Programplaner og emneplaner - Student
SOS2100 Student-run Project Groups in Social Work Course description
- Course name in Norwegian
- Prosjektarbeid
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Course history
-
- Programme description
-
Introduction
The course description was approved 24.05.2018 by the Academic Affairs Committee, Faculty of Education and International Studies. Valid from autumn semester 2018.
The Faculty of Education and International Studies at Oslo and OsloMet offers interdisciplinary courses in Development Studies and North-South relations, leading to a Bacherlor's degree in Development Studies of 180 ECTS credits. This course on Recent Trends in Development Assistance is at the intermediate level and represents a 10 ECTS credits module in the 5th semester of the bachelor programme.
The course will be taught in English (or Norwegian, depending on needs according to the participants' language abilities). The exam papers can be written in English, Norwegian, Swedish or Danish.
-
Required preliminary courses
The course is open to students who have completed at least a one-year introductory course in Development Studies at either OsloMet, the University of Agder or equivalent courses at other universities/university colleges in Norway or abroad.
-
Learning outcomes
At the end of the course the student has obtained the following learning outcome:
Knowledge
The student
- has knowledge of central tendencies in the organization and aims of current development assistance, regarding:
- new actors in international aid
- aid and the Sustainable Development Goals
- the integration of international aid with other global concerns ("environmentalization" and "securitization")
- the "marketization" of aid
- the effects of aid in recipient countries
Skills
The student
- has the ability to analyse and compare current ideas and strategies for development assistance
- has the ability to analyse the interplay between different actors in development programmes
- can analyse the effects of aid in recipient countries
General competence
The student
- is able to formulate central issues regarding overall development objectives and strategies and modalities to achieve them
- is able to discuss how development assistance and its organization may impact positively as well as negatively negatively on recipient countries
-
Teaching and learning methods
Studentene mottar undervisning i sentrale temaer i prosjektarbeid i et obligatorisk prosjektseminar som består av forelesninger, seminargrupper og gruppearbeid i prosjektgruppene. I tillegg får studentene tilbud om søkeverksted fra Læringssenteret.
Studentene arbeider deretter selvstendig i grupper. Prosjektarbeidet kan gjennomføres i Norge eller i samarbeid med en organisasjon i utlandet. Det stilles krav om at gruppene som gjennomfører prosjektarbeid i utlandet, skal ha et utenlandsopphold på minimum 3 måneder.
Studenter som ønsker å ha prosjektperioden utenlands, søker om dette innen en gitt frist, etter oppsatte retningslinjer fra Institutt for sosialfag. Det praktiske vedrørende opptak, reismål og opphold avklares i samarbeid med ansvarlig for internasjonalt arbeid i studieadministrasjonen. Studentgrupper som ønsker å ha prosjektperioden utenlands utformer en prosjektskisse som de sender inn på eget skjema sammen med andre relevante opplysninger om stedet de ønsker å være på, kontaktpersoner m.m.
Gruppene skal bestå av mellom 4 og 6 deltagere. Det kan i særskilte tilfeller dispenseres fra det oppsatte antall gruppemedlemmer.
I løpet av prosjektperioden gjennomfører gruppene en undersøkelse eller et endringsarbeid, som de rapporterer om i en prosjektrapport. Gruppene kan i tillegg produsere et produkt som har relevans for prosjektarbeidet.
Alle grupper får oppnevnt en veileder. Det er obligatorisk å motta veiledning på prosjektarbeidet og gruppeprosessen. Med mindre annet er avtalt med veileder, skal prosjektgruppen levere skriftlig materiale og spørsmål til diskusjon til veileder minst to dager før oppsatt veiledningstime.
Gruppene som gjennomfører prosjektarbeid i Norge skal ha et møte med veileder før oppstart av prosjektarbeidet, og deretter til sammen 8 veiledningstimer à 45 min. i prosjektperioden. Grupper og veiledere avtaler selv hvordan veiledningstimene skal organiseres, men det er et minimumskrav med ett møte hver 14. dag.
Gruppene som gjennomfører prosjektarbeid i utlandet skal ha to møter med veileder før avreise. Før andre møte leverer gruppen tilstrekkelig skriftlig materiale til at det kan gis veiledning på deres tema/problemstilling. Under oppholdet skal det sendes rapporter om prosjektets gang og spørsmål/-problemstillinger til veileder minimum hver 14. dag. Veiledning skjer via e-post, eller telefonkonferanse hvis det er mulig å arrangere.
Ved avslutning av prosjektperioden leverer alle grupper en prosjektrapport med et refleksjonsnotat som vedlegg. Refleksjonsnotatet leveres i tillegg til veileder.
