EPN-V2

SKUT4323 Specialisation in Physical Education and Physical Education Didactics 1 Course description

Course name in Norwegian
Fagfordypning i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk 1
Study programme
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history

Introduction

Før prosjektoppgaven kan leveres, må studenten ha bestått kurs i samfunnsvitenskapelig metode.

Required preliminary courses

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten har

  • kunnskap om aktuelle utviklingstrekk på det området som oppgaven omhandler
  • kjennskap til teori og forskning som er relevant for oppgavens tema og problemstilling
  • innsikt i forskningsdesign, inkludert forholdet mellom teori, metode og data

Ferdigheter

Studenten

  • har grunnleggende forståelse av krav til vitenskapelig fremstilling og argumentasjon
  • kan anvende kunnskaper i teori og metode fra studiets fagområder og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling
  • er i stand til å gjennomføre en selvstendig analyse av et faglig problem

Generell kompetanse

Studenten

  • kan avgrense et forskningstema og formulere en klar problemstilling
  • har innsikt i riktig kildebruk og gjeldende faglige og etiske standarder for forskning
  • kan vurdere metodebruk og tolke informasjon innenfor studiets fagområder
  • er i stand til å trekke slutninger av et faglig arbeid, og reflektere kritisk rundt eget arbeid

Learning outcomes

Prosjektoppgaven skrives i grupper på inntil tre studenter. Oppgaveskrivingen er et selvstendig arbeid. Om det er særskilte årsaker kan studenten søke emneansvarlig om å få skrive oppgaven alene. Jobb og bosted er ikke særskilt årsak. Søknad om å skrive alene må sendes til emneansvarlig en måned før fristen for innlevering av skriftlig prosjektskisse.

Det gis også undervisning (forelesninger, seminarer) i oppgaveskriving, samt individuell veiledning

Tildeling av veileder skjer av emneansvarlig på bakgrunn av en skriftlig prosjektskisse som redegjør for oppgavens tema, utkast til problemstilling, forslag til teori- og datagrunnlag. Studentene tilbys inntil 2 timer veiledning per oppgave, samt inntil 2 fellesseminarer.

Nærmere informasjon om retningslinjer for prosjektoppgaven blir lagt ut på Canvas.

Content

Emnet skal gi studentene inngående kunnskap om publisert forskning på kroppsøvingsfaget og på

kroppsøvingsdidaktikk. Emnet setter søkelys på undervisning i kroppsøving, og på hvordan utvalgte

pedagogiske modeller og former for vurdering i faget kan fremme elevenes læring. I emnet vil studentene

blant annet arbeide med digitale uttrykk og ressurser, og kritisk analysere hvilke perspektiv de gir på fysisk

aktivitet, bevegelse, kropp og kroppsøving. Aktuelle forskningsbaserte problemstillinger knyttet til

kroppsøvingsfaget vil bli drøftet.

Teaching and learning methods

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Levere prosjektskisse som redegjør for oppgavens tema, utkast til problemstilling, forslag til teori- og datagrunnlag. En mal for prosjektskissens innhold tilgjengeliggjøres for studentene i høstsemesteret.

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist. Dersom prosjektskissen ikke blir godkjent, må studenten levere en omarbeidet skisse innen angitt frist.

  • Arbeidskrav 2: Levere og presentere utkast på oppgaven på inntil 2 seminarer. På seminaret mottar studentene tilbakemeldinger fra faglig ansatte og medstudenter. Alle studenter skal ha forberedt presentasjon og tildeles en oppgave å gi tilbakemelding på. Seminarene er obligatoriske og organiseres av emneansvarlig.

Course requirements

Eksamen i emnet er en prosjektoppgave.

Prosjektoppgaven løses i en gruppe på inntil tre studenter. Om det er særskilte årsaker kan studenten søke fagansvarlig om å få skrive oppgaven alene. Der oppgaven skrives i gruppe på to eller alene, skal omfanget være på minimum 7 000 ord og maksimum 9 000 ord. Der oppgaven skrives i gruppe på tre, skal oppgaven ha et omfang på minimum 9 000 ord og maksimum 11 000 ord. Ordanvisningen inkluderer sammendrag og "hovedtekst", mens forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste, eventuelt forord og vedlegg kommer i tillegg. Oppgaven kan skrives på norsk, dansk, svensk eller engelsk.

Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

En student kan ved ikke bestått levere en omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang. Studenter med krav på veiledning kan få en ekstra times veiledning i forbindelse med å forbedre oppgaven. Blir den omarbeidede versjonen av oppgaven vurdert til ikke bestått, må studenten levere en ny oppgave med ny problemstilling.

Assessment

Gradert skala A-F

Permitted exam materials and equipment

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.

Grading scale

Siri Brorstad Borlaug

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.