instituttet samarbeider med praksispartnere i Oslo og Viken og reisevei opp til 1,5 time en vei til praksisstedet må påberegnes fra Oslo sentrum, Campus Pilestredet.
Studentene kan gjennomføre en av praksisperiodene ved egen arbeidsplass, om denne er relevant for studiets innhold. Instituttet har ansvar for tildeling av praksisplass, samt en kvalitetssikring av innhold og gjennomføring ved tildeling av egen arbeidsplass som praksisarena.
Eksempler på studentaktive undervisnings- / læringsformer i emnet
- Dialogbasert undervisning
- Gruppearbeid/gruppediskusjoner
- Skriftlig arbeid individuelt og i gruppe
- Muntlig presentasjon i gruppe
- Samarbeid med praksissted
- Selvstudium
Course requirements
Alle arbeidskrav, obligatorisk aktivitet og tilstedeværelse må være innfridd og godkjent for at praksisemnet kan bli vurdert til bestått.
Arbeidskrav:
- undervisningsplaner over perioder og økter, planlagt i gruppe. Praksislærer og praksisveileder setter frist for innlevering og godkjenner før hver praksisperiode. Antall avhenger av undervisningsomfanget gjennom praksisperiodene.
- muntlig praksisrefleksjon i gruppe etter gjennomført praksisperiode.
- 60 dager gjennomført praksisopplæring i gruppe, tilknyttet praksisperioder i grunnskole, videregående skole og andre formidling- og læringsarenaer.
Obligatorisk aktivitet og tilstedeværelse:
- deltakelse i alle møter knyttet til forberedelse, gjennomføring og etterarbeid av praksisperiodene.
- deltakelse i alle praksisgruppens arbeidsoppgaver avtalt med praksisstedet og veileder.
Tilstedeværelse i praksisopplæringen er obligatorisk og eventuelt fravær må tas igjen for å få praksisperioden godkjent. Det er kun fravær dokumentert via egenmelding, legeerklæring eller innvilget permisjon som kan tas igjen. Fravær knyttet til egen eller egne barns sykdom må dokumenteres med egenmelding og fravær som overstiger 3 dager må dokumenteres med legeerklæring. Studentene har meldeplikt for alle typer fravær.
Assessment
For å bestå praksisemnet må
- alle arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse i hver praksisperiode være vurdert til "Godkjent".
- alle praksisperioder være vurdert til "Bestått".
Tvil om bestått praksisperiode
Dersom det oppstår tvil om studenten vil bestå praksisperioden, skal studenten varsles muntlig og skriftlig halvveis i perioden for å kunne forbedre seg. Praksislærer ved praksisstedet gjennomfører en individuell midtveissamtale med studenten og formulerer et varsel ved behov. Det kan ved enkelte tilfeller være behov for at studenter varsles etter denne fristen.
Ikke bestått praksisperiode
Dersom studenter ikke består en praksisperiode, kan samme praksisperiode kun gjennomføres en gang til. Studenten kan bare melde seg opp til praksisopplæring neste gang den samme praksisperioden arrangeres i emnet.
Bestemmelser om eksamen er gitt i Lov om universiteter og høgskoler og Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet og Forskrift til rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Bestått / Ikke bestått.
Examiners
Praksis vurderes av praksislærer ved praksisstedet, i samarbeid med instituttet.
Course contact person
Blanka Støren-Vaczy og Håvard Aaslund