Programplaner og emneplaner - Student
SKUT4391 Specialisation in Social Studies and Social Studies Education 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Fagfordypning i samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk 1
- Study programme
-
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational LeadershipMaster Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Fagfordypningen i samfunnsfag og samfunnsfagsdidaktikk består av to emner à 15 studiepoeng: Fagfordypning i samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk 1 og Fagfordypning i samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk 2.
I fagfordypningen i samfunnsfag og samfunnsfagsdidaktikk I er målet å utvikle studentenes kompetanse som brobyggere mellom fagdisiplinene og skolefaget samfunnsfag. Studentene skal bli kjent med samfunnsvitenskapens klassikere, og utvikle sin forsknings. og utviklingskompetanse.
Required preliminary courses
Se opptakskrav i programplanen.
Learning outcomes
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap innenfor samfunnsfag og spesialisert innsikt om sentrale klassikere i samfunnsvitenskapene, demokrati og demokratiopplæring
- har inngående kunnskap om sentrale samfunnsvitenskapelige perspektiver, teorier og metode
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor samfunnsvitenskap
- kan bruke relevante samfunnsvitenskapelige metoder på en selvstendig måte
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike kilder og bruke disse til å strukturere og formulere samfunnsfaglige resonnementer
- kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere sentrale fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innenfor samfunnsfag
- kan bruke sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
- kan formidle omfattende selvstendig arbeid og beherske samfunnsfaglige uttrykksformer
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor samfunnsfaget
- kan bidra til nytenking innenfor samfunnsfaget
Content
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om bruk av digitale verktøy for læring og kunnskapsutvikling
- har kunnskap om hvordan digitale verktøy kan brukes i undervisning og vurderingspraksiser
- har kunnskap om kritisk og etisk bruk av digitaliserte kilder
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke digital teknologi og verktøy for innovative læringsaktive metoder
- kan bruke digitale verktøy for nettbasert undervisning og vurdering
- kan bruke digitale skriveverktøy og tekstbehandlingsprogram
- har evne til kritisk og etisk vurdering av kilder
Generell kompetanse
Studenten
- har grunnleggende kompetanse i bruk av digitale verktøy for læring og for undervisning
- har kompetanse i å se muligheter som ligger i digitalisering av undervisning og læring
- har forståelse for styrker og svakheter ved bruk av digitale verktøy for læring, opplæring og for eget yrke
- har digital kompetanse tilpasset eget yrke og fagdisiplin
Teaching and learning methods
Seminarbasert undervisning der vi drøfter faglitteraturen og problemstillinger knyttet til denne. Pensum til hver undervisningsgang er i gjennomsnitt 100 sider. Noen studenter har hovedansvar for å presentere tekstene.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Deltakelse på seminar. Undervisningen er organisert som seminarer basert på studentenes egenaktivitet, medansvar og kontinuerlige arbeidsinnsats. For å avlegge eksamen kreves derfor minimum 80 % deltakelse i undervisningen.
- Forberedte innlegg til seminarene. Til hver gang forbereder studentene omtrent 3-4 refleksjonsspørsmål på grunnlag av en faglig refleksjon knyttet til pensum.
Assessment
Individuell muntlig eksamen på om lag 30 minutter. Eksamensoppgaven blir oppgitt 48 timer før muntlig. Det legges vekt på evne til å kunne trekke linjer, få frem perspektiver og kontraster og å se sammenhenger.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt.
Grading scale
Den digitale omstillingen fører til endringer både i samfunn, yrker og opplæring. Dette betyr utfordringer for enkeltmennesker og spesielt utdanningsinstitusjoner. Behovet for digital kompetanse, å forstå og å bruke digitale verktøy i opplæring er nødvendig for å møte de raske endinger som samfunn og yrker går gjennom.
Emnet retter perspektivet mot bruk av digitale verktøy i yrkes- og profesjonsopplæring både for lærernes undervisning og for elevenes læring. Dette innebærer at bruk av digitale verktøy tar utgangspunkt i yrker og digitalisering av yrkesutøvelsen. En yrkesrettet digital kompetanse vil vektlegge hvordan praksislæring og refleksjon kan realiseres ved bruk av digitale verktøy i opplæringen. Emnet vil også ha perspektiv på hvordan digital teknologi kan anvendes for å dele og søke informasjon og kunnskap, kritisk og etisk vurdering av nettsider og kilder, og forstå og bruke multimodale tekster. Videre vil emnet ha perspektiv på hvordan digitalisering av undervisning og opplæring åpner for nye elevaktive metoder. Bruk av blant annet video, nettbasert gruppearbeid, digitale øvelser, spill, omvendt undervisning (flipped classroom) og hybrid undervisning kan kjennetegne digital opplæring for læringsutbytte. I tillegg vil bruk av digitale skriveverktøy og tekstbehandlingsprogram for faglig formidling og læring være relevant for den digitale kompetansen.
Examiners
Ingen.