Programplaner og emneplaner - Student
SOS1100 Social Welfare Law Course description
- Course name in Norwegian
- Velferdsrett
- Study programme
-
Bachelor Programme in Social Work
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2016/2017
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet Velferdsrett dekker ulike rettsområder som er sentrale deler av Velferdsretten.
Velferdsrett omhandler i prinsippet alle rettsregler som er av betydning for den enkeltes velferd. Studenten får en innføring i faget på de rettsområder som angår sosionomers yrkespraksis. Det legges særlig vekt på at studenten tilegner seg kunnskap om de rettsområdene i yrkeslivet hvor sosionomer selv har ansvaret for korrekt rettsanvendelse som saksbehandlere eller beslutningstagere. Emnet gir et teoretisk grunnlag som studenten bygger videre på i emner senere i utdanningen, særlig emner hvor det øves på anvendelse av rettsregler i forhold til klientkasus.
Emnet bygger videre på SOS1000 Samfunnsvitenskapelige emner som studenten har hatt tidligere i semesteret, bl.a. kunnskap om kjennetegn ved en velferdsstat og kunnskap om hvordan det politiske og administrative systemet er organisert og hvordan det virker.
Learning outcomes
Studenten skal etter fullført program ha følgende læringsutbytte definert som kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- hva som kjennetegner jussen som fag
- rettssystemet og juridisk metode (rettskildelære)
- forvaltningsrett - med særlig vekt på saksbehandlingsregler
- sosialtjenesteloven i NAV
- barnerett, som omfatter barneloven og barnevernloven
- helserett, som omfatter spesialisthelsetjenesteloven, helse- og omsorgstjenesteloven, pasient- og brukerrettighetsloven, helsepersonelloven og psykisk helsevernloven
- trygderett
Ferdigheter og generell kompetanse
Studenten kan:
- på elementært nivå fastlegge innholdet i en rettsregel ved bruk av rettskildene
- drøfte og avgjøre en juridisk problemstilling i en sak
Content
Velferdsrett dekker følgende delemner: Forvaltningsrett, Lov om sosialtjenester i NAV, Helse- og omsorgsrett, barnerett og folketrygd.
Teaching and learning methods
Læringsutbyttet oppnås best ved egen innsats og deltagelse i ulike arbeids- og undervisningsformer, som ved lesning av pensum, deltakelse i kollokviegrupper, og ved deltakelse på undervisningen. Undervisningsformene består hovedsakelig av forelesninger, og i mer begrenset grad av studentaktive opplegg knyttet til oppgaveløsning.
Course requirements
Ingen arbeidskrav
Assessment
Emne avsluttes med en individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 4 timer.
Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av hver besvarelse.
Kandidater som ikke består eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.
Hjelpemidler til vurdering/eksamen
Følgende hjelpemidler er tillatt:
Norges lover, Lovsamling for helse- og sosialsektoren. Andre ukommenterte samlinger og særtrykk av lover og forskrifter. I tillegg er det tillatt med nynorsk- og bokmålsordliste.
Pensumliste
artikler markert med * legges ut på Fronter
Bendiksen, Lena R.L. og Trude Haugli. 2015. 2 utgave, Sentrale emner i barneretten . Oslo: Universitetsforlaget. S. 37-54, 63-156, 159-213, 260-283, 187 sider.
Blandhol, Sverre, Henriette N. Tøssebro og Øystein Skotheim, Innføring i juridisk metode. Artikkel i tidsskriftJussens venner 2015, vol. 6, s. 310-345 = 35 s. *
Kjønstad, Asbjørn og Aslak Syse. 2012. Velferdsrett I . Oslo: Gyldendal Akademisk. S. 29-49, 65-119, 140-236, 261-308, 327-353, 367-375, 396-402, 423-469, 494-524, 542-550, 313 sider.
Kjønstad, Asbjørn og Aslak Syse (red.). 2012. Velferdsrett II . Oslo: Gyldendal Akademisk. s. 25-35, 61-119, 145-175, 104 sider.
Spidsberg, Roger. Forhøyet hjelpestønad til barn og unge - gjeldende rett med utgangspunkt i Trygderettens kjennelser siden år 2000. Artikkel i Tidsskrift for erstatningsrett 2011. s. 311-337. 26 s.*
Stang, Elisabeth G. og Nora Sveaass, 2016. Hva skal vi med menneskerettigheter - Betydningen av menneskerettigheter i helse- og sosialfaglige arbeid . Oslo: Gyldendal Akademisk. s. 21-64, s. 107-146. 82 s.
Syse, Aslak. Stønader ved aleneomsorg for barn - med hovedvekt på ftrl. Artikkel i Tidsskrift for Familierett, arverett og barnevernrettslige spørsmål 2013 nr. 2. s. 133-148. 15 s.*
(Pensumliste ajour: 4. oktober 2016)