EPN-V2

SOS1200 Introduction to Scientific Psychology Course description

Course name in Norwegian
Innføring i psykologiske grunnbegreper
Study programme
Bachelor Programme in Social Work
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Course history

Introduction

Emnet Innføring i psykologiske grunnbegreper består av utvalgte tema fra vitenskapelig psykologi. De ulike tema omhandler sentrale fagtermer og anerkjente teorier og metoder. Etter innføringskurset i psykologi vil studentene ha et læringsutbytte gjennom forståelse av en del psykologiske grunnbegreper og tenkemåter.

Learning outcomes

Kunnskap

Studentene:

  • kan forskjellen på vitenskapelig psykologi og allmenn psykologisk tenkning
  • har kunnskap om grunnleggende teorier, begreper, metoder og lover av betydning for utøvelsen av sosialt arbeid
  • har kunnskap om ulike diagnoser og forståelser av psykologiske forstyrrelser
  • har kunnskap om en ressursorientert tilnærming til brukere

Ferdigheter

Studentene kan:

  • reflektere over og vurdere relevant anvendelse av fagtermer
  • utrede og analysere noen sosiale problemer med ulike teoretiske perspektiver
  • skape muligheter for utvikling av brukeres ressurser

Generell kompetanse

Studentene:

  • kan anvende relevante fagtermer til å forstå og reflektere over kliniske eksempler

Content

Studentene får gjennom plenumsforelesninger gjennomgang av sentrale psykologiske termer. Først gis noen historiske linjer, med fortrinnsvis fokus på breddeteoretiske bidrag i faget. I gjennomgangen av sentrale teorier eksemplifiseres og diskuteres forståelser av begrepene med studentene. Parallelt knyttes anvendelse av psykologisk kunnskap opp mot praksis, illustrert i kasus fra bl.a. BUP. Her blir studentene aktivt deltagende i å drøfte måter å forstå og reflektere over faktiske klienters psykologiske vansker, ved hjelp av teoriene.

Teaching and learning methods

Studentene har plenumsforelesninger i sentrale deler av pensum. Videre har de en studieuke for både psykologi og rettslære, i november, til å lese pensum og jobbe med eksamensoppgaver. Studentene tilrådes tidlig å etablere kollokviegrupper da dette faget bl.a. fordrer resonnering omkring forståelse av terminologi.

Assessment

Emne avsluttes med en individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer. Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av hver besvarelse.

Kandidater som ikke består eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.

Hjelpemidler til vurdering/eksamen

Ingen.

Pensumliste

Nytt kompendium under arbeid; vil bli laget elektronisk.

(Pensumliste ajour: 23. mai 2016)