Programplaner og emneplaner - Student
SKUT4352 Specialisation in Science and Science Education 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Fagfordypning i naturfag og naturfagdidaktikk 2
- Study programme
-
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational LeadershipMaster Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Varied forms of teaching will be used, and the course will combine lectures, class discussions and practical computer exercises.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har fordypet kunnskap i noen sentrale deler av naturfagdidaktikk, biologi, fysikk, kjemi, geofag, astronomi og teknologi med klar relevans for naturfaget i grunnopplæringen
- har kunnskap om og kan vurdere kritisk og forskningsmessig naturfagets faglige og fagdidaktiske kunnskapsgrunnlag
Ferdigheter
Studenten
kan formulere naturfagdidaktiske og naturfaglige problemstillinger
kan behandle problemstillinger og spørsmål knyttet til naturfag i grunnopplæringen på en faglig og forskningsmessig måte
kan gi faglig gode skriftlige og muntlige redegjørelser for problemstillinger og spørsmål knyttet til naturfag i grunnopplæringen
Generell kompetanse
Studenten
kan bidra til utvikling av naturfaget i grunnopplæringen
kan formidle forskningsbasert kunnskap i naturfagdidaktikk, biologi, fysikk, kjemi, geofag, astronomi og teknologi skriftlig og muntlig
kan bruke sin kunnskap i naturfagdidaktikk, biologi, fysikk, kjemi, geofag, astronomi og teknologi med faglig integritet og etisk bevissthet
Content
Emnet behandler to hovedtemaer: systemer og systemtenkning og artsmangfold og bærekraftig utvikling. Hvert tema omfatter en faglig komponent med tilhørende fagdidaktikk:
Systemer og systemtenkning
I dette temaet er det overordnet fokus på
- Systemer som naturvitenskaplig og teknologisk overbygning og systemtenkning som didaktisk strategi
Det skal arbeides med problemstillinger som
- å identifisere og organisere komponenter og prosesser i komplekse naturlige systemer eller kretsløp, og tilsvarende for teknologiske systemer eller kretsløp
Det skal være overordnet didaktisk fokus på
- å kunne tilrettelegge for utvikling av systemtenkning hos elever i grunnopplæringen
Det tilbys undervisning i både naturvitenskapelige og teknologisk system. Det undervises om følgende systemer:
- Det platetektoniske kretsløpet
- Det elektriske kretsløpet i Norge ¿ vannets kretsløp, energikretsløp, fornybare ikke-fornybare energikilder
- Kjemien i doping og dopinganalyse
Regifag : Kjemi, geofag, teknologi, biologi (avhengig av valg).
Støttefag : Fysikk, kjemi, biologi (avhengig av valg).
Artsmangfold og bærekraftig utvikling
I dette temaet er det overordnet fokus på
- forståelse av naturlige og menneskeskapte miljøendringer, med årsaker, effekter, mekanismer, konsekvenser, tiltak og tilpasninger på lokalt og globalt nivå
Det skal arbeides med problemstillinger som
- arters tilpasninger til endringer i miljø
- globale aspekter av karbonregnskap
- bærekraftig utnytting av naturresurser i lokalt og globalt perspektiv
- klimaendringer
Det skal være overordnet didaktisk fokus på
- utfordringer ved å forstå og undervise kompliserte årsaksforhold
Regifag : Biologi
Støttefag : Geofag, fysikk, kjemi
Teaching and learning methods
Undervisningen vil i hovedsak være i form av forelesninger, seminarer, øvingsoppgaver og veiledning. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid. Det forventes at øvingsoppgaver innleveres til avtalt tid.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Studenten skal innen fastsatt frist levere en skisse på 1800 ord +/- ti prosent for masteroppgaven. Gjennom arbeidskravet skal studenten se emnet i sammenheng med masteroppgaven og vise en forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med. Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studentene få tildelt veileder for masteroppgaven.
Systemer og systemtenkning:
- Individuell presentasjon av én utvalgt fagartikkel fra pensumlitteraturen, ca. ti minutter, enten innen tema elektrisk forsyningssystem eller det platetektoniske kretsløp.
Kjemien i doping og dopinganalyse:
- Deltagelse på ekskursjon (en dag i Oslo-området).
- Individuell presentasjon av artikkel, ca. ti minutter.
Bærekraftig utvikling:
- 15 minutters muntlig presentasjon av én utvalgt fagartikkel fra pensumlitteraturen.
Assessment
Individuell muntlig eksamen på ca. 40 minutter.
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Grading scale
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Examiners
Intern og ekstern sensor.