EPN-V2

SKUT4322 Specialisation in Physical Education and Physical Education Didactics 2 Course description

Course name in Norwegian
Fagfordypning i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk 2
Study programme
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

Bestått/ikke bestått.

Learning outcomes

Eksamen vurderes av to interne sensorer.

Content

Kroppsøvingsdidaktikk 2 skal gi studentene inngående kunnskap om forskning på kroppsøvingsfaget. Emnet fokuserer på undervisning og læring i kroppsøving, og hvordan vurdering kan fremme elevenes læring. I emnet vil studentene arbeide med digitale uttrykk og ressurser, og kritisk analysere hvilke perspektiv de gir på fysisk aktivitet, kropp og kroppsøving. Dagsaktuelle problemstillinger i kroppsøving vil også bli drøftet. Eksempel på dette kan være:

  • Modellbasert praksis i kroppsøving
  • Kroppsøving og mangfold
  • Læring og danning i kroppsøving
  • Lærer- eller situasjonsstyrt undervisning?

Teaching and learning methods

Sentrale temaer:

  • Planlegging, gjennomføring og vurdering av ulike friluftslivsturer
  • Uteskole
  • Tverrfaglig emne: Bærekraftig utvikling
  • Sikkerhet og førstehjelp
  • Svømming og livberging i kaldt vann og redning på isen
  • Vinteraktiviteter
  • Livsstilsaktiviteter

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Studentene skal gjennom gruppearbeid lage posters som de presenterer i ca. ti minutter for medstudenter på et seminar.
  • Studenten skal innen fastsatt frist levere en skisse på 1800 ord +/- ti prosent for masteroppgaven. Gjennom arbeidskravet skal studenten se emnet i sammenheng med masteroppgaven og vise en forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med. Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studenten få tildelt veileder for masteroppgaven.

Assessment

En individuell, skriftlig semesteroppgave (i form av et essay) etter selvvalgt tema innen emnets område på 6000 ord +/- ti prosent.

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått karakter kan essayet omarbeides.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tilgjengelig.

Grading scale

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor.