Programplaner og emneplaner - Student
SKUT5910 Master's Thesis Course description
- Course name in Norwegian
- Masteroppgave
- Study programme
-
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational LeadershipMaster Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
- Weight
- 60.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Masteroppgaven skal være et selvstendig vitenskapelig arbeid på der studenten må demonstrere innsikt i aktuell forskning og teorier, metoder og tilnærminger som er relevante for oppgavens tema og problemstilling.
På grunnlag av godkjent skisse for masteroppgaven får hver student utnevnt veileder, eventuelt to veiledere (hovedveileder og biveileder). Veileder oppnevnes av faglig leder for studiet etter samråd med studenten. Det gis inntil 24 timer veiledning på masteroppgaven.
Required preliminary courses
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskaper
- om funksjoner i en eller flere variabler og optimering under bibetingelser
- i lineæralgebra
- i integrasjon og differensiallikninger
Ferdigheter
Studenten kan
- regne med vektorer, matriser og determinanter
- løse systemer av lineære likninger med eliminasjonsmetoder og med Cramers formler
- finne inversmatriser
- finne inverse funksjoner
- approksimere funksjoner med Taylorpolynomer
- beregne grenser og bruke L’Hopitals regel
- standard integrasjonsmetoder
- løse separable differensiallikninger
- løse førsteordens lineære differensiallikninger
- undersøke homogenitet for funksjoner av flere variable
- implisittderivere og differensiere ikke-lineære systemer av likninger
- løse optimeringsproblemer med Lagranges metode med flere bibetingelser og gi økonomiske fortolkninger av Lagrangemultiplikatorene
Generell kompetanse
Studenten kan
- lese mer avansert matematisk formulert faglitteratur
- formulere analytiske modeller som kan benyttes i masteroppgaven
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har spesialisert seg på sitt forskningsområde med klar relevans særlig for lærerarbeid i grunnskolen
- har kunnskap om relevant vitenskapsteori og metoder som intervju, dokumentanalyse, observasjon og spørreundersøkelser innen skolerettet utdanningsvitenskap
- har dypere og mer konsentrert kunnskap innenfor masteroppgavens kunnskapsgrunnlag
- har oversikts- og dybdekunnskap til å kunne analysere forskningslitteratur og øvrige faglige problemstillinger innenfor skolerettet utdanningsvitenskap
Ferdigheter
Studenten
- kan bidra til utvikling av ny forskningsbasert kunnskap innenfor skolerettet utdanningsvitenskap
- kan gjøre forskningsmessige studier innenfor skolerettet utdanningsvitenskap
- kan skrive en lengre vitenskapelig fagtekst
- kan gjennomføre analyser av teorier og empiriske forskningsresultater innenfor skolerettet utdanningsvitenskap
Generell kompetanse
Studenten
- kan bidra med ny kunnskap til fagutvikling på sitt fagfelt innenfor skolerettet utdanningsvitenskap
- kan diagnostisere behov for ny kunnskap som er relevant for skolerettet utdanningsvitenskap
- kan bruke sin kunnskap med faglig integritet og etisk bevissthet
- kan bruke sin kompetanse på nye områder innenfor sitt fag
- kan bruke sin kompetanse på nye områder innenfor sitt fag
Content
Bjørnar Larssen
Teaching and learning methods
Arbeidet med masteroppgaven er i hovedsak et selvstendig arbeid, supplert med veiledning og seminarer hvor studentene legger fram sitt arbeid for hverandre.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
Studenten skal gi en seminarpresentasjon av masteroppgaven basert på prosjektskissen fra emne 2 i fagfordypningen.
Studenten må delta på de tre prosjektseminarene som blir arrangert, og presentere og drøfte relevante sider ved arbeidet med masteroppgavene.
Et viktig læringsutbytte i studiet er ferdigheten til å formidle egen og andres forskning på forsvarlig måte. Derfor legger studiet også vekt på arbeidsmåter preget av dialog, diskusjoner og studentpresentasjoner. For å realisere disse læringsutbyttene er det nødvendig med noen arbeidskrav. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Fravær kan kompenseres med at studenten skriver en faglig oppgave. Faglærer formulerer og godkjenner oppgaven.
Assessment
Eksamen består av to komponenter:
En individuell, skriftlig hjemmeeksamen i form av en masteroppgave på 40 000 ord +/- 10 %, med påfølgende individuell muntlig eksamen på ca. 40 minutter.
Etter at masteroppgaven er lest av sensorene, avsluttes studiet med muntlig eksamen. Muntlig eksamen er en drøfting omkring sentrale problemstillinger i masteroppgaven.
Det gis én karakter på masteroppgaven og muntlig eksamen. Karakteren fastsettes etter den muntlige eksamenen.
Merknader:
- For studenter som skriver masteroppgave i begynneropplæring, må oppgaven være flerfaglig og inneholde fagstoff og perspektiver fra minst to av fagene matematikk, norsk eller pedagogikk.
- For studenter som tar fagfordypning i engelsk og engelskdidaktikk, må masteroppgaven skrives på engelsk.
Ny/utsatt eksamen
Det er ikke adgang til å få vurdert en ny masteroppgave i samme studieprogram når studenten tidligere har fått vurdert sin oppgave med bestått resultat. Dersom masteroppgaven vurderes til ikke bestått, kan studenten levere ny eller revidert oppgave én gang, jf. § 5-6 i forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.
Klageadgang
Ved klage på karakterfastsetting, må muntlig eksamen gjennomføres på nytt.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt.
Grading scale
Gradert skala A-F
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.