Programplaner og emneplaner - Student
SOS1200 Introduction to Scientific Psychology Course description
- Course name in Norwegian
- Innføring i psykologiske grunnbegreper
- Study programme
-
Bachelor Programme in Social Work
- Weight
- 5.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet Innføring i psykologiske grunnbegreper består av utvalgte tema fra vitenskapelig psykologi. De ulike tema omhandler sentrale fagtermer og anerkjente teorier og metoder. Etter innføringskurset i psykologi vil studentene ha et læringsutbytte gjennom forståelse av en del psykologiske grunnbegreper og tenkemåter.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Kunnskap
Studentene:
- kan forskjellen på vitenskapelig psykologi og allmenn psykologisk tenkning
- har kunnskap om grunnleggende psykologiske teorier, begreper og metoder av betydning for utøvelsen av sosialt arbeid
- har kunnskap om bruk av diagnoser og forståelser av psykologiske fenomen
- har kunnskap om en ressursorientert tilnærming til brukere
Ferdigheter
Studentene kan:
- reflektere over og vurdere relevant anvendelse av psykologiske fagtermer
- utrede og analysere noen sosiale problemer med ulike psykologiske perspektiver
- skape muligheter for utvikling av brukeres ressurser
Generell kompetanse
Studentene:
- kan anvende relevante psykologiske fagtermer til å forstå og reflektere over kliniske eksempler
Content
Studentene får gjennom plenumsforelesninger gjennomgang av sentrale psykologiske termer. Først gis noen historiske linjer, med fortrinnsvis fokus på vesentlige teoretiske bidrag i faget. I gjennomgangen av sentrale teorier eksemplifiseres og diskuteres forståelser av begrepene med studentene. Studentene får se videosnutter av vitenskapelige forsøk, der man drøfter både de psykologiske funnene og etiske aspekter ved forskningen. Parallelt knyttes anvendelse av psykologisk kunnskap opp mot praksis, illustrert i kasus fra både barnevern og BUP. Her blir studentene aktivt deltagende i å drøfte måter å forstå og reflektere over klienters psykologiske vansker, ved hjelp av teoriene.
Teaching and learning methods
Studentene har plenumsforelesninger i sentrale deler av pensum. Videre har de et oppgaveseminar. Studentene tilrådes tidlig å etablere kollokviegrupper da dette faget bl.a. fordrer resonnering omkring forståelse av terminologi.
Course requirements
Ingen arbeidskrav.
Assessment
Emnet avsluttes med en individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer.
Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Ingen hjelpemidler tillatt.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
Emnet gir en innføring i ulike familieterapeutiske retninger og andre nyttige modeller i arbeid med barn og foreldre. Refleksjon over oss selv som hjelpere i det spenningsfeltet som kan ligge mellom barn og foreldre vil være sentralt i emnet og bidrar til økt bevissthet om egne dilemmaer i familiearbeid.
Course contact person
Astrid Christensen.