EPN-V2

SKUT5910 Master's Thesis Course description

Course name in Norwegian
Masteroppgave
Weight
60.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
FALL 2025
Schedule
  • Introduction

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Required preliminary courses

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    • god kunnskap om utviklingen av bevaringsteori og metodologi
    • god kjennskap til det norske regelverket for bevaring og kassasjon
    • kunnskap om prinsippene og standarder for arkivbeskrivelse
    • kunnskap om forskjeller og likheter mellom arkivinstitusjoner og andre ABM-institusjoner (arkiv, bibliotek og museum)
    • god forståelse av arkivinstitusjonenes publikumstjenester
    • grunnleggende kunnskap om analog og nettbasert tilgjengeliggjøring og formidling av arkivinformasjon

    Ferdigheter

    • redegjøre for oppgavene til ulike aktører i arkivsektoren i Norge
    • gjennomføre og begrunne en selvstendig bevarings- og kassasjonsvurdering av et arkiv
    • reflektere om utfordringer ved arkivbeskrivelse
    • gjøre rede for fagetiske utfordringer knyttet til bevaring og tilgjengeliggjøring av arkiv
    • analysere og beskrive de ulike oppgavene og utfordringene knyttet til arkivarens rolle som mellomledd mellom arkivdokumentasjonen og brukeren
    • diskutere formålene og utfordringene ved arkivformidling

    Generell kompetanse

    • innsikt i arkivarprofesjonens samfunnsroller og hvordan disse har endret seg over tid
    • god innsikt i fagetiske utfordringer og prinsipper
    • formidle faglig kunnskap skriftlig i ulike sjangere
  • Learning outcomes

    Arbeidsformene er nettbaserte forelesninger, nettbaserte diskusjoner, oppgaveløsning og selvstudium.

  • Content

    Masteroppgaven bør faglig og forskningsmessig som regel i det vesentlige høre inn under studentens fordypning, men kan i særlige tilfeller knyttes noe nærmere andre relevante emneområder eller kombinasjoner av slike all den stund arbeidet hovedsakelig vil høre hjemme innen studentens valgte fagfordypning. Innenfor denne rammen står studenten fritt til å velge tema, metode og vinkling, men vitenskapsteori, forskningsmetode, oppgave og oppgavelitteratur bør i vesentlig grad ses i sammenheng.

  • Teaching and learning methods

    For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

    • Arbeidskrav 1: En individuell skriftlig oppgave med et omfang på 3 sider om et oppgitt tema. Formålet med arbeidskravet er å legge til rette for tilbakemelding fra faglærer innen et faglig tema som ikke behandles i undervisningen.
    • Arbeidskrav 2: En aviskronikk eller lignende ikke-akademisk tekst med et omfang på 2 sider om et oppgitt tema. Formålet med arbeidskravet er å øve opp evnen til å formidle arkivfaglig kunnskap i ulike sammenhenger.

    Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

    Arbeidskrav kommenteres skriftlig eller muntlig av emneansvarlig.

    Arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

  • Course requirements

    Eksamen i emnet er en individuell, skriftlig hjemmeeksamen over 7 dager. Besvarelsen skal ha et omfang på 7 sider (+/-10 %). Forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg kommer i tillegg. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

  • Assessment

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Permitted exam materials and equipment

    Gradert skala A-F.

  • Grading scale

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgavene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

  • Examiners

    Leiv Bjelland