Programplaner og emneplaner - Student
SN5900 The Master's Thesis Course description
- Course name in Norwegian
- The Master's Thesis
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Course history
-
- Curriculum
-
SPRING 2026
- Schedule
-
Introduction
The master’s thesis is an independent, analytical work with a scope of 30 ECTC credits of relevance to the subject areas in the programme. The students must choose a topic to be explored through systematic use of qualitative and/or quantitative methods. The research question can be of a theoretical or an empirical nature. The master’s thesis can be submitted as a monograph or as an article-based thesis (article manuscript and introductory chapter (kappe).
The language of instruction is English.
-
Required preliminary courses
Students must have passed all courses in the master’s degree programme before they can submit their master’s thesis for assessment.
-
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har solid kunnskap om aktuelle nasjonale og lokale styringsdokumenter som omhandler vurdering i pedagogisk praksis
- har bred kunnskap om vurdering på ulike arenaer i pedagogisk praksis
- har bred kunnskap om etiske perspektiver i vurdering av studenter i pedagogisk praksis
- har solid kunnskap om skikkethetsvurdering av studenter i pedagogisk praksis
Ferdigheter
Studenten
- kan observere og vurdere studenter i pedagogisk praksis utfra en helhetlig kompetanse og skikkethet
- kan gjennomføre vurderingsarbeid av studenter i pedagogisk praksis i samsvar med lover, forskrifter, og nyere forskning på feltet
- kan formidle fremover- og tilbakemeldinger som fremmer mestring og motivasjon hos studenten
- kan legge til rette for faglige vurderingssamtaler i tråd med læringsutbyttebeskrivelsene for praksisopplæringen
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere og drøfte etiske utfordringer og dilemmaer knyttet til vurdering i pedagogisk praksis.
- kan samarbeide med utdanningsinstitusjonen om vurderingen av studenter i praksis
- kan bidra i utvikling av koherens og samarbeid mellom lærerutdanningsinstitusjonene og praksis
- er godt kjent med forskrifter og prosedyrer angående tvil om skikkethet og fare for ikke bestått praksis, og kan handle i samsvar med disse
-
Teaching and learning methods
Arbeidsmåtene veksler mellom teoretiske innføringer, fordypning i faglitteratur og forskning, arbeid med oppgaver, utprøving av veiledningsmetoder og innlevering av arbeidskrav. Studentenes egenaktivitet og egne refleksjoner er sentrale.
Studenten kan ta kontakt med emneansvarlig ved behov.
-
Course requirements
Det er ett arbeidskrav knyttet til emnet som må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen:
- Individuelt skriftlig refleksjonsnotat om løpende vurdering av lærerstudentens skikkethet og faglig progresjon. Refleksjonsnotatet skrives i lys av relevant litteratur, forskning og aktuelle styringsdokumenter. Omfang: 1 000 +/-10%.
Se nærmere beskrivelse av gjennomføring av arbeidskrav og konsekvensene av ikke godkjent eller ikke gjennomført arbeidskrav i programplanen.
-
Assessment
Eksamen er en individuell multimodal presentasjon med utgangspunkt i relevant litteratur, forskning og aktuelle styringsdokumenter. Presentasjonen skal være en PowerPoint-presentasjon eller annet selvkjørende presentasjonsverktøy med tekst, bilder (figurer) og egne kommentarer knyttet til et gitt tema. Omfang: Den multimodale presentasjon skal ha en varighet på inntil 10 minutter.
Ny og utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen.Ved første ny og utsatt eksamen kan den multimodale presentasjonen bearbeides, ved senere forsøk må det lages ny presentasjon
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
-
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt, men det skal benyttes korrekt referanseteknikk og alle kilder skal oppgis.
-
Grading scale
Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått
-
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.
-
Course contact person
Se programplanen