EPN-V2

SKUT4382 Specialisation in RLE and RLE Education 2 Course description

Course name in Norwegian
Fagfordypning i RLE og RLE-didaktikk 2
Study programme
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history

Introduction

Det gis gradert karakter på skalaen A-F, der A-E er bestått og F er stryk.

Learning outcomes

Individuell muntlig eksamen på om lag 20 minutter med 30 minutter forberedelse.

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Content

Emnet gir forståelse av ulike posisjoner og perspektiver i det fagdidaktiske forskningsfeltet knyttet til faget KRLE i den offentlige skolen og hvordan disse posisjonene er relatert til forskningsretninger innen kultur- og samfunnsfag. Debattene om skolefagets identitet og legitimitet står sentralt. Videre blir ulike syn på kunnskap, danning, læring og sosialisering undersøkt med henblikk på hva de innebærer for fagutøvelsen. Sentrale arbeidsformer i KRLE-undervisningen blir belyst.

Teaching and learning methods

Hovedtemaene i emnet bygger på faget Pedagogikk og elevkunnskap i grunnskolelærerutdanningen. Emnet er bygget opp av følgende tre temaer:

Tema 1:  Lærerarbeid i et mangfoldig klasserom for alle 2

b) Klasseromsforskning

b)  Profesjonelt skjønn

b) Profesjonskunnskap  og profesjonsetiikk

Tema 2: Sosialpedagogisk arbeid 2

a) Profesjonell utvikling

b) Veiledning 

b) Flerfaglig samarbeid  

Tema 3: Ledelse av forsknings- og utviklingsarbeid i skolen 2

a) Utdanningspolitiske rammer for skolens FoU- arbeid 

a)  Lederroller i profesjonsfelleskapet

b)  Analyse i utviklingsarbeid

Course requirements

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Assessment

To interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet etter retningslinjene for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.

Permitted exam materials and equipment

  • Språk og språkbruk i et globalt og språktypologisk perspektiv, inkludert nynorskdidaktikk, andrespråksdidaktikk og nabospråksdidaktikk.
  • Sjanger- og tekstkunnskap i forskningsperspektiv, historisk perspektiv og didaktisk perspektiv.
  • Barn og unges lese- og skriveopplæring.
  • Muntlig bruk av språket i klasserommet.

Grading scale

After completing the course, students will acquired the learning outcomes defined in knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student has

  • in-depth knowledge of what a corporate governance problem is and how it can be discovered and handled
  • an overview of the main theoretical and empirical evidence concerning corporate governance issues

Skills

The student is capable of

  • applying relevant techniques, statistical methods and data sources in different investigations as an integrated part of theoretical and empirical discussions
  • analyzing a company's corporate governance guideline and proxy statements and writing a basic corporate governance analysis report

General competence

The student is able to

  • reflect on the financial and ethical implications of corporate decisions
  • critically appraise and apply corporate governance principles and best practices in risk management for an organization

Examiners

Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.