Programplaner og emneplaner - Student
SMUA5010 Urban Mobility Course description
- Course name in Norwegian
- Urban Mobility
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
Urban mobility refers to the combination of land use, transportation, and technology resulting in the movement of people, goods, and information in our cities. The goals of urban mobility are to create safe, efficient, and sustainable transport systems that meet the needs of all residents. This course will train students to apply the appropriate methods and metrics for understanding and evaluating urban mobility systems from a holistic perspective, emphasizing the larger social, physical, and environmental implications of transportation.
This course provides an overview of urban mobility, its history, key components and functions, and metrics. Existing land uses and transport systems are the result of decades (and centuries) of development, as such this course will also help students to understand the wide variation in form and function of transport systems, and the range of challenges across these systems. Additionally, new technologies, such as increasing levels of connectivity and the emergence of autonomous vehicles, are sure to play important roles in urban mobility, but the implications of these technologies are not yet clear. This course gives students the requisite background to understand the pros and cons of a range of new and emerging technologies in urban mobility.
-
Recommended preliminary courses
Eksamen i emnet er todelt:
1. Individuell bacheloroppgave på 6000-8000 ord. (teller 40 % av endelig bestått karakter)
2. Kunstnerisk produksjon eller dramapedagogisk arbeid med etterfølgende individuell muntlig samtale (teller 60% av endelig bestått karakter). Studenten skal ved oppsatt tidspunkt gjennomføre en individuell praktisk utøvende visning med en tydelig estetisk og/eller dramapedagogisk komponent. Studentene er tilknyttet eller tilknyttes et fagfelt/'forskningsgruppe', som skal planlegge og gjennomføre en individuell praktisk visning.
Alle eksamensdeler må vurderes til bestått for at studenten skal kunne få bestått emnet.
Eksamensresultat i del 2 kan ikke påklages. Eksamensresultat i del 1 kan påklages.
-
Required preliminary courses
No formal requirements over and above the admission requirements.
-
Learning outcomes
Upon completing the course, the student should have the following outcomes:
Knowledge:
Upon successfully completion of the course, the student will achieve advanced knowledge about:
- the integration of land use and transportation planning
- theories of transportation, mode choice, and travel behavior
- multi-modal transportation planning
- planning for safe, efficient, equitable, and sustainable cities
- metrics for evaluating urban mobility
- new and emerging technologies in land use and transportation planning
Skills:
Upon successfully completion of the course, the student is capable of:
- making use of travel behavior models
- applying metrics to evaluate transportation policy and planning
- applying appropriate methods and software (e.g., statistics and GIS) to evaluate transportation systems and gaps
- translating theory to practice in urban mobility
General competence:
Upon successfully completion of the course, the student:
- has a broad overview of the current state of urban mobility, its challenges, and future trends
- is able to present academic results and evaluations both to specialists and to the general public
-
Teaching and learning methods
This course is a combination of lectures, seminars, and field-trips in the Oslo area (physically or digitally). The course features 5 weeks lectures, 2 software training sessions to provide theoretical content and preliminary hands-on experience.
-
Course requirements
4 individual assignments. Students who fail to meet the coursework requirements can be given up to one re-submission opportunity.
-
Assessment
Bachelorprosjektet i Drama- og teaterkommunikasjon inneholder to komponenter (30 stp):
Komponent 1. Et av studentens valgemner og/eller et tydelig dramapedagogisk eller teaterfaglig prosjekt
Komponent 2. Praksis, forskningsmetode og oppgaveskriving
Utdypning komponent 1 av Bachelorprosjektet:
Bachelorprosjektet er knyttet til et av de valgte fordypningsemnene i drama- og teaterkommunikasjon (dramaturgi, figurteater, maskespill, muntlig fortellerkunst, bevegelsesteater eller regi). I bachelorprosjektet komponent 1 skal studenten gjennomføre en praksis som kan være en kunstnerisk produksjon eller dramapedagogisk arbeid. Her vektlegges det å fokusere på samfunnsrelevansen og samfunnsoppdraget. Praksisen skal ta utgangspunkt i en valgt forskningsmetode.
