Programplaner og emneplaner - Student
SKUT4371 Specialisation in Professional Pedagogy 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk 1
- Study programme
-
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational LeadershipMaster Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
Arbeidskrav
Arbeidskravet omfatter tre komponenter og skal gjennomføres individuelt:
- Planlegging og gjennomføring av utprøvingstiltak under observasjon.
- Hver student skal delta som observant for minst én medstudent.
- Beskrivelse, analyse og vurdering av utprøvingen leveres i et arbeidsnotat. Omfang er 2000 ord +/-10 %.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
For å få avlegge eksamen kreves minimum 80 % deltakelse. Begrunnelsen for dette er at en avgjørende del av læringsarbeidet skjer i læringsgruppene i undervisningsøktene. Ved fravær utover 20 % vil det gis kompensatorisk arbeid. Form og omfang bestemmes av faglærer. Av velferdsgrunner kan det gis fritak for undervisning inntil et maksimum av 20 % samlet undervisningstid.
Required preliminary courses
Emnet avsluttes med en individuell tredagers skriftlig hjemmeeksamen. Omfang er 4000 ord +/- 10 % eksklusiv referanseliste.
Ny/utsatt eksamen
Ny utsatt eksamen foregår som ordinær eksamen.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Learning outcomes
Alle hjelpemidler tillatt.
Content
Hovedtemaene i emnet bygger på faget Pedagogikk og elevkunnskap i grunnskolelærerutdanningen. Emnet er bygget opp av følgende tre temaer:
Tema 1: Lærerarbeid i et mangfoldig klasserom for alle 1
a) Klasseromsforskning
b) Fellesskap og ulikhet i klasserommet
c) Eleven og nye kompetanseområder
Tema 2: Sosialpedagogisk lærerarbeid 1
a) Oppvekst og sosialisering i dagens samfunn
b) Barn og unge i vanskelige livssituasjoner
c) Skolens arbeid med psykisk helse og livsmestring
Tema 3: Ledelse av forsknings- og utviklingsarbeid i skolen 1
a) Pedagogiske fenomener
b) Lærerrollen i endring
c) Praksisbaserte tilnærminger til forsknings- og utviklingsarbeid
Teaching and learning methods
Gradert karakterskala A-F.
Course requirements
Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.
Assessment
Emnet har fire temaer:
Tema 1: Avdekke og håndtere mobbing og krenkelser
Temaet består av følgende innholdskomponenter:
- Mobbing og krenkelser som et sosialt fenomen
- Ulike verktøy for å avdekke mobbing og krenkelser
- Analyse av skoledata for å finne fram til hva som opprettholder mobbing og krenkelser
- Bruk av forskningsbasert kunnskap for å utvikle tiltak som stopper mobbing
- Implementering og evaluering av tiltak
- Den utfordrende og den gode samtalen med personalet, foresatte og elever
- Oppfølgende arbeid etter en mobbesak er avsluttet
- Mobbing som et komplekst system
- Systematikk og samarbeid med ulike aktører knyttet til avdekking og varsling
Tema 2: Forebyggende tilnærming til inkludering og skolemiljø
Temaet består av følgende innholdskomponenter:
- Systematikk og kontinuitet i arbeidet med skolemiljøet
- Skolebasert utviklingsarbeid for trygge og inkluderende skolemiljø
- Arbeid med skolemiljøet i lys av overordnet del av læreplanen
- Relasjonsbasert klasseledelse
- Etablering og opprettholdelse av normer, regler og positive strategier
- Elevers medvirkning i arbeidet med skolemiljøet
- Holdninger, verdier og elevsyn hos de voksne i skoler
- Samarbeid mellom hjem og skole og andre eksterne aktører for et inkluderende læringsmiljø
- Utvikling av elevenes forståelse for hva som er krenkende
Tema 3: Håndtering av regelverket
Temaet består av følgende innholdskomponenter:
- Elevens rettsstilling i skolesamfunnet
- Regelverket som omhandler skolemiljø, krenkelser og mobbing
- Saksbehandling i saker som omhandler skolemiljø og mobbing
- Barns rett til medvirkning
- Aktivitetsplikten og utfordringer knyttet til denne
- Systematikk og samarbeid knyttet til avdekking og varsling
- Organisasjonskommunikasjon internt og eksternt
- Ledelsesintervensjoner i læringsmiljø og skolemiljø
- Statsforvalteren som klageinstans
Tema 4: Balansere kontroll og gjensidig tillit i ledelse
Temaet består av følgende innholdskomponenter:
- Utvikling av tillit som nettverk: Foresatte-lærere; ledelse-lærere; elever-lærere; foresatte -ledelse; elever-ledelse
- Kjennetegn ved skoler som karakteriseres som profesjonelle læringsfellesskap
- Læringsarenaer i skolens organisasjoner
- Mestring som strategi: Individ; gruppe; kollegium
- Konfliktforståelse og konfliktstrategier
- Dialog med skoleeier
- Ledelse som lagarbeid: Distribuert ledelse og utvikling av ledergrupper som læringsarena
- Sosialisering av førstegangsledere
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt.
Grading scale
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen
Examiners
Intern og ekstern sensor.