Programplaner og emneplaner - Student
SOS1120 Professional interaction in social work Course description
- Course name in Norwegian
- Profesjonell samhandling i sosialt arbeid
- Study programme
-
Bachelor Programme in Social Work
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Curriculum
-
FALL 2020
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I dette emnet utvikles forståelsen av hvordan utøvelsen av sosialt arbeid er forankret i sosialt arbeids teoretiske grunnlag. Emnet gir kunnskap om ulike forhold som kan påvirke relasjoner og profesjonelt samarbeid med andre mennesker.
Gjennom ferdighetstrening i grupper blir studenter kjent med hva det vil si å utøve sosialt arbeid. Studentene vil sammen med sin gruppe øve på å utvikle sin profesjonelle kompetanse. Det trenes gjennom gruppearbeid, rollespill og bruk av kasus på å møte mennesker i vanskelige livssituasjoner. Videre trenes studentene i å håndtere egne følelser i møte med mennesker i vanskelige livssituasjoner.
Emnet utgjør første del av totalt to nivåer av ferdighetstrening.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studentene:
- har kunnskap om arbeids- og endringsprosesser i sosialt arbeid.
- har kunnskap om kommunikasjon og samhandling med mennesker på individnivå.
- har kunnskap om strukturelle maktforhold som påvirker relasjoner til brukere.
- har kunnskap om hva digitalisering av velferdstjenestene gjør med kommunikasjonen med brukere og samarbeidspartnere.
- kjenner til betydningen av å forstå seg selv og ha empati med andre.
Ferdigheter
Studentene:
- kan anvende kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i profesjonelle møter med enkeltpersoner.
- kan reflektere over betydningen av språk inkludert bruk av tolk i møte med brukere.
- kan reflektere over hvordan makt påvirker relasjonen til brukere, deres livsbetingelser og handlingsrommet for endringsarbeidet.
- kan reflektere over gruppeprosessers betydning gjennom deltakelse i eget gruppearbeid.
- kan motta og gi konstruktive tilbakemeldinger.
Generell kompetanse
Studentene:
- kan være empatisk og oppmerksomt tilstede i møte med egne og andres følelser og erfaringer.
- kan reflektere over egne verdier og holdninger i yrkesutøvelsen.
- har innsikt i utøvelse av faglig skjønn.
- har innsikt i betydningen av digital kommunikasjon i profesjonell praksis og samhandling.
- kan formidle faglig kunnskap om profesjonell samhandling både skriftlig og muntlig.
Teaching and learning methods
Undervisningen vil veksle mellom forelesninger (e-forelesninger), seminar og studentaktive læringsformer/gruppearbeid.
Course requirements
Det er krav til 80 % tilstedeværelse ved ferdighetstrening i grupper. Ved fravær utover 20 %, og som ikke overstiger 40% gis det et kompenserende arbeidskrav. Arbeidskravet må være godkjent for at studenten skal få fremstille seg til eksamen. Fravær utover 40 % medfører tap av eksamensrett.
Begrunnelsen for krav om tilstedeværelse er at studenten ved dette får mulighet til å tilegne seg en kompetanse som er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen.
Assessment
Emnet avsluttes med muntlig eksamen i mindre grupper, hvor studentene skal gjøre en presentasjon rundt et tema knyttet til profesjonell samhandling. Gruppene får utlevert tema og/eller spørsmål til forberedelse 48 timer før første eksamensdag.
Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Hjelpemidler til presentasjon tillates (powerpoint presentasjon, skrivesaker).
Grading scale
Bestått/ikke bestått.
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.
Course contact person
Berit Bergheim og Jannicke Heyerdahl-Larsen