Programplaner og emneplaner - Student
SKUT4371 Specialisation in Professional Pedagogy 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk 1
- Study programme
-
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational LeadershipMaster Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Fagfordypningen i profesjonsrettet pedagogikk består av to emner à 15 studiepoeng: Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk 1 og Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk 2.
Grunnskolen skal skape læringssituasjoner på ulike arenaer som gir alle elever mulighet til utvikling og læring ut fra egne forutsetninger. Norske klasserom reflekterer et samfunn i rask endring som er preget av mangfold både ut fra sosioøkonomisk bakgrunn, kultur, språk, kjønn, og funksjonalitet. For å imøtekomme den enkelte elevs ulike forutsetninger i skolens mangfold kreves det at læreren utvikler relevant kompetanse individuelt og i skolens profesjonsfellesskap, med hensyn til arbeid i klasserommet og samarbeid med hjemmet.
Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk tematiserer muligheter og utfordringer, i klasserommet, med særlig vekt på utvikle strategier for å støtte elevenes læring og utvikling faglig og sosialt. I tillegg er sentrale tema i fordypningen knyttet til utvikling av lærerens endringskompetanse og evne til å samarbeide internt i profesjonsfellesskapet og med andre relevante profesjoner.
Required preliminary courses
Se opptakskrav i programplanen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har god kunnskapsoversikt om inkludering og mangfold på samfunns- og skolenivå
- ha oppdatert kunnskap om sosialiseringsbetingelser i samfunnet og barn - og unges deltakelse på ulike sosialiseringsarenaer
- har kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner
- har god kunnskap om relevante utdanningspolitiske tema og nyere forskning knyttet til klasserom og skole
- har god kunnskap om ledelse av forsknings- og utviklingsarbeid i skolen
- har god kunnskap om ulike veiledningsstrategier i samarbeid med kollegaer og andre aktører
Ferdigheter
Studenten
- kan identifisere, analysere og reflektere over utfordrende klasseromssituasjoner i lys av det mangfoldige samfunnet og elevenes ulike forutsetninger
- reflektere over hvordan samfunnbetingelser påvirkes barn - og unges muligheter for inkludering
- kan diskutere og reflektere over relevante utdanningspolitiske tema og nyere forskning knyttet til klasserom og skole
- gjennomføre prosesser relatert til forsknings- og utviklingsarbeid i skolen
- benytte veiledningsstrategier i samarbeid med kollegaer og andre aktører
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning innen de aktuelle temaene i emnet
- har evne til å reflektere over egen profesjonell utvikling
- kan samarbeide om endrings- og utviklingsarbeid i grunnskolen til beste for alle elever
Content
The exam consist of two parts:
1) Project report prepared in groups of 2 students (or more), approx. 15-20 pages (excl. appendices), weighted 80%.
2) Oral presentation and examination of the project report, weighted 20%
Grading is individual, which means that grades may differ within each group. Both oral and written examinations can be presented/written in teams. To ensure that individual grading should be possible, each group of students will provide a written and signed statement in where each individual's contribution is clearly stated and explained
All assessment parts must be awarded a pass grade (E or better) to pass the course.
Assessment parts: 1) can be appealed, 2) cannot be appealed
Teaching and learning methods
I undervisningen anvendes individuelt arbeid med pensumlitteratur, kollokviegrupper, oppgavearbeid i gruppe, forelesninger og casebasert dialogseminar. Studentene forventes å engasjere seg aktivt i studentfellesskapet gjennom drøftinger, framlegg, analyse av utfordrende arbeidssituasjoner og begrunnede valg av mulige handlemåter. Undervisningen er organisert som seminarer basert på studentenes egenaktivitet, medansvar og kontinuerlige arbeidsinnsats.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne avlegge eksamen:
Arbeidskrav 1
Ledelse av casebasert dialogseminar. Studentene utarbeider individuelt eller parvis et case basert på pensumlitteratur ca. 300 ord +/- 20 %.
Arbeidskrav 2
Fagnotat knyttet til gjennomført casebasert dialogseminar. Gjennomføres individuelt, med et omfang på 2000 ord +/- 10 %.
Arbeidskrav 3
Studenten gjennomfører en samtale (ca. 20 minutter) med en lærer i grunnskolen knyttet til et selvvalgt tema i emnet. På bakgrunn av referat fra samtalen skriver studenten et fagnotat 1000 ord +/- 10%.
Assessment
Urban mobility refers to the combination of land use, transportation, and technology resulting in the movement of people, goods, and information in our cities. The goals of urban mobility are to create safe, efficient, and sustainable transport systems that meet the needs of all residents. This course will train students to apply the appropriate methods and metrics for understanding and evaluating urban mobility systems from a holistic perspective, emphasizing the larger social, physical, and environmental implications of transportation.
This course provides an overview of urban mobility, its history, key components and functions, and metrics. Existing land uses and transport systems are the result of decades (and centuries) of development, as such this course will also help students to understand the wide variation in form and function of transport systems, and the range of challenges across these systems. Additionally, new technologies, such as increasing levels of connectivity and the emergence of autonomous vehicles, are sure to play important roles in urban mobility, but the implications of these technologies are not yet clear. This course gives students the requisite background to understand the pros and cons of a range of new and emerging technologies in urban mobility.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt.
Grading scale
Upon completing the course, the student should have the following outcomes:
Knowledge:
Upon successfully completion of the course, the student will achieve advanced knowledge about:
- the integration of land use and transportation planning
- theories of transportation, mode choice, and travel behavior
- multi-modal transportation planning
- planning for safe, efficient, equitable, and sustainable cities
- metrics for evaluating urban mobility
- new and emerging technologies in land use and transportation planning
Skills:
Upon successfully completion of the course, the student is capable of:
- making use of travel behavior models
- applying metrics to evaluate transportation policy and planning
- applying appropriate methods and software (e.g., statistics and GIS) to evaluate transportation systems and gaps
- translating theory to practice in urban mobility
General competence:
Upon successfully completion of the course, the student:
- has a broad overview of the current state of urban mobility, its challenges, and future trends
- is able to present academic results and evaluations both to specialists and to the general public
Examiners
Intern og ekstern sensor.