EPN-V2

SKUT4371 Specialisation in Professional Pedagogy 1 Course description

Course name in Norwegian
Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk 1
Study programme
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Arbeidskrav

Arbeidskravet omfatter tre komponenter og skal gjennomføres individuelt:

  • Planlegging og gjennomføring av utprøvingstiltak under observasjon.
  • Hver student skal delta som observant for minst én medstudent.
  • Beskrivelse, analyse og vurdering av utprøvingen leveres i et arbeidsnotat. Omfang er 2000 ord +/-10 %.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

For å få avlegge eksamen kreves minimum 80 % deltakelse. Begrunnelsen for dette er at en avgjørende del av læringsarbeidet skjer i læringsgruppene i undervisningsøktene. Ved fravær utover 20 % vil det gis kompensatorisk arbeid. Form og omfang bestemmes av faglærer. Av velferdsgrunner kan det gis fritak for undervisning inntil et maksimum av 20 % samlet undervisningstid.

Required preliminary courses

Emnet avsluttes med en individuell tredagers skriftlig hjemmeeksamen. Omfang er 4000 ord +/- 10 % eksklusiv referanseliste.

Ny/utsatt eksamen

Ny utsatt eksamen foregår som ordinær eksamen.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Learning outcomes

Alle hjelpemidler tillatt.

Content

Hovedtemaene i emnet bygger på faget Pedagogikk og elevkunnskap i grunnskolelærerutdanningen. Emnet er bygget opp av følgende tre temaer:

Tema 1: Lærerarbeid i et mangfoldig klasserom for alle 1

a) Klasseromsforskning

b) Fellesskap og ulikhet i klasserommet

c) Eleven og nye kompetanseområder

Tema 2: Sosialpedagogisk lærerarbeid 1

a) Oppvekst og sosialisering i dagens samfunn

b) Barn og unge i vanskelige livssituasjoner

c) Skolens arbeid med psykisk helse og livsmestring

Tema 3: Ledelse av forsknings- og utviklingsarbeid i skolen 1

a) Pedagogiske fenomener

b) Lærerrollen i endring

c) Praksisbaserte tilnærminger til forsknings- og utviklingsarbeid

Teaching and learning methods

Gradert karakterskala A-F.

Course requirements

Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.

Assessment

Emnet har fire temaer:

Tema 1: Avdekke og håndtere mobbing og krenkelser

Temaet består av følgende innholdskomponenter:

  • Mobbing og krenkelser som et sosialt fenomen
  • Ulike verktøy for å avdekke mobbing og krenkelser
  • Analyse av skoledata for å finne fram til hva som opprettholder mobbing og krenkelser
  • Bruk av forskningsbasert kunnskap for å utvikle tiltak som stopper mobbing
  • Implementering og evaluering av tiltak
  • Den utfordrende og den gode samtalen med personalet, foresatte og elever
  • Oppfølgende arbeid etter en mobbesak er avsluttet
  • Mobbing som et komplekst system
  • Systematikk og samarbeid med ulike aktører knyttet til avdekking og varsling

Tema 2: Forebyggende tilnærming til inkludering og skolemiljø

Temaet består av følgende innholdskomponenter:

  • Systematikk og kontinuitet i arbeidet med skolemiljøet
  • Skolebasert utviklingsarbeid for trygge og inkluderende skolemiljø
  • Arbeid med skolemiljøet i lys av overordnet del av læreplanen
  • Relasjonsbasert klasseledelse
  • Etablering og opprettholdelse av normer, regler og positive strategier
  • Elevers medvirkning i arbeidet med skolemiljøet
  • Holdninger, verdier og elevsyn hos de voksne i skoler
  • Samarbeid mellom hjem og skole og andre eksterne aktører for et inkluderende læringsmiljø
  • Utvikling av elevenes forståelse for hva som er krenkende

Tema 3: Håndtering av regelverket

Temaet består av følgende innholdskomponenter:

  • Elevens rettsstilling i skolesamfunnet
  • Regelverket som omhandler skolemiljø, krenkelser og mobbing
  • Saksbehandling i saker som omhandler skolemiljø og mobbing
  • Barns rett til medvirkning
  • Aktivitetsplikten og utfordringer knyttet til denne
  • Systematikk og samarbeid knyttet til avdekking og varsling
  • Organisasjonskommunikasjon internt og eksternt
  • Ledelsesintervensjoner i læringsmiljø og skolemiljø
  • Statsforvalteren som klageinstans

Tema 4: Balansere kontroll og gjensidig tillit i ledelse

Temaet består av følgende innholdskomponenter:

  • Utvikling av tillit som nettverk: Foresatte-lærere; ledelse-lærere; elever-lærere; foresatte -ledelse; elever-ledelse
  • Kjennetegn ved skoler som karakteriseres som profesjonelle læringsfellesskap
  • Læringsarenaer i skolens organisasjoner
  • Mestring som strategi: Individ; gruppe; kollegium
  • Konfliktforståelse og konfliktstrategier
  • Dialog med skoleeier
  • Ledelse som lagarbeid: Distribuert ledelse og utvikling av ledergrupper som læringsarena
  • Sosialisering av førstegangsledere

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt.

Grading scale

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen

Examiners

Intern og ekstern sensor.