Programplaner og emneplaner - Student
SKUT4442 Specialisation in Educational Leadership 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Fagfordypning i utdanningsledelse 2
- Study programme
-
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Skolemiljø og ledelse.
Emnet skal gi økt kunnskap og ferdigheter for å kunne løse konkrete utfordringer med å sikre alle elever trygge og gode skolemiljø, samt forebygge, avdekke og håndtere mobbing og annen krenkende atferd. Emnet innbefatter samarbeid med skoleeier.
Fagområdet omfatter forebyggende tilnærminger til inkludering og skolemiljø, hvilket innebærer at ansatte og ledere på alle nivå i skolen skal kunne håndtere mobbing og krenkelser og slik realisere aktivitetsplikten. De pedagogiske tiltakene som velges skal videre være bygd på gode pedagogiske analyser og være informert av forskningsbasert kunnskap. I dette perspektivet ligger også å utvikle rektors og skolelederes trygghet i håndtering av regelverket, og at denne tryggheten er forankret i et oppdatert kunnskapsgrunnlag på dette lovområdet. Fagområdet er videre bygd på teori om skoler som profesjonelle fellesskap, der kjernen er en kollektivt forpliktende kultur sentrert om elevenes læring, ferdigheter i samarbeid om undervisning, et tillitsbasert klima og ledelse i effektive læringsarenaer. Et kritisk punkt dreier seg om ledelsens evne til å håndtere den formelle styringsretten og avviksstyring på den ene siden; og evne til å bygge gjensidig tillit på den andre. Nyere forskning på skoleledelse er tydelig på ledelse som lagarbeid både i små og store skoler, og dette perspektivet står sentralt i fagområdet. Emnet skal være forskningsbasert og samtidig være praksisrettet. Det vil derfor bli lagt vekt på anvendelse av kunnskap gjennom ledelse av konkret utprøving av tiltak samt etablering av en sterk forebyggende kapasitet i egen organisasjon. I tillegg skal emnet forberede studentene på å gjennomføre konkrete intervensjoner i egen organisasjon med formål å sikre at regelverkets intensjoner om et trygt og godt skolemiljø for elevene realiseres i daglig virksomhet.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- spesialisert innsikt i skolen som sosialt system
- inngående kunnskap om å avdekke og analysere mobbing og krenkelser
- dybdeinnsikt i forebyggende tilnærminger til inkludering og skolemiljø
- avansert kunnskap om forhold som påvirker skolens systematiske arbeid for et trygt og godt skolemiljø
- inngående kunnskap om håndtering av mobbing og andre krenkelser i elevens læringsmiljø
- spesialisert innsikt i juridiske og etiske forhold knyttet til mobbing og andre krenkelser, herunder elevens rettsstilling i skolesamfunnet
- inngående kunnskap om hvordan skoleledere i samarbeid med skolens tilsatte kan utvikle organisasjonen som et profesjonelt læringsfellesskap
- inngående kunnskap om konflikters natur og proaktiv konflikthåndtering
- dybdeinnsikt i hvordan skoleledere kan øke skolens ledelseskapasitet gjennom distribuert ledelse
Ferdigheter
Studenten kan
- iverksette relevante tiltak for å sikre at aktivitetsplikten overholdes
- lede skolens generelle forbedringsarbeid for et mer inkluderende miljø på en effektiv måte
- bruke kartleggingsresultater og øvrige data i analyse sammen med tilsatte
- utvikle skolens systemkapasitet på læringsmiljø og skolemiljø sammen med skoleeier
- lede praktisk utprøving av tiltak i egen organisasjon og evaluering av disse sammen med tilsatte
- lede skolens kompetanseutvikling i forebygging og inkluderende læringsmiljø i et profesjonelt læringsfellesskap
- etablere og opprettholde tillitsrelasjoner til tilsatte, elever og foresatte gjennom egen lederatferd
Generell kompetanse
Studenten kan
- identifisere og forstå utfordringer i skolemiljøet
- ha en overordnet og samtidig detaljert forståelse av de kompliserte forholdene som inngår i forebygging og håndtering av mobbing og andre krenkelser
- se sammenhenger mellom lovverket og det systematiske arbeidet for et godt skolemiljø
- kommunisere med allmennheten og skolens interessenter om forebyggende tilnærminger til skolemiljø, mobbing og krenkelser
Content
Alle hjelpemidler tillatt.
