Programplaner og emneplaner - Student
SKUT4431 Specialisation in Norwegian sign language and Sign language Education 1 – Analytical approach to professional practice Course description
- Course name in Norwegian
- Fagfordypning i norsk tegnspråk og tegnspråkdidaktikk 1 – analytisk profesjonsforståelse
- Study programme
-
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational LeadershipMaster Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
FALL 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Fagfordypningen i norsk tegnspråk og tegnspråkdidaktikk i Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap består av to emner (2x15 studiepoeng): Fagfordypning i norsk tegnspråk og tegnspråkdidaktikk 1 - analytisk profesjonsutøvelse og Fagfordypning i norsk tegnspråk og tegnspråkdidaktikk 2 - tegnspråklæreren som forsker og fagutvikler. Det kan tas opp studenter til kun fagfordypningen (2x15 studiepoeng) for innpassing i andre masterstudier, så fremt studenten tilfredsstiller kravene for opptak til Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap.
Norsk tegnspråk og tegnspråkdidaktikk 1 - analytisk profesjonsutøvelse, har som målsetting å gi inngående kunnskap for å observere, forstå, analysere, vurdere og utvikle undervisning i og på tegnspråk i norsk grunnskole, samt ulike og aktuelle arbeids- og læringsformer i skole eller barnehage. Faget tar utgangspunkt i teoretiske og metodologiske tilnærminger til hvordan barn og unge i et mangfoldig og flerspråklig samfunn møter tegnspråkfaget i skolen. Faget fokuserer på de grunnleggende ferdighetene i tegnspråk og tegnspråktekster i vid forstand, dvs. avlesning og produksjon av spontane og planlagte sammensatte tegnspråktekster, så vel som spontan og planlagt muntlig samhandling i ulike kontekster. Målet er å gi studentene inngående kunnskap i faget slik at de blir i stand til å utvikle sin egen og fremtidige elevers språk- og tekstkompetanse og videreutvikle sin egen profesjonalitet som lærer i og på tegnspråk.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kunnskap felles for trinn 1-7 og trinn 5-10
Studenten
- har kunnskap om relevante materialer, teknikker, redskap og estetiske virkemidler
- har kunnskap om hvordan analoge og digitale uttrykksformer innenfor håndverk, design, arkitektur og kunst kan tolkes og brukes som utgangspunkt for barn og unges skapende arbeid for barn og unge gjennom hele grunnskoleløpet, - også i begynneropplæringen.
- har kunnskap om hvordan ulike medier kan brukes til formidling og faglig oppdatering
Kunnskap særlig rettet mot trinn 1-7
Studenten
- har kunnskap om barns to- og tredimensjonale ytringsformer med tilhørende teorier om estetiske læringsprosesser, opplevelse, leik og kreativitet
Kunnskap særlig rettet mot trinn 5-10
Studenten
- har kunnskap om forholdene mellom natur, kulturelle uttrykksformer, verdisyn, kvalitet og etikk
Ferdigheter
Ferdigheter felles for trinn 1-7 og trinn 5-10
Studenten
- kan arbeide målrettet med ideutvikling, dokumentasjon og vurdering, også av egne skapende prosesser
- kan formidle mangfoldet i lokal og global kunst- og formkultur på varierte måter og med det stimulere til helhetstenkning og miljøbevissthet
- kan formidle valg av inspirasjonskilder, arbeidsmetoder, virkemidler, materialer, teknikker, verktøy og læremidler
- kan bruke og vedlikeholde redskap, apparat og maskiner og ta ansvar for arbeidsmiljø og sikkerhet på verkstedene (HMS-rutiner)
- kan bruke tegning både som språkform og som verktøy i skissearbeid, konseptutvikling og arbeidstegninger i gitt målestokk
- kan bruke fagets innhold, arbeidsmåter og teori i undervisningsplanlegging, gjennomføring og læringsorientert vurdering på en måte som også ivaretar de fem grunnleggende ferdighetene
- kan organisere utstillinger av elevarbeider og på andre måter synliggjøre faget på ulike arenaer
Generell kompetanse
Generell kompetanse felles for trinn 1-7 og trinn 5-10
Studenten
- kan gjøre rede for hvordan skapende arbeid med materialer utfordrer sanser, engasjerer følelser, krever konsentrasjon og aktiviserer kroppen
- kan utnytte elevmangfoldet som utgangspunkt for tilpasset opplæring
- kan gjøre rede for hvordan valg av materialer, arbeidsformer og tema bidrar til gjenbruk, vedlikehold og omtanke for miljøet
- kan innby andre fag til praktisk, teoretisk og didaktisk samarbeid og generere tverrfaglige og vitenskapelig utforskende arbeids- og forståelsesformer
Generell kompetanse særlig rettet mot trinn 5-10
Studenten
- er fortrolig med erfaringsbaserte læringsformer og har innsikt i hvordan selvstendige undersøkelser og skapende arbeidsformer kan bidra til å løse ulike form- relaterte problem
Content
Intern og ekstern sensor.
