EPN-V2

SKUT4310 Specialisation in English and English Education Course description

Course name in Norwegian
Fagfordypning i engelsk og engelskdidaktikk
Study programme
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Required preliminary courses

Portfolio assessment subject to the following requirements:

  • 2 group projects
  • 1 individual assignment

The portfolio will be given one final grade. All parts of the portfolio must be evaluated to pass in order to pass the exam.

The exam result can be appealed. If a student fails, the student will be given another assignment that must be submitted within three weeks of receiving the fail grade.

Learning outcomes

All.

Content

Fagfordypningen i engelsk legger til rette for at studentene får utvikle avansert kunnskap om det engelske språkets systemer og bevissthet omkring kontekstuelt tilpasset kommunikativ språkbruk.

Inngående kunnskap innenfor fagfeltet engelsk skal gi studentene grunnlag for didaktisk refleksjon, slik at de kan planlegge engelskundervisning i skolen på en forsvarlig faglig og forskningsbasert måte. Denne faglige og fagdidaktiske innsikten skal også danne et solid grunnlag for studentenes kritiske endringsberedskap. Her vil studentene kunne støtte seg på både nasjonal og internasjonal forskning.

Engelskopplæring i grunnskolen er hovedfokus i fagfordypningen i engelsk. Studentene studerer engelskfaget i skolen i et komparativt perspektiv og analyserer hva som er fagets egenart, som både redskapsfag og danningsfag. En viktig del av studiet er refleksjon over det engelske språkets plass i norsk skole og samfunn i dag.

Fagfordypningen i engelsk knytter faglig innhold til ulike utdannings- og samfunnsmessige kontekster som klasserom, praksisfelt, historiske tradisjoner og samtidskultur og gir kunnskap om og innsikt i både forskningslitteratur og erfaringskunnskap og tradisjoner i praktisk skolearbeid. Deler av fagstoffet er praktisk-metodisk orientert og koblet med didaktisk refleksjon.

Studiet er skolerettet og kombinerer komparative perspektiver på fag med fordypning i engelskfaget. Likevel studeres fagfordypningen i engelsk mest på egne premisser. Både engelskfagets likhet med og kontrast til andre fag kan være utgangspunkt for studier. Et sentralt mål er at et komparativt perspektiv skal bidra til å problematisere og reflektere over fagenes egenart og skolens generelle mål.

En vesentlig del av studiet består i å gjøre seg kjent med sentrale deler av det fagstoff som finnes på fagområdet og som samlet ligger klart over nivået i det 60-poengsfaget studenten er tatt opp på grunnlag av. Studiet tar for seg både på nasjonal forskning og fagutvikling innenfor fagområdet, men også på relevant forskning og utviklingsarbeid internasjonalt.

Følgende faglige perspektiver står sentralt i fagfordypningen i engelsk:

  • Engelskfaget i et utviklings- og vitenskapshistorisk perspektiv
  • Engelskfagets selvforståelse og selvdefinering
  • Engelskfagets plass i skolen og samfunnet
  • Engelskfagets undervisnings- og læringsmessige utfordringer
  • Faglig tilrettelegging for undervisning og didaktisk refleksjon
  • Fagets utfordringer i et flerspråklig, flerkulturelt og internasjonalt perspektiv
  • Engelskfaget sett i et kjønns- og likestillingsperspektiv

Teaching and learning methods

Grade scale A-F.

Course requirements

One internal examiner. External examiners are used regularly.

Assessment

The course builds on the courses ADTS1200 Web Project (client-side programming) and DAPE/ITPE1400 Programming (Java programming) or the equivalent. It is an advantage if the students master or have taken the courses DATS/ITPE1600 Program Development and ADTE/ITPE1700 Web Programming (server-side programming) or the equivalent.

Permitted exam materials and equipment

Emnet er ekvivalent (overlapper 10 studiepoeng) med: LO139A og LO139I.

Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.

Grading scale

Det gis gradert karakter på skalaen A-F, der A-E er bestått og F er stryk.

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor både til essay og muntlig eksamen. Begge deler må være bestått for at studenten skal få bestått karakter i emnet. Det legges vekt på evne til å kunne trekke linjer, få frem perspektiver og kontraster og å