EPN-V2

SKUT4371 Specialisation in Professional Pedagogy 1 Course description

Course name in Norwegian
Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk 1
Study programme
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
FALL 2023
Schedule
Course history

Introduction

Fagfordypningen i profesjonsrettet pedagogikk består av to emner à 15 studiepoeng: Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk 1 og Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk 2.

Grunnskolen skal skape læringssituasjoner på ulike arenaer som gir alle elever mulighet til utvikling og læring ut fra egne forutsetninger. Norske klasserom reflekterer et samfunn i rask endring som  er  preget av mangfold både ut fra sosioøkonomisk bakgrunn, kultur, språk, kjønn, og funksjonalitet. For å imøtekomme den enkelte elevs ulike  forutsetninger i skolens mangfold kreves det at  læreren utvikler  relevant kompetanse  individuelt og i skolens profesjonsfellesskap, med hensyn til arbeid i klasserommet og samarbeid med hjemmet. 

Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk tematiserer muligheter og utfordringer, i klasserommet, med særlig vekt på  utvikle strategier for å støtte elevenes læring og utvikling faglig og sosialt. I tillegg er sentrale tema i fordypningen knyttet til  utvikling av lærerens endringskompetanse og evne til å samarbeide internt i profesjonsfellesskapet og med andre relevante profesjoner. 

Required preliminary courses

Emnet avsluttes med en 30 minutters individuell muntlig eksamen. 

 

Eksamenen er en individuell muntlig forelesning over et oppgitt tema. Studenten skal i løpet av en uke forberede en forelesning på om lag 15 minutter, som følges opp med spørsmål fra to interne sensorer (om lag 15 minutter). Forelesningen er åpen, og skoleeier kan inviteres. Eksamen gjenspeiler en lederoppgave skoleledere må kunne mestre, det å holde et faglig innlegg med en gjennomgående argumentasjon og evne til å imøtekomme spørsmål og mulige innvendinger.

 

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen.

 

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Learning outcomes

Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått.

Content

Hovedtemaene i emnet bygger på faget Pedagogikk og elevkunnskap i grunnskolelærerutdanningen. Emnet er bygget opp av følgende tre temaer:

Tema 1: Lærerarbeid i et mangfoldig klasserom for alle 1

a)  Klasseromsforskning

b)  Fellesskap og ulikhet i klasserommet

c)  Eleven og nye kompetanseområder

Tema 2: Sosialpedagogisk lærerarbeid 1

a)     Oppvekst og sosialisering i dagens samfunn

b)    Barn og unge i vanskelige livssituasjoner 

c)     Skolens arbeid med psykisk helse og livsmestring 

Tema 3: Ledelse av forsknings- og utviklingsarbeid i skolen 1

a)     Pedagogiske fenomener

b)     Lærerrollen i endring

c)    Praksisbaserte tilnærminger til forsknings- og utviklingsarbeid

Teaching and learning methods

En intern og en ekstern sensor.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne avlegge eksamen:

Arbeidskrav 1

Ledelse av casebasert dialogseminar. Studentene utarbeider individuelt eller parvis et case basert på pensumlitteratur ca. 300 ord +/- 20 %. 

Arbeidskrav 2

Fagnotat knyttet til gjennomført casebasert dialogseminar. Gjennomføres individuelt, med et omfang på 2000 ord +/- 10 %.

Arbeidskrav 3

Studenten gjennomfører en samtale (ca. 20 minutter) med en lærer i grunnskolen knyttet til  et selvvalgt tema i emnet. På bakgrunn av referat fra samtalen skriver studenten et fagnotat 1000 ord +/- 10%. 

Assessment

Individuell skriftlig hjemmeeksamen (en uke).  Besvarelsen skal være på 3800-4000 ord.

Ny/utsatt eksamen

Skriftlig individuell  eksamen under tilsyn, 6 timer.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt.

Grading scale

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen

Examiners

Intern og ekstern sensor.