Programplaner og emneplaner - Student
SKUT4311 Specialisation in English and English Education 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Fagfordypning i engelsk og engelskdidaktikk 1
- Study programme
-
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational LeadershipMaster Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan forklare hva som inngår i forskningsprosessen
- kan beskrive sammenhengen mellom vitenskapsteori og forskningsmetode
- forstår tolkningen av og bakgrunnen for sentrale effektestimater og spredningsmål brukt i vitenskapelige studier ;
Ferdigheter
Studenten
- kan beskrive metoder for innsamling og analyse av kvantitative og kvalitative data
- kan beskrive kvalitetsbegrep i kvalitative versus kvantitative metoder som validitet, reliabilitet, gyldighet, pålitelighet
- kan beskrive forskjeller mellom humanistiske og naturvitenskapelige forskningstradisjoner
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over hvordan forskningsresultater påvirkes av metodevalg og fortolkning underveis i forskningsprosessen
- kan vurdere forskningsetiske aspekter
Required preliminary courses
Se opptakskrav i programplanen.
Learning outcomes
Etter fullført emne og INTER1100 har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse (INTER1100 ivaretar læringsutbyttebeskrivelser markert med stjerne (*)):
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for barn og unges oppvekstprosesser i et samfunn preget av sosialt og kulturelt mangfold*
- kan gjøre rede for medisinske årsaker til amputasjoner på underekstremiteten
- kan referere til anatomiske landemerker/strukturer av betydning for tilpasning av underekstremitetsproteser
- kjenner til amputasjonskirurgi på transtibial-, transfemoral-, ankel- og kneeksartikulasjonsnivå
- kan gjøre rede for smerte og andre følgetilstander etter amputasjon, samt psykososiale aspekter ved amputasjon og protesebruk
- kjenner til symptomer på kognitiv svikt og hvilke konsekvenser det kan ha i kommunikasjon i forbindelse med protesebruk
- kan forklare sentrale begreper innen hylseteknologi, alignment og biomekanikk ved tilpassing av transtibiale og transfemorale, og ved ankel- og kneeksartikulasjonsproteser
- kan gjøre rede for materialer brukt i proteselinere som silikon, elastomer og skummede materialer
Ferdigheter
Studenten kan
- samhandle med studenter fra andre profesjonsutdanninger om relevante utfordringer i barn og unges hverdagsliv*
- diskutere og reflektere over sin egen framtidige profesjonsrolle i et tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og deres foresatte*
- gjennomføre visuell ganganalyse og korrigere for gangavik
- benytte funksjonstester, gjennomføre- gipstaking, måltaking, 3D scanning og modellering
- utføre kliniske prosesser etter amputasjon på transtibialt og transfemoralt nivå
- redegjøre for komponentvalg og materialvalg basert på anamnese og funksjonsvurdering
- anvende utfallsmål og ICF og benytte informasjonen i målsetting og journaler
- skrive journal
- lage arbeidsbeskrivelse og gjennomføre tekniske fremstillingsprosedyrer ved tillaging av transtibiale og transfemorale proteser
- søke, oppsummere og henvise til forskningsartikler
Generell kompetanse
Studenten
- har en forståelse av tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og familiene deres*
- kan anvende grunnleggende klinisk resonnering for å bli kjent med brukerens behov
- kan vise profesjonell adferd og ivaretagelse av bruker i kliniske situasjoner
- kan kommunisere skriftlig og muntlig med brukere, medstudenter og stab i kliniske og tekniske situasjoner
Content
Gradert skala A-F.
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom seminarer, klinisk og teknisk kurs, forelesninger, digitale læringsressurser, studentsamarbeid og selvstudier.
Course requirements
Hjemmeeksamen i gruppe.
- Grupper inntil 7 studenter
- Eksamensperioden går over hele emneperioden
- Omfang 3000 ord (+/- 10 %)
Ny eksamen: Ved ikke bestått på ordinær eksamen, kan besvarelsen bearbeides én gang til ny eksamen.
Assessment
Deleksamen 1:
Til forberedelsestiden: Alle hjelpemidler tillatt.
Til praktisk gjennomføring og muntlig eksamen: Øktplan.
Deleksamen 2:
Alle hjelpemidler tillatt.
Permitted exam materials and equipment
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Grading scale
Individuell klinisk og muntlig eksamen, over en dag.
Examiners
Klinisk utstyr.