EPN-V2

SKUT5911 Master's Thesis Course description

Course name in Norwegian
Masteroppgave
Study programme
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
Weight
45.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
SPRING 2026
Schedule
Course history

Introduction

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • avansert kunnskap om etiske teorier og om problemkretsen som dekkes av betegnelsen "bedriftenes samfunnsansvar"
  • inngående kunnskap om de ulike formene for samfunnsansvar som kan gjøre seg gjeldende i tilknytning til bedriftenes finansielle og øvrige økonomiske disposisjoner, og i bedriftenes organisering, ledelse og forhold til de ansatte
  • bevissthet om den gjennomgående betydningen av egen integritet i ulike situasjoner

Ferdigheter

Studenten kan

  • foreta systematisk beskrivelse og analyse av situasjoner der verdier og/eller handlinger kommer i konflikt med hverandre. Det gjelder både situasjoner som oppstår med utspring i en bedrift og hverdagskonflikter.
  • ta ansvar for beslutninger og er i stand til å begrunne egne vurderinger av verdiene som står på spill i det konkrete tilfellet
  • forstå og til å formidle de moralske verdiene som står på spill for dem selv og for andre

Required preliminary courses

Undervisningen vil bestå av forelesninger

Learning outcomes

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Obligatorisk skriftlig innlevering på 8-10 sider.

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Content

Masteroppgaven bør faglig og forskningsmessig som regel i det vesentlige høre inn under studentens fordypning, men kan i særlige tilfeller knyttes noe nærmere andre relevante emneområder eller kombinasjoner av slike all den stund arbeidet hovedsakelig vil høre hjemme innen studentens valgte fagfordypning. Innenfor denne rammen står studenten fritt til å velge tema, metode og vinkling, men vitenskapsteori, forskningsmetode, oppgave og oppgavelitteratur bør i vesentlig grad ses i sammenheng.

Teaching and learning methods

Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 5 timer.

Course requirements

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Assessment

Gradert skala A - F

Permitted exam materials and equipment

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Grading scale

Erik Friis Fæhn

Examiners

Emnet skal gi en grundig innføring i

  • ulike etiske teorier og deres terminologi. Det skal ta utgangspunkt i det prinsipielle skillet mellom pliktetiske og konsekvensetiske teorier og det metodiske skillet mellom deskriptiv og normativ etikk
  • originaltekster og sette dem inn i en historisk kontekst
  • gjennomgang av forholdet mellom etiske og økonomiske teorier, både med hensyn til samfunns- og bedriftsøkonomi
  • de rettslige rammene for bedriftenes samfunnsansvar og de etiske forutsetningene som er forankret i regelverket. Dette omfatter forholdet til offentligrettslige krav som bl.a. regnskaps- og skatteregler, andre regler som skal motvirke økonomisk kriminalitet, regler om arbeidsmiljø og varsling, regler om forurensing, regler om forholdet mellom bedriftene, herunder konkurranseregler, regler om avtaleinngåelse og -oppfyllelse mv.
  • etiske spørsmål som oppstår innenfor eller uavhengig av de rettslige rammene, herunder knyttet til incentiv- eller bonussystemer som medfører adferdsrisiko (moral hazard)
  • behandlingen av mellommenneskelig forhold internt i bedriftene
  • analyse av aktuelle etiske problemstillinger bl.a. knyttet til finanskrise (adferdsrisiko) og til arbeidsliv (for eksempel sykelønn)