EPN-V2

SKUT4311 Specialisation in English and English Education 1 Course description

Course name in Norwegian
Fagfordypning i engelsk og engelskdidaktikk 1
Study programme
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history

Introduction

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan forklare hva som inngår i forskningsprosessen
  • kan beskrive sammenhengen mellom vitenskapsteori og forskningsmetode
  • forstår tolkningen av og bakgrunnen for sentrale effektestimater og spredningsmål brukt i vitenskapelige studier ;

Ferdigheter

Studenten

  • kan beskrive metoder for innsamling og analyse av kvantitative og kvalitative data
  • kan beskrive kvalitetsbegrep i kvalitative versus kvantitative metoder som validitet, reliabilitet, gyldighet, pålitelighet
  • kan beskrive forskjeller mellom humanistiske og naturvitenskapelige forskningstradisjoner

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over hvordan forskningsresultater påvirkes av metodevalg og fortolkning underveis i forskningsprosessen
  • kan vurdere forskningsetiske aspekter

Required preliminary courses

Se opptakskrav i programplanen.

Learning outcomes

Etter fullført emne og INTER1100 har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse (INTER1100 ivaretar læringsutbyttebeskrivelser markert med stjerne (*)):

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for barn og unges oppvekstprosesser i et samfunn preget av sosialt og kulturelt mangfold*
  • kan gjøre rede for medisinske årsaker til amputasjoner på underekstremiteten
  • kan referere til anatomiske landemerker/strukturer av betydning for tilpasning av underekstremitetsproteser
  • kjenner til amputasjonskirurgi på transtibial-, transfemoral-, ankel- og kneeksartikulasjonsnivå
  • kan gjøre rede for smerte og andre følgetilstander etter amputasjon, samt psykososiale aspekter ved amputasjon og protesebruk
  • kjenner til symptomer på kognitiv svikt og hvilke konsekvenser det kan ha i kommunikasjon i forbindelse med protesebruk
  • kan forklare sentrale begreper innen hylseteknologi, alignment og biomekanikk ved tilpassing av transtibiale og transfemorale, og ved ankel- og kneeksartikulasjonsproteser
  • kan gjøre rede for materialer brukt i proteselinere som silikon, elastomer og skummede materialer

Ferdigheter

Studenten kan

  • samhandle med studenter fra andre profesjonsutdanninger om relevante utfordringer i barn og unges hverdagsliv*
  • diskutere og reflektere over sin egen framtidige profesjonsrolle i et tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og deres foresatte*
  • gjennomføre visuell ganganalyse og korrigere for gangavik
  • benytte funksjonstester, gjennomføre- gipstaking, måltaking, 3D scanning og modellering
  • utføre kliniske prosesser etter amputasjon på transtibialt og transfemoralt nivå
  • redegjøre for komponentvalg og materialvalg basert på anamnese og funksjonsvurdering
  • anvende utfallsmål og ICF og benytte informasjonen i målsetting og journaler
  • skrive journal
  • lage arbeidsbeskrivelse og gjennomføre tekniske fremstillingsprosedyrer ved tillaging av transtibiale og transfemorale proteser
  • søke, oppsummere og henvise til forskningsartikler

Generell kompetanse

Studenten

  • har en forståelse av tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og familiene deres*
  • kan anvende grunnleggende klinisk resonnering for å bli kjent med brukerens behov
  • kan vise profesjonell adferd og ivaretagelse av bruker i kliniske situasjoner
  • kan kommunisere skriftlig og muntlig med brukere, medstudenter og stab i kliniske og tekniske situasjoner

Content

Gradert skala A-F.

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom seminarer, klinisk og teknisk kurs, forelesninger, digitale læringsressurser, studentsamarbeid og selvstudier.

Course requirements

Hjemmeeksamen i gruppe.

  • Grupper inntil 7 studenter
  • Eksamensperioden går over hele emneperioden
  • Omfang 3000 ord (+/- 10 %)

Ny eksamen: Ved ikke bestått på ordinær eksamen, kan besvarelsen bearbeides én gang til ny eksamen.

Assessment

Deleksamen 1:

Til forberedelsestiden: Alle hjelpemidler tillatt.

Til praktisk gjennomføring og muntlig eksamen: Øktplan.

Deleksamen 2:

Alle hjelpemidler tillatt.

Permitted exam materials and equipment

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Grading scale

Individuell klinisk og muntlig eksamen, over en dag.

Examiners

Klinisk utstyr.