EPN-V2

SOS1200 Introduction to Scientific Psychology Course description

Course name in Norwegian
Innføring i psykologiske grunnbegreper
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history
  • Introduction

    Ingen arbeidskrav eller obligatoriske aktiviteter.

  • Required preliminary courses

    Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen over 7 dager med oppgitt tema. Besvarelsen skal være på 3000 ord (+/- 10 %).

  • Learning outcomes

    Kunnskap

    Studentene:

    • kan forskjellen på vitenskapelig psykologi og allmenn psykologisk tenkning
    • har kunnskap om grunnleggende psykologiske teorier, begreper og metoder av betydning for utøvelsen av sosialt arbeid
    • har kunnskap om bruk av diagnoser og ulike forståelser av psykologiske fenomen
    • har kunnskap om en ressursorientert tilnærming til brukere

    Ferdigheter

    Studentene kan:

    • reflektere over og vurdere relevant anvendelse av psykologiske fagtermer
    • utrede og analysere noen sosiale problemer med ulike psykologiske perspektiver
    • skape muligheter for utvikling av brukeres ressurser

    Generell kompetanse

    Studentene:

    • kan anvende relevante psykologiske fagtermer til å forstå og reflektere over kliniske eksempler
  • Content

    Studentene får gjennom plenumsforelesninger gjennomgang av sentrale psykologiske termer. Først gis noen historiske linjer, med fokus på vesentlige teoretiske bidrag i faget. I gjennomgangen av sentrale teorier eksemplifiseres og diskuteres forståelser av begrepene med studentene. Studentene får se videosnutter av vitenskapelige forsøk, der man drøfter både de psykologiske funnene og etiske aspekter ved forskningen. Parallelt knyttes anvendelse av psykologisk kunnskap opp mot praksis, illustrert i kasus fra både barnevern og BUP. Her blir studentene aktivt deltagende i å drøfte måter å forstå og reflektere over klienters psykologiske vansker, ved hjelp av teoriene.

  • Teaching and learning methods

    Gradert skal A-F.

  • Course requirements

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

    Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

  • Assessment

    Randi Wærdahl

  • Permitted exam materials and equipment

    Ingen hjelpemidler tillatt.

  • Grading scale

    Gradert skala A-F.

  • Examiners

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av hver besvarelse.

  • Course contact person

    Astrid Christensen