Programplaner og emneplaner - Student
SMUA4100 Transport Policy and Transport Management Course description
- Course name in Norwegian
- Transport Policy and Transport Management
- Study programme
-
Master's Degree Programme in Transport and Urban Planning
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.
Recommended preliminary courses
Hovedemneansvarlig: Helena Bärlund
Ko-emneansvarlig: Anniken Sørlie
Required preliminary courses
Ved slutten av dette kurset vil studentene ha:
Kunnskap:
- God kjennskap til grunnleggende økonomiske prinsipper innenfor mikroøkonomi, adferdsøkonomi og offentlig økonomi.
- God kjennskap til økonomisk teori om markeder, når de fungerer og når de ikke gjør det.
- Kunne redegjøre for prinsipper som rettferdiggjør statlig intervensjoner og regulering av økonomien.
Ferdigheter
- Erfaring med å undersøke viktige politiske problemer ved bruk av data.
- Analysere sosiale fenomen ved bruk av samfunnsøkonomiske begreper og tankegang.
- Kunne predikere hvordan individer responderer på insentiver.
- Kjenne til metodikk for å evaluere kostnader, fordeler og langsiktige konsekvenser av politikk.
Generell kompetanse
- Kunne gi velbegrunnede politikkanbefalinger ved å analysere og evaluere politikk.
- Kunne argumentere for når markeder bør reguleres og vurdere etikk og rettferdighet i sammenheng med politikkutforming.
Learning outcomes
I dette emnet vil studentene stifte kjennskap med regelverket og det velferdsrettslige system som er styrende for profesjonsutøvelsen i praksis. Studentene vil lære om barns rettigheter i samfunnet (velferdsrett), og i familien (barnerett), saksbehandlingsregler for offentlig forvaltning (alminnelig og spesiell forvaltningsrett), og hvordan man går frem når man skal løse rettslige spørsmål (rettskildelære og juridisk metode). Emnet inkluderer innføring i grunnleggende menneskerettigheter, og en innføring i barnevernrett.
Teaching and learning methods
Ingen arbeidskrav.
Course requirements
Kunnskaper
Studenten
· har bred kunnskap om juridisk metode og rettskildelære, maktfordeling og oppbyggingen av forvaltningen
· har bred kunnskap om rettsprinsipper og grunnbegreper i velferdsretten
· har bred kunnskap om reglene om barnets rett til medvirkning og selvbestemmelse
· har bred kunnskap om reglene om taushetsplikt, opplysningsplikt, opplysningsrett, og avvergingsplikt
· har bred kunnskap om saksbehandlingsreglene for enkeltvedtak
· har bred kunnskap om barns rett til beskyttelse og omsorg etter FN’s barnekonvensjon, og andre velferdsrettigheter av særlig betydning for barn og unge og deres familier som lever i utsatte livssituasjoner
· har kunnskap om barnelovens regler om foreldreansvar, fast bosted og samvær
· har kunnskap om barnevernslovens utvikling, og hovedinnhold
Ferdigheter
Studenten
· kan identifisere og drøfte rettslige problemstillinger i henhold til juridisk metode
· kan anvende saksbehandlingsregler i barnevernfaglig arbeid
· kan ivareta barnets beste, barns - og foreldres rettssikkerhet, og andre rettsprinsipper i saksbehandlingen
· kan bidra til å sikre at barn (og foreldre) får sine velferdsrettigheter oppfylt
· kan samarbeide med ulike etater innenfor gjeldende regelverk
Generell kompetanse
Studenten
· kan ivareta barnets og familiens rettigheter i møte velferdstjenestene, ut fra kunnskap om rettsreglenes betydning for det barnevernfaglige arbeidet.
· kan presentere, dokumentere, og begrunne valg av saksbehandlingsskritt for å ivareta barn og familiers rettssikkerhet
Assessment
Følgende hjelpemidler er tillatt:
Enkel kalkulator (se reglement).
Permitted exam materials and equipment
Emnet avsluttes med en skriftlig individuell skoleeksamen på 5 timer.
Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.
Grading scale
Lovdata Pro.
Examiners
Gradert skala A til F.
Course contact person
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.