Gruppene skal presentere prosjektarbeidet sitt for sine medstudenter og andre interesserte på Høgskolen etter innlevering av eksamen. Det forventes at studentene er tilstede på minimum 50 % av andres fremføring av prosjekt.
Etter at prosjektemnet er fullført og sensur er falt, skal gruppene ha et oppsummeringsmøte med veileder. Her gis muntlig tilbakemelding på prosjektarbeidet og refleksjonsnotatet, og gruppen får anledning til å reflektere over læringsutbytte.
-
Course requirements
Activities with compulsory attendance
It is compulsory to attend the seminars. These are considered essential for developing skills and general competence, as they give the students the opportunity to verbalize, analyze and discuss key issues of the course. The group work on which the seminars are based require that the majority of students are present.
Students with undocumented absence from more than 25 % of these seminars cannot take the exam. Students who have attended less than 75 % of the seminars, but can document valid compelling reasons for all the absences, will have to submit a written paper on a given theme as compensation in order to be able to take the exam. The length of the paper shall be in the range of 2,000-5,000 words, depending on the number of seminars missed.
-
Assessment
Eksamen består av innlevering av prosjektrapporten og vedlagt refleksjonsnotat, samt eventuelt andre produkter som er utarbeidet av prosjektgruppen.
Krav til prosjektrapporten
Prosjektperioden dokumenteres i en skriftlig rapport. Rapporten skal være på 30 sider +/- 10% (utenom forside, innholdsfortegnelse, forord, vedlegg og litteraturliste).
Grupper som har utarbeidet et produkt som de leverer som en del av eksamen, skal i tillegg til produktet skrive en rapport på 22 sider +/- 10% (utenom forside, innholdsfortegnelse, forord, vedlegg og litteraturliste).
Grupper som har gjennomført prosjektarbeid i samarbeid med institusjoner utenlands skal skrive prosjektrapporten på engelsk. Unntatt fra dette er grupper som hatt samarbeid med skandinavisktalende institusjoner i eller utenfor Skandinavia.
Godkjent referansestil skal følges.
Studentene har opphavsretten til resultatet av prosjektarbeidet (Jf. åndsverksloven). På forsiden til prosjektoppgaven skal følgende stå: «Utarbeidet av en gruppe studenter ved OsloMet - storbyuniversitetet, fakultet for samfunnsvitenskap. Universitetet har intet ansvar for synspunkter eller innhold i rapporten. Framstillingen og synspunktene står utelukkende for studentgruppens regning og ansvar.» . Prosjektgruppen har råderett over rapporten, og avgjør spørsmål om eventuell publisering. Dette er eventuelt begrenset av avtaler mellom gruppen og samarbeidspartnere.
Krav til refleksjonsnotatet
Refleksjonsnotat skal være på minimum 4 sider, og skal legges ved prosjektrapporten.
Krav til eventuelt tilleggsprodukt
Gruppene kan velge å levere et produkt sammen med prosjektrapporten. Et produkt må ha tilknytning til prosjektarbeidet som helhet, og rapporten må referere til produktet. I likhet med prosjektrapporten må produktet ha sosialfaglig relevans, og ha relevans for praksisfeltet.
Vurdering
Prosjektrapporten, refleksjonsnotatet, og eventuelle andre produkter som leveres som en del av eksamen, blir vurdert som helhet. Alle innleverte arbeider skal være utført av gruppen i felleskap, og skal være påført studentenes kandidatnummer. Det gjøres ikke individuelle vurderinger av enkeltstudenters bidrag i prosjektet.
En prosjektgruppe kan ved Ikke bestått på alle eller deler av innleverte produkter, levere omarbeidet versjon av de aktuelle delene av produktet til sensur én gang til ved ny eksamen. Gruppen har da rett til en time veiledning. Dersom gruppen ved omarbeidet rapport får Ikke bestått, må emnet tas på nytt.
-
Permitted exam materials and equipment
No examination support material permitted.
-
Grading scale
A graded scale from A to E for passed and F for not passed will be used.
-
Examiners
The exam will be jointly marked by an internal and an external examiner. The external examiner will read a selection of the exam papers and collaborate with the internal examiner in a way that benefits all the students.
-
Course contact person
The course will cover key issues of international development assistance as it is currently organized. It will focus on processes and trends internationally and in recipient countries. Focus will be on the way aid is organized and implemented today. These issues will be illustrated through empirical case studies from Asia, Africa and Latin America.
The following themes will be included:
- Key actors in development assistance (non-traditional donors, multilateral organizations, for-profit actors)
- Aid and the Sustainable Development Goals (with an emphasis on health and education)
- New modalities of aid (budget support and performance-based aid)
- The "environmentalization", "securitization" and "marketization" of aid
- The effects of aid for recipient countries