EPN-V2

SOS1130 Social work in the welfare society Course description

Course name in Norwegian
Sosialt arbeid i velferdssamfunnet
Study programme
Bachelor Programme in Social Work
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history

Introduction

Alle tilgjengelige hjelpemidler er tillatt til eksamen.

Required preliminary courses

Gradert skala A-F

Learning outcomes

After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student:

  • has knowledge of the main objectives of welfare policy and knows the most important policy instruments in the Norwegian welfare policy
  • has knowledge of the ideologies of different welfare policies and what characterises the Norwegian welfare state from an international perspective
  • has knowledge of how welfare policy resources are structured socially 
  • has knowledge of social workers’ role in the welfare system 
  • has knowledge of important welfare policy and social science terms and concepts
  • has knowledge of marginalisation and exclusion mechanisms that impact people’s living conditions 

Skills 

The student:

  • can use social science theories as an aid to understanding social problems
  • can consider the importance of social structures to living conditions, social problems and social inequality
  • can recognise different positions in social policy debate and reflect on the potential consequences for the individual and society at large 
  • can analyse how key aspects of living conditions such as health, education and work impact human welfare

General competence 

The student:

  • has insight into how the distribution of welfare policy resources impacts the performance of social work
  • has insight into factors that contribute to social inequality
  • has insight into the framework conditions for social work that promote social justice and active participation
  • can communicate and exchange their points of view on social policy issues

Teaching and learning methods

Yrkesfag (YF) og profesjonsfag (PF):

  • Dokumentasjon av hjemmeeksamen (YF/PF)
  • Muntlig eksamen (YF/PF)
  • Didaktiske;kategorier og modeller som ligger til grunn for å forstå læreprosesser (PF)
  • Yrkespedagogiske;prinsipper og undervisningsprinsipper som nyttes til å planlegge og analysere læreprosesser (PF)
  • Kunnskapsområde og taksonominivå i forhold til undervisningsplanlegging og læreplananalyse;(PF)
  • Den;menneskelige faktor i opplæring, pedagogisk psykologi (PF)
  • Læringsteorier og læringsstrategier (PF)
  • Differensiering,;tilpasset opplæring og sosialpedagogiske perspektiver (PF)
  • Særskilt tilrettelagt opplæring, spesialpedagogikk og individuelle opplæringsplaner;(PF)
  • Utdanningsorganisasjoner, samt lover, forskrifter, læreplaner og andre styringsdokumenter fra;myndigheter, og skolen som organisasjon (PF)
  • Læringsmiljø;i skole og arbeidsliv og premisser for dette (PF/YF)
  • Samarbeid;i skole og på arbeidsplass, og med omgivelsene (PF/YF)
  • Ledelse i skole og arbeidsplass med perspektiv på opplæring (PF/YF)
  • Bruk;av IKT i yrkes- og samfunnsperspektiv (digital kompetanse) (PF/YF)
  • Opplæringssystemenes;historie, nå situasjonen og fremtidsperspektiv (PF/YF)
  • Arbeidsmåter;som er spesielt egnet for yrkene innen utdanningsprogrammet, yrkesforankring;av opplæring, nøkkelkvalifikasjoner og entreprenørskap (PF/YF)
  • Systemforståelse;og ta utgangspunkt i helhetlige systemer (PF/YF)
  • Miljøkonsekvenser;av yrkesutøvelse, og bærekraftig utvikling (YF)
  • Forskrifter;og faglig utførelse av arbeidet (YF)
  • Andre særegne trekk og utfordringer i bransjen;(YF)

Course requirements

No coursework requirements or compulsory activities.

Assessment

Individual five-hour written exam. Candidates who fail or who were absent from the ordinary exam for a valid reason can take a resit/rescheduled exam.

Permitted exam materials and equipment

No aids are permitted. 

Grading scale

Grade scale A-F.

Examiners

The exam papers are assessed by one internal and one external examiner. At least 25% of the exam papers will be assessed by two examiners. The grades awarded for the papers assessed by two examiners form the basis for determining the level for all the exam papers.

Course contact person

Ivan Harsløf and Therese Saltkjel