Teaching and learning methods
Kunst og håndverk 1 er bygget opp rundt praktisk arbeid i ulike materialer og teknikker på verksteder. Fagstoff tilrettelegges, presenteres og arbeides med også i form av forelesninger, gruppearbeid, selvstudier (både praktisk og teoretisk).
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Individuelt levere og få godkjent resymé av en artikkel eller et kapittel til åtte av emnets undervisningsøkter, hvor fire skal leveres skriftlig på 150 ord +/- 10 % og fire skal leveres på tegnspråk (video) på ca. 2 minutter. Formålet med arbeidskravet er at studentene skal trenes i å lese og trekke ut og formulere essens av forsknings- og faglitteratur.
- Framlegg, individuelt eller i par, av en analyse og drøfting av én av fagartiklene fra pensumlisten. Framlegget presenteres på tegnspråk ved en nett-undervisningsøkt, skal ha et omfang på 15-20 minutter og skal inkludere spørsmål til plenumsdiskusjon. Formålet med arbeidskravet er å gi studentene erfaring med faglig formidling av forsknings- og utviklingsarbeid.
- Individuelt produsere en sammensatt tekst på tegnspråk, spilt inn på video, over et selvvalgt tema innenfor dette emnet. Temaet godkjennes av faglæreren i forkant. Tekstens omfang skal være på 10 minutter +/- 10 %. Formålet med arbeidskravet er å gi studentene mulighet å fordype seg i tekstarbeid i tegnspråk.
Assessment
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Nærmere informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse er beskrevet i den innledende delen av fagplanen.
Undervisningen på Kunst og håndverk 1 er bygget opp rundt fire arbeidskrav som dekker fagets hovedområder håndverksferdigheter, kunst- og designprosesser, visuell kommunikasjon og kulturforståelse. Undervisningen er organisert slik at hver undervisningsperiode avsluttes med innlevering av et arbeidskrav. Dette er en mappeinnlevering som består av praktisk arbeid/produkt og ulike varianter av prosessdokumentasjon. Alle arbeidskravene utføres individuelt og innleveres på dato fastsatt av faglærer. De fire arbeidskravene dekker samlet fagets hovedområder som nevnt ovenfor.
Formålet med arbeidskravene er at studentene skal arbeide praktisk skapende med disse hovedområdene, samt knytte dette til relevant fagstoff og didaktikk. Implisitt i dette ligger også verkstedarbeid hvor utvikling av håndverksferdigheter og håndlag er sentralt.
Det er i tillegg krav om at studenten må gjennomføre flerfaglige arbeidskrav for å få avlegge eksamen i emnet. Se programplanen for nærmere informasjon om arbeidskravene.
Permitted exam materials and equipment
Eksamensform
Individuell muntlig og digital presentasjon på 10 minutter av et trukket arbeidskrav videreutviklet og presentert i en didaktisk sammenheng. I tillegg er det 5 minutter per kandidat til spørsmål og kommentarer fra sensorene. Presentasjonen foretas på angitt rom med medstudenter som tilhørere.
Kandidaten skal også levere et refleksjonsnotat på 1500 ord +/- 10 % knyttet til eksamenstemaet og forankret i faglitteratur, før selve eksamensdagen. Frist for innlevering av refleksjonsnotatet (leveres digitalt) fastsettes av faglærer. Notatet gjøres tilgjengelig for ekstern sensor før eksamensdagen.
Det gis 2 ukers forberedelsestid og veiledning før eksamen.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått karakter må både den digitale presentasjonen og refleksjonsnotatet omarbeides.
Grading scale
Alle.
Examiners
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.