Utdypning komponent 2 av Bachelorprosjektet:
I bachelorprosjektet del 2 skal studentene utforske videre et tema knyttet til et av de tidligere valgte fordypningsemnene. Gjennom arbeidet med Bachelorprosjektet del 2 skal studentene utvikle evnen til å anvende praksis i felten, akademisk refleksjon og skriftliggjøring av praksis. Skriftliggjøringen vil særlig være knyttet til samspillet mellom teori og empiri i utforskningen av drama/teaterfaglig arbeid, i og utenfor kunst- og didaktiske institusjoner. Undervisningen vil fokusere på fortolkning, etnografiske studier, forskningsetikk og bruk av estetiske referanser og dokumentasjonsformer.
I bachelorprosjektet skal studentene benytte seg av den praktiske og teoretiske kompetansen de har tilegnet seg gjennom hele studieløpet.
Emnet kan ikke tilbys som enkeltemneopptak.
-
Permitted exam materials and equipment
Bestått 150 studiepoeng fra emner i programmet.
-
Grading scale
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om sentrale temaer innenfor teaterfeltet
- har kunnskap om og kan utforske teknikker og praksiser
- har teaterfaglig kunnskap
- har kunnskap om kunstens plassering i samfunnet
- har kunnskap om estetiske virkemidler og dramaturgi
- har kunnskap om sammenhenger mellom vitenskapelige og skapende prosesser
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende forskningsmetodikk gjennom eget kunstnerisk og didaktisk arbeid
- viser evne til å strukturere og kritisk analysere eget praktisk estetisk arbeid
- kan dokumentere og analysere eget arbeid i kunstneriske eller didaktiske sammenhenger
- kan arbeide selvstendig, utforme, ta i bruk og evaluere resultater for videreutvikling av sceniske uttrykksformer
- kan bruke kilder og fagstoff nyansert slik at det belyser et tema
- kan bidra til utvikling av god kunstnerisk praksis gjennom refleksjon og utveksling av synspunkter og erfaringer med andre innenfor fagområdet.
- kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver alene og som deltaker i en gruppe i tråd med etiske krav og retningslinjer
- kan utvikle selvstendige konsepter for teaterfeltet og anvende disse i en samfunnsmessig kontekst
- har innsikt i relevante fag og yrkesetiske problemstillinger og kan håndtere komplekse kunstneriske sammenhenger
Generelle kompetanse
Studenten:
- kan anvende etiske retningslinjer i håndtering av materiale, kilder og praksis
- kan beherske og reflektere over formidlings former og teknikker
- kan anvende dramaturgiske virkemidler i en didaktisk, kunstnerisk og samfunnsmessig sammenheng
- kan anvende og formidle selvstendig teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innenfor teaterfeltet
- kan anvende relevant teori, og dokumentere egen kunstneriske prosess
-
Examiners
Arbeidet vil i hovedsak foregå i form av selvstendig arbeid, egen praksis, veiledningssituasjoner og gjennom prosessorientert skriving knyttet til forskningsmetodisk arbeid. Studentene vil ha stort ansvar for egen læring, organisering og gjennomføring av arbeidet.
I bachelorprosjektet skal studentene gjennomføre og analysere egen kunstnerisk produksjon eller dramapedagogisk arbeid med tydelige estetiske knyttet til studieretningsvalget. De skal benytte seg av den kompetansen de har tilegnet seg gjennom hele bachelorløpet. De skal vise at de behersker flere deler av drama/teaterfaget og synliggjøre sitt kompetansenivå både praktisk og teoretisk.
-
Course contact person
Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å fremstille seg for eksamen:
- egen anvendt praksis på minimum 25 timer som må synliggjøres på et seminar for medstudenter og faglærer.
- et muntlig framlegg av problemstilling og forskningsdesign.
- formidle utprøving av en kunstnerisk produksjon eller dramapedagogisk arbeid i et seminar for medstudenter og faglærer.
- Innlevering av litteraturliste over selvvalgt pensum for godkjenning.
Minimum 80% deltagelse på obligatorisk undervisning, seminar og veiledning.