Programplaner og emneplaner - Student
SKUT4431 Specialisation in Norwegian sign language and Sign language Education 1 – Analytical approach to professional practice Course description
- Course name in Norwegian
- Fagfordypning i norsk tegnspråk og tegnspråkdidaktikk 1 – analytisk profesjonsforståelse
- Study programme
-
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational LeadershipMaster Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
FALL 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Fagfordypningen i norsk tegnspråk og tegnspråkdidaktikk i Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap består av to emner (2x15 studiepoeng): Fagfordypning i norsk tegnspråk og tegnspråkdidaktikk 1 - analytisk profesjonsutøvelse og Fagfordypning i norsk tegnspråk og tegnspråkdidaktikk 2 - tegnspråklæreren som forsker og fagutvikler. Det kan tas opp studenter til kun fagfordypningen (2x15 studiepoeng) for innpassing i andre masterstudier, så fremt studenten tilfredsstiller kravene for opptak til Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap.
Norsk tegnspråk og tegnspråkdidaktikk 1 - analytisk profesjonsutøvelse, har som målsetting å gi inngående kunnskap for å observere, forstå, analysere, vurdere og utvikle undervisning i og på tegnspråk i norsk grunnskole, samt ulike og aktuelle arbeids- og læringsformer i skole eller barnehage. Faget tar utgangspunkt i teoretiske og metodologiske tilnærminger til hvordan barn og unge i et mangfoldig og flerspråklig samfunn møter tegnspråkfaget i skolen. Faget fokuserer på de grunnleggende ferdighetene i tegnspråk og tegnspråktekster i vid forstand, dvs. avlesning og produksjon av spontane og planlagte sammensatte tegnspråktekster, så vel som spontan og planlagt muntlig samhandling i ulike kontekster. Målet er å gi studentene inngående kunnskap i faget slik at de blir i stand til å utvikle sin egen og fremtidige elevers språk- og tekstkompetanse og videreutvikle sin egen profesjonalitet som lærer i og på tegnspråk.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- utvidet kunnskap om norskfaget og norskfagets ulike tekster i historisk perspektiv, inkludert læreplankunnskap
- inngående kunnskap om forholdet mellom barns og unges lese- og skriveutvikling og samfunnets sjangrer og språkbruk i ulike medier
- utvidet kunnskap om nyere forskning om skrivingens form og funksjon i ulike tekstkulturer, både i og utenfor skolen
- inngående kunnskap om hvordan skriveopplæringen kan tilpasses elevenes forutsetninger og behov
- fordypet kunnskap om språk og kommunikasjon i et globalt og språktypologisk perspektiv
- har inngående kunnskap om begynneropplæring i lesing og skriving
Ferdigheter
Studenten kan
- planlegge og gjennomføre undervisning basert på didaktisk refleksjon i norskfaget
- tilrettelegge for elevenes utvikling av muntlige ferdigheter, skriving og lesing, også i et andrespråksperspektiv
- reflektere faglig over problemstillinger innen norsk og norskdidaktikk på en forskningsmessig måte
- redegjøre skriftlig og muntlig på en kompetent norskfaglig måte
- anvende prinsipper for vurdering i norskfaget på avansert nivå
- vurdere digitale læringsressurser kritisk og bruke disse på måter som bidrar til å utvikle norskfagets didaktikk
Generell kompetanse
Studenten kan
- bidra kunnskapsmessig til fagutvikling innenfor norsk og norskdidaktikk i grunnopplæringen
- formidle forskningsbasert kunnskap i norsk og norskdidaktikk skriftlig og muntlig på en reflektert og faglig forsvarlig måte
- bruke sin kunnskap med faglig integritet og etisk bevissthet
Content
- Språk og språkbruk i et globalt og språktypologisk perspektiv, inkludert nynorskdidaktikk, andrespråksdidaktikk og nabospråksdidaktikk.
- Sjanger- og tekstkunnskap i forskningsperspektiv, historisk perspektiv og didaktisk perspektiv.
- Barn og unges lese- og skriveopplæring.
- Muntlig bruk av språket i klasserommet.
Teaching and learning methods
Alle hjelpemidler tillatt.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
1) Masterskisse
Studenten skal innen fastsatt frist levere en skisse på 1800 ord +/- ti prosent for masteroppgaven. Gjennom arbeidskravet skal studenten se emnet i sammenheng med masteroppgaven og vise en forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med. Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studentene få tildelt veileder for masteroppgaven.
2) Obligatorisk deltakelse i undervisning og faglige aktiviteter.
Obligatorisk frammøte er forstått som oppmøte på minimum 80% i faglige aktiviteter og undervisning. Ved fravær ut over 20% og inntil 40% vil det bli gitt kompensatorisk arbeid som kan inkludere krav til oppmøte. Form og omfang blir bestemt av faglærer. Ved fravær ut over 40% vil studenten bli trukket fra emnet. Fravær dokumentert med for eksempel sykemelding gir ikke fritak for kravet om deltakelse og eventuelt kompensatorisk arbeid
Formålet med undervisningen er å utvikle studentenes kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse gjennom samhandling med medstudenter knyttet til forelesning, faglige og didaktiske diskusjoner og studentframlegg. Dette formålet kan ikke nås bare ved å lese pensum på egenhånd.
3) Framlegg av pensum
Studentene skal i grupper lage en presentasjon som bygger på utvalgte artikler eller kapitler i pensum og legge dette fram for medstudenter. Omfang: 20 minutter.
Assessment
Individuell muntlig eksamen på om lag 20 minutter med 30 minutter forberedelse.
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Permitted exam materials and equipment
- Eldre og nyere litterære tekster for barn, unge og voksne
- Sammensatte tekster i ulike medier
- Formidling og resepsjon av litteratur
- Litteratur i literacy- og danningsperspektiv
- Litteraturdidaktikk og hermeneutiske perspektiver
Grading scale
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Examiners
To interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet etter retningslinjene for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.