Teaching and learning methods
Fagfordypningen i profesjonsrettet pedagogikk består av to emner à 15 studiepoeng: Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk 1 og Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk 2.
Grunnskolen skal skape læringssituasjoner på ulike arenaer som gir alle elever mulighet til utvikling og læring ut fra egne forutsetninger. Norske klasserom reflekterer et samfunn i rask endring som er preget av mangfold både ut fra sosioøkonomisk bakgrunn, kultur, språk, kjønn, og funksjonalitet. For å imøtekomme den enkelte elevs ulike forutsetninger i skolens mangfold kreves det at læreren utvikler relevant kompetanse individuelt og i skolens profesjonsfellesskap, med hensyn til arbeid i klasserommet og samarbeid med hjemmet.
Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk tematiserer muligheter og utfordringer, i klasserommet, med særlig vekt på utvikle strategier for å støtte elevenes læring og utvikling faglig og sosialt. I tillegg er sentrale tema i fordypningen knyttet til utvikling av lærerens endringskompetanse og evne til å samarbeide internt i profesjonsfellesskapet og med andre relevante profesjoner.
Course requirements
Se opptakskrav i programplanen.
Assessment
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har god kunnskapsoversikt om inkludering og mangfold på samfunns- og skolenivå
- ha oppdatert kunnskap om sosialiseringsbetingelser i samfunnet og barn - og unges deltakelse på ulike sosialiseringsarenaer
- har kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner
- har god kunnskap om relevante utdanningspolitiske tema og nyere forskning knyttet til klasserom og skole
- har god kunnskap om ledelse av forsknings- og utviklingsarbeid i skolen
- har god kunnskap om ulike veiledningsstrategier i samarbeid med kollegaer og andre aktører
Ferdigheter
Studenten
- kan identifisere, analysere og reflektere over utfordrende klasseromssituasjoner i lys av det mangfoldige samfunnet og elevenes ulike forutsetninger
- reflektere over hvordan samfunnbetingelser påvirkes barn - og unges muligheter for inkludering
- kan diskutere og reflektere over relevante utdanningspolitiske tema og nyere forskning knyttet til klasserom og skole
- gjennomføre prosesser relatert til forsknings- og utviklingsarbeid i skolen
- benytte veiledningsstrategier i samarbeid med kollegaer og andre aktører
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning innen de aktuelle temaene i emnet
- har evne til å reflektere over egen profesjonell utvikling
- kan samarbeide om endrings- og utviklingsarbeid i grunnskolen til beste for alle elever
Permitted exam materials and equipment
I undervisningen anvendes individuelt arbeid med pensumlitteratur, kollokviegrupper, oppgavearbeid i gruppe, forelesninger og casebasert dialogseminar. Studentene forventes å engasjere seg aktivt i studentfellesskapet gjennom drøftinger, framlegg, analyse av utfordrende arbeidssituasjoner og begrunnede valg av mulige handlemåter. Undervisningen er organisert som seminarer basert på studentenes egenaktivitet, medansvar og kontinuerlige arbeidsinnsats.
Grading scale
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne avlegge eksamen:
Arbeidskrav 1
Ledelse av casebasert dialogseminar. Studentene utarbeider individuelt eller parvis et case basert på pensumlitteratur ca. 300 ord +/- 20 %.
Arbeidskrav 2
Fagnotat knyttet til gjennomført casebasert dialogseminar. Gjennomføres individuelt, med et omfang på 2000 ord +/- 10 %.
Arbeidskrav 3
Studenten gjennomfører en samtale (ca. 20 minutter) med en lærer i grunnskolen knyttet til et selvvalgt tema i emnet. På bakgrunn av referat fra samtalen skriver studenten et fagnotat 1000 ord +/- 10%.
Examiners
Individuell skriftlig hjemmeeksamen (en uke). Besvarelsen skal være på 3800-4000 ord.
Ny/utsatt eksamen
Skriftlig individuell eksamen under tilsyn, 6 timer.