Programplaner og emneplaner - Student
SOS1150 Social work - life course and everyday life Course description
- Course name in Norwegian
- Sosialt arbeid - livsløp og hverdagsliv
- Study programme
-
Bachelor Programme in Social Work
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Alle virksomheter - både i privat og offentlig sektor - behandler personopplysninger i mindre eller større grad. Det kan være opplysninger om ansatte, borgere, brukere, kunder, pasienter, leverandører, samarbeidspartnere, osv. Personopplysningslovgivning omhandler regler alle som vil behandle personopplysninger må følge, og har bestemmelser som gir rettigheter for individer det behandles personopplysninger om (de registrerte).
Emnet tar utgangspunkt i personvernrett (privacy law), herunder rett til ivaretakelse av personlig integritet, privatliv, selvbestemmelse (autonomi) og selvutfoldelse. Deretter behandles personopplysningsvern (data protection law), dvs. regler og standarder for behandling av personopplysninger som har ivaretakelse av personvern som hovedmål.
Emnet omhandler de følgende temaene: grunnleggende krav for behandling av personopplysninger; de registrertes rettigheter; krav til informasjonssikkerhet, internkontroll, risikobasert tilnærming og vurdering av personvernkonsekvenser; plikter for behandlingsansvarlige og databehandlere; personvernombudets rolle; overføring til tredjeland; Datatilsynets og europeiske myndigheters roller, og sanksjonsregler. Det legges vekt på europeiske og norske regler og da særlig EUs Personvernforordningen/GDPR (2016/679) og norsk implementering av forordningen.
Undervisningsspråk er norsk.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap i EUs regelverk knyttet til behandling av personopplysning og implementering i Norge
- inngående kunnskap i personvernrettslige grunnprinsipper, sentrale begreper, roller og plikter, og de registrertes rettigheter
- evne til å problematisere forhold til forvaltningsloven og offentlighetsloven
Ferdigheter
Studenten kan
- identifisere, systematisere og formulere personvernrettslige spørsmål
- problematisere og drøfte sentrale teoretiske personvernrettslige problemsstillinger
- anvende aktuelle personvernrettslige regler på praktiske problemsstillinger
Generell kompetanse
Studenten kan
- anvende kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosesser
- formidle og beherske fagområdets uttrykksformer
Teaching and learning methods
Undervisningen gjennomføres som samlinger med forelesninger, gruppearbeid og individuelt studiearbeid. Oppgaveløsning og refleksjoner rundt ulike personvernrettslige problemsstillinger vil være viktige elementer i undervisningen. Det forventes mye egenaktivitet i tilknytning til emnet.
Course requirements
Ingen arbeidskrav eller obligatoriske aktiviteter.
Assessment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Permitted exam materials and equipment
Gradert skala A - F
Grading scale
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Examiners
Emily M. Weitzenböck
Course contact person
After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- has broad knowledge of the importance of social policy to social work practice
- has broad knowledge of social class, power and the living conditions of marginalised groups
- has broad knowledge of marginalisation processes, discrimination and racism
- has knowledge of migration in a global perspective and how migration affects people’s social and material living conditions
- has knowledge of how neoliberalism and globalisation affect the increased individualisation of social problems and problem-solving
Skills
The student
- can identify, obtain and assess information and knowledge that shed light on socio-political processes and effects
- can identify and analyse which understandings of social problems form the basis for socio-political interventions
- can critically reflect on concrete social problems and interventions based on social science theories, research and evaluations
General competence
The student
- has insight into power structures and the exercise of power in society
- has insight into how the norms, attitudes, values and theoretical basis of the welfare state affect how marginalised groups are perceived and understood
- has a critical understanding of how the socio-political norms set the agenda for the methods and models used in social work and how this may impact individuals