EPN-V2

SOS1140 Social welfare law - law in social work Course description

Course name in Norwegian
Velferdsrett - juss i sosialt arbeid
Study programme
Bachelor Programme in Social Work
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
SPRING 2021
Schedule
Course history

Introduction

Emnet gir en innføring i juridisk metode, menneskerettigheter og forvaltnings- og velferdsrett. Undervisningen tar utgangspunkt i rettsanvendelse som en del av profesjonsutøvelsen. Emnet gir en innføring i det norske rettssystemet og den juridiske metodens anvendelse i arbeidet med juridiske problemstillinger i sosialt arbeid. Videre gis en innføring i sentrale menneskerettigheter og menneskerettighetenes betydning i sosialt arbeid. Emnet gir også kunnskap om generell forvaltningsrett, med hovedvekt på forvaltningsrettslige grunnprinsipper og forvaltningslovens betydning for saksbehandling i sosialt arbeid. Emnet gir videre en innføring i barnevernloven, barneloven, grunnleggende helserett, folketrygdloven og lov om sosiale tjenester i NAV.

I begynnelsen av emnet vil det tverrprofesjonelle undervisningsopplegget "Den samme ungen- ulike arenaer" (INTER 1100) gjennomføres. Se INTERACTs hjemmeside for mer utfyllende beskrivelse av innholdet i INTER 1100: https://uni.oslomet.no/interact/

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om rettssystemet.
  • kjenner til juridisk metode og hvordan man går frem for å kunne ta stilling til rettsspørsmål i utøvelsen av sosialt arbeid.
  • har kunnskap om generell forvaltningsrett, herunder grunnleggende forvaltningsrettslige prinsipper og saksbehandlingsregler.
  • har kunnskap om barnevernloven, folketrygdloven, lov om sosiale tjenester i NAV, pasient- og brukerrettighetsloven, helse- og omsorgstjenesteloven og barneloven.
  • har kunnskap om minoriteters rettigheter og samenes rettigheter, særlig deres særskilte status som urfolk.
  • kjenner til grunnbegreper og prinsipper i velferdsretten.
  • kjenner til sentrale menneskerettigheter og deres betydning for sosialt arbeid.

Ferdigheter

Studenten:

  • kan identifisere, drøfte og avgjøre juridiske problemstillinger i sosialt arbeid.
  • kan identifisere de krav som stilles til det rettslige grunnlaget for sosionomens forvaltningsavgjørelser.

Generell kompetanse Studentene:

  • har innsikt i juridiske spørsmål med relevans for sosialfaglige problemstillinger.
  • kan arbeide med juridiske spørsmål relatert til sosialt arbeid.

Teaching and learning methods

Undervisningsformene består av forelesninger og studentaktive opplegg knyttet til oppgaveløsning. Noe av undervisningsmaterialet kan bli lagt ut på læringsplattformen i form av video, artikler og annet relevant stoff. Studentene må påregne selvstudier i forkant og etterkant av forelesninger og seminarer.

Course requirements

Ingen arbeidskrav.

Assessment

Eksamen er en individuell skriftlig skoleeksamen på 5 timer. Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen. 

Permitted exam materials and equipment

The aim of this course is to provide an understanding of the historical and contemporary context in which social work has been developed and is practised. The course will critically consider the Western, power-based knowledge and theoretical perspectives that inform and are reinforced in social work, and the influence this has globally. This will be considered through focus on decolonial history, intersectional perspectives and globalisation processes.

The course will also focus on how social work has been developed within specific contexts of practice. We will demonstrate how theory is connected to practice within social work. We use a case-based approach in which we explore social work, as practised in Norway and other countries, to demonstrate the importance of contextualisation as a framework for understanding social work theories and practice. Through an investigation of cases, we will also explore the ways in which practice reaffirms certain theories as ‘normal’ and ‘natural’.

Grading scale

The student must have passed all exams in the first and second year of the programme.

Examiners

Knowledge

The student has knowledge of

  • the ways in which perspectives in social work are shaped within specific social and normative contexts and how the field of social work also shapes our understandings of the contexts within which we practice
  • the history and development of social work and its influence on contemporary understandings of social work globally
  • hegemonic knowledge production in social work, contemporary social problems, social inequalities and systems of oppression for social work in an international context

Skills 

The student can

  • identify different perspectives and apply knowledge about how these perspectives are shaped within specific contexts
  • critically reflect on how specific conceptualisations shape social work understandings, how context-based and power-based perspectives shape social work practice and how social work practices reinforce these perspectives
  • understand how context is key to understanding how social work practice and services are developed and delivered, with reference to values, ethics and anti-oppressive practice

General competence

The student can

  • identify and communicate knowledge concerning different, global perspectives on key issues taken up in the field of social work
  • exchange knowledge about how dominant norms within social work function to set the premises for models applied and for the meaning this has at the social and individual levels

Course contact person

The course is based on lectures, class exercises, homework assignments and assigned literature. Students are expected to read the course literature and to actively participate in the course meetings, with an emphasis on dialogue.

If no students from abroad are registered for the course, teaching and discussions will alternate between Norwegian and English, as appropriate.