Programplaner og emneplaner - Student
SKUT4352 Specialisation in Science and Science Education 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Fagfordypning i naturfag og naturfagdidaktikk 2
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Course history
-
-
Introduction
Fagfordypningen i naturfag og naturfagdidaktikk (30 studiepoeng) er bygget opp av to emner à 15 studiepoeng. Emnene er Fagfordypning i naturfag og naturfagdidaktikk 1 og Fagfordypning i naturfag og naturfagdidaktikk 2.
Fagfordypningen i naturfag skal gi et konkret faglig innhold innen fagene biologi, fysikk, kjemi, geofag, og teknologi og knytter innholdet til ulike utdannings- og samfunnsmessige kontekster. Emnet gir kunnskap om og innsikt i nasjonal og internasjonal forskningslitteratur og praktisk skolearbeid.
-
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har fordypet kunnskap i noen sentrale deler av naturfagdidaktikk, biologi, fysikk, kjemi, geofag, astronomi og teknologi med klar relevans for naturfaget i grunnopplæringen
- har kunnskap om og kan vurdere kritisk og forskningsmessig naturfagets faglige og fagdidaktiske kunnskapsgrunnlag
Ferdigheter
Studenten
kan formulere naturfagdidaktiske og naturfaglige problemstillinger
kan behandle problemstillinger og spørsmål knyttet til naturfag i grunnopplæringen på en faglig og forskningsmessig måte
kan gi faglig gode skriftlige og muntlige redegjørelser for problemstillinger og spørsmål knyttet til naturfag i grunnopplæringen
Generell kompetanse
Studenten
kan bidra til utvikling av naturfaget i grunnopplæringen
kan formidle forskningsbasert kunnskap i naturfagdidaktikk, biologi, fysikk, kjemi, geofag, astronomi og teknologi skriftlig og muntlig
kan bruke sin kunnskap i naturfagdidaktikk, biologi, fysikk, kjemi, geofag, astronomi og teknologi med faglig integritet og etisk bevissthet
-
Content
Emnet behandler to hovedtemaer: systemer og systemtenkning og artsmangfold og bærekraftig utvikling. Hvert tema omfatter en faglig komponent med tilhørende fagdidaktikk:
Systemer og systemtenkning
I dette temaet er det overordnet fokus på
- Systemer som naturvitenskaplig og teknologisk overbygning og systemtenkning som didaktisk strategi
Det skal arbeides med problemstillinger som
- å identifisere og organisere komponenter og prosesser i komplekse naturlige systemer eller kretsløp, og tilsvarende for teknologiske systemer eller kretsløp
Det skal være overordnet didaktisk fokus på
- å kunne tilrettelegge for utvikling av systemtenkning hos elever i grunnopplæringen
Det tilbys undervisning i både naturvitenskapelige og teknologisk system. Det undervises om følgende systemer:
- Det platetektoniske kretsløpet
- Det elektriske kretsløpet i Norge ¿ vannets kretsløp, energikretsløp, fornybare ikke-fornybare energikilder
- Kjemien i doping og dopinganalyse
Regifag : Kjemi, geofag, teknologi, biologi (avhengig av valg).
Støttefag : Fysikk, kjemi, biologi (avhengig av valg).
Artsmangfold og bærekraftig utvikling
I dette temaet er det overordnet fokus på
- forståelse av naturlige og menneskeskapte miljøendringer, med årsaker, effekter, mekanismer, konsekvenser, tiltak og tilpasninger på lokalt og globalt nivå
Det skal arbeides med problemstillinger som
- arters tilpasninger til endringer i miljø
- globale aspekter av karbonregnskap
- bærekraftig utnytting av naturresurser i lokalt og globalt perspektiv
- klimaendringer
Det skal være overordnet didaktisk fokus på
- utfordringer ved å forstå og undervise kompliserte årsaksforhold
Regifag : Biologi
Støttefag : Geofag, fysikk, kjemi
-
Teaching and learning methods
Undervisningen vil i hovedsak være i form av forelesninger, seminarer, øvingsoppgaver og veiledning. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid. Det forventes at øvingsoppgaver innleveres til avtalt tid.
-
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Studenten skal innen fastsatt frist levere en skisse på 1800 ord +/- ti prosent for masteroppgaven. Gjennom arbeidskravet skal studenten se emnet i sammenheng med masteroppgaven og vise en forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med. Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studentene få tildelt veileder for masteroppgaven.
Systemer og systemtenkning:
- Individuell presentasjon av én utvalgt fagartikkel fra pensumlitteraturen, ca. ti minutter, enten innen tema elektrisk forsyningssystem eller det platetektoniske kretsløp.
Kjemien i doping og dopinganalyse:
- Deltagelse på ekskursjon (en dag i Oslo-området).
- Individuell presentasjon av artikkel, ca. ti minutter.
Bærekraftig utvikling:
- 15 minutters muntlig presentasjon av én utvalgt fagartikkel fra pensumlitteraturen.
-
Assessment
Individuell muntlig eksamen på ca. 40 minutter.
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
-
Permitted exam materials and equipment
Ingen hjelpemidler er tillatt.
-
Grading scale
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
-
Examiners
Intern og ekstern sensor.