Programplaner og emneplaner - Student
SKUT4382 Specialisation in RLE and RLE Education 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Fagfordypning i RLE og RLE-didaktikk 2
- Study programme
-
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational LeadershipMaster Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Det gis gradert karakter på skalaen A-F, der A-E er bestått og F er stryk.
Learning outcomes
Individuell muntlig eksamen på om lag 20 minutter med 30 minutter forberedelse.
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Content
Emnet gir forståelse av ulike posisjoner og perspektiver i det fagdidaktiske forskningsfeltet knyttet til faget KRLE i den offentlige skolen og hvordan disse posisjonene er relatert til forskningsretninger innen kultur- og samfunnsfag. Debattene om skolefagets identitet og legitimitet står sentralt. Videre blir ulike syn på kunnskap, danning, læring og sosialisering undersøkt med henblikk på hva de innebærer for fagutøvelsen. Sentrale arbeidsformer i KRLE-undervisningen blir belyst.
Teaching and learning methods
Hovedtemaene i emnet bygger på faget Pedagogikk og elevkunnskap i grunnskolelærerutdanningen. Emnet er bygget opp av følgende tre temaer:
Tema 1: Lærerarbeid i et mangfoldig klasserom for alle 2
b) Klasseromsforskning
b) Profesjonelt skjønn
b) Profesjonskunnskap og profesjonsetiikk
Tema 2: Sosialpedagogisk arbeid 2
a) Profesjonell utvikling
b) Veiledning
b) Flerfaglig samarbeid
Tema 3: Ledelse av forsknings- og utviklingsarbeid i skolen 2
a) Utdanningspolitiske rammer for skolens FoU- arbeid
a) Lederroller i profesjonsfelleskapet
b) Analyse i utviklingsarbeid
Course requirements
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Assessment
To interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet etter retningslinjene for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.
Permitted exam materials and equipment
- Språk og språkbruk i et globalt og språktypologisk perspektiv, inkludert nynorskdidaktikk, andrespråksdidaktikk og nabospråksdidaktikk.
- Sjanger- og tekstkunnskap i forskningsperspektiv, historisk perspektiv og didaktisk perspektiv.
- Barn og unges lese- og skriveopplæring.
- Muntlig bruk av språket i klasserommet.
Grading scale
After completing the course, students will acquired the learning outcomes defined in knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student has
- in-depth knowledge of what a corporate governance problem is and how it can be discovered and handled
- an overview of the main theoretical and empirical evidence concerning corporate governance issues
Skills
The student is capable of
- applying relevant techniques, statistical methods and data sources in different investigations as an integrated part of theoretical and empirical discussions
- analyzing a company's corporate governance guideline and proxy statements and writing a basic corporate governance analysis report
General competence
The student is able to
- reflect on the financial and ethical implications of corporate decisions
- critically appraise and apply corporate governance principles and best practices in risk management for an organization
Examiners
Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.