EPN-V2

SKUT4380 Specialisation in Religion, Philosophies of Life and Ethics and Education Course description

Course name in Norwegian
Fagfordypning i religion, livssyn og etikk med fagdidaktikk
Study programme
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Fagfordypningen i religion, livssyn og etikk med fagdidaktikk (RLE) har som mål å gi studentene et bredt grunnlag for å forstå, vurdere og utvikle RLE-undervisningen i norsk grunnskole basert på forskningsbasert fagkunnskap og bidra til at studentene utvikler en profesjonsrettet kompetanse i fagets didaktikk. Fagfordypningen vil vise hvordan religion og livssyn, etikk og filosofi kommer til uttrykk i ulike kontekster og gjennom ulike modaliteter som tekster, bilder, arkitektur og musikk.

Fagfordypningen fokuserer på tre sentrale temaer, på den sosiale og kulturelle konteksten for skolefaget, sentrale posisjoner i RLE-fagets forskningsfelt og den praktiske utøvingen av faget med bruk av et mangfold av tilnærminger og arbeidsmåter.

Sentralt vil være hvordan barn og unge i et mangfoldig og flerkulturelt samfunn møter RLE-faget i skolen og hvordan faget kan være et møtested som bidrar til forståelse for hverandres kulturelle ståsted og livstolking, som stimulerer til dialog og annerkjennelse og slik bidrar til samhold og felles verdigrunnlag.

Required preliminary courses

Se opptakskrav i programplanen.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har oppnådd fordypet kunnskap om rollen til religion i moderne samfunn, og forståelse av dynamikken i interreligiøse relasjoner og mellom religion og kultur
  • har tilegnet seg bred innsikt i kulturelle prosessers betydning for religiøs endring (sekularisering- og post-sekulariseringsteorier)
  • har tilegnet seg bred innsikt i hvordan globaliseringsprosesser påvirker religiøse kulturer og omvendt
  • har oppnådd fordypet kunnskap om det religionsdidaktiske forskningsfeltet, og kunne forstå det i lys av mer generelle kunnskapsteoretiske og pedagogiske posisjoner
  • har oppnådd fordypet kunnskap om god fagutøvelse i skolen, om literacy, arbeidsmåter og læringsressurser med relevans for RLE-undervisning

Ferdigheter

Studenten

  • kan håndtere og problematisere fagspørsmål knyttet til emnet på en faglig og forskningsmessig forsvarlig måte
  • kan gi faglig kompetente skriftlige og muntlige redegjørelser innenfor emnet

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra kunnskapsmessig til fagutvikling innenfor emnet på grunnopplæringsnivå
  • kan formidle forskningsbasert kunnskap innenfor emnet både skriftlig og muntlig på en faglig forsvarlig måte
  • kan bruke sin kunnskap med faglig integritet og etisk bevissthet

Content

Hjelpemidler som ligger vedlagt eksamensoppgaven, skrive- og tegnesaker, og håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen på emnet vil i hovedsak være i form av forelesninger og/eller seminarer og veiledning. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid med å sette seg inn i pensum.

Veiledet praksisopplæring/praksisstudier

Studenter som er tatt opp på grunnlag av fullført tre år av grunnskolelærerutdanning trinn 1-7 eller 5-10, mangler et antall dager praksisopplæring for å få en godkjent fireårig grunnskolelærerutdanning. Disse studentene får tilbud om ti dager praksisopplæring knyttet til fagfordypningen i første år av masterstudiet. Studenter som ønsker dette, må melde fra til Seksjon for praksisadministrasjon i fakultetets administrasjon ved opptak. Praksisopplæringen gjennomføres normalt sammen med fjerdeårsstudentene på grunnskolelærerutdanningene. Se praksisplan for grunnskolelærerutdanning trinn 1-7/5-10.

Course requirements

Ingen utover opptakskrav.

Assessment

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om geografisk informasjon, modellgrunnlag og analysemetoder som benyttes under veiprosjektering
  • har grunnleggende kunnskaper om vegers linjeføring og geometriske utforming
  • har kunnskap om vurdering av konsekvenser av veiutbygging
  • har kunnskap om grunnleggende trafikkteknikk

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende geografisk informasjon og planlegge enkle vegprosjekter ved hjelp av dataverktøy
  • kan anvende vegnormalen N100 til beregning av vegers linjeføring
  • kan benytte totalstasjon, GNSS-utstyr og beregningsmetoder som er vanlige ved innmåling og utsetting av punkter ifm. veiprosjekter

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan foreta valg av riktige analysemetoder i forbindelse med veiprosjektering
  • forstå dataflyten mellom ulike nivåer i planleggingsprosessen
  • skal kunne utforme en veg og plassere denne riktig i terrenget
  • kan vurdere avvikling og kapasitet i vegnettet.

Permitted exam materials and equipment

Forelesninger, prosjektarbeid i gruppe, lab.kurs i NovaPoint og feltarbeid.

Grading scale

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • 4 av 6 innleveringsoppgaver (ca. 3 timer på hver) - Individuelt
  • 1 av 2 innleveringsoppgaver innen vegplanlegging.
  • Innleveringsoppgave i trafikktelling - Gjennomføres som gruppe, men leveres individuelt
  • Gjennomført laboriatoriekurs i NovaPoint (20 timer)
  • Feltarbeid i landmåling (16 timer)
  • Prosjektoppgave (maks 6000 ord) - gruppeoppgave

Examiners

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer

Eksamensresultat kan påklages.