EPN-V2

SKUT4372 Specialisation in Professional Pedagogy 2 Course description

Course name in Norwegian
Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk 2
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history
Curriculum
SPRING 2020
Schedule
  • Introduction

    Fagfordypningen i profesjonsrettet pedagogikk består av to emner à 15 studiepoeng: Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk 1 og Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk 2.

    En fordypet forståelse av mangfoldet i elevgruppa står sentralt i dette emnet. Studentene utfordres til å ta kritisk stilling til hvordan det å være del av et profesjonsfellesskap kan gi muligheter for å bedre utnytte egne sterke sider og kompensere for de svake, og for å bidra til utvikling av fellesskapet. Studiet utfordrer til kritisk ettertanke over og utvikling av egen yrkesidentitet, med utgangspunkt i eget skolefag fra grunnskolelærerutdanninga og skolens samfunnsmandat.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har avansert kunnskap om profesjonelt lærerarbeid, herunder spesialisert innsikt i ledelse av pedagogisk arbeid, utviklingsarbeid og sosialpedagogisk lærerarbeid
    • har inngående kunnskap om profesjonsretta forskning og forskningsetikk
    • har avansert kunnskap om å analysere utviklingsbehov, initiere lokalt utviklingsarbeid og bidra til kunnskapsutvikling om profesjonsutøvelse som del av dette utviklingsarbeidet

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere faglige problemstillinger basert på kunnskap om profesjonelt lærerarbeid ut fra masterfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke slik innsikt i undervisning, forsknings- og utviklingsarbeid
    • kan ta et særlig ansvar for å utvikle og lede inkluderende faglige læringsmiljø som fremmer læring og danning for alle
    • kan kritisk anvende forskningsbasert profesjonsretta kunnskap i masterfaget til å anlysere utfordrende yrkessituasjoner, se handlingsalternativer og ta stilling til mulige løsninger

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan identifisere, analysere og kritisk reflektere over faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske problemstillinger av spesiell interesse og relevans for masterfaget
    • kan på systematisk vis planlegge og revidere opplegg for læring og danning med masterfaget som grunnlag
    • kan bidra til innovasjonsprosesser og ta ansvar for samarbeid og utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
  • Content

    Hovedtemaene i emnet bygger på faget Pedagogikk og elevkunnskap i grunnskolelærerutdanningen. Emnet er bygget opp av følgende tre temaer:

    Tema 1: Profesjonelt lærerarbeid i et klasserom for alle 2

    a) Profesjonsfaglige perspektiver på lærerarbeid

    b) Profesjonelt lærerarbeid i et klasserom fort alle

    Tema 2: Sosialpedagogisk lærerarbeid 2

    a) Veiledning (ulike veilederroller, profesjonell utvikling, refleksjon og yrkesetiske dilemma)

    b) Flerfaglig samarbeid om elever (primære og sekundære lag rundt eleven, profesjonell læreridentitet)

    Tema 3: Ledelse av forsknings- og utviklingsarbeid i skolen 2

    a) Ulike perspektiver på faglig ledelse i kollegiale felleskap

    b) Analyse og håndtering av dilemmaer og konflikter

  • Teaching and learning methods

    I undervisningen anvendes individuelt arbeid med pensumlitteratur, kollokviegrupper, oppgavearbeid i gruppe, forelesninger og casebasert dialogseminar. Studentene forventes å engasjere seg aktivt i studentfellesskapet gjennom drøftinger, framlegg, analyse av utfordrende arbeidssituasjoner og begrunnede valg av mulige handlemåter.

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne avlegge eksamen:

    Arbeidskrav 1

    Deltakelse på seminar. Undervisningen er organisert som seminarer basert på studentenes egenaktivitet, medansvar og kontinuerlige arbeidsinnsats. For å avlegge eksamen kreves derfor minimum 80 prosent deltakelse i undervisningen.

    Arbeidskrav 2

    Utvikling av en case som utgangspunkt for dialog i seminar, omfang 250 ord +/- 20 prosent, arbeidskravet gjennomføres i gruppe eller individuelt. Veiledning på case fra faglærer. Ledelse av dialog i seminar ut fra eget case.

    Arbeidskrav 3

    Fagnotat som begrunner valg av case og plasserer casen i forhold til kunnskapsområdene i faget. Gjennomføres i gruppe eller individuelt, med et omfang på 2000 ord +/- ti prosent.

    Arbeidskrav 4

    Studenten skal innen fastsatt frist levere en skisse på 1800 ord +/- ti prosent for masteroppgaven. Gjennom arbeidskravet skal studenten se emnet i sammenheng med masteroppgaven og vise en forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med. Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studenten få tildelt veileder for masteroppgaven.

  • Assessment

    Individuell muntlig eksamen på ca. 30 minutter.

    Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

  • Permitted exam materials and equipment

    Ingen hjelpemidler tillatt.

  • Grading scale

    Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

  • Examiners

    Intern og ekstern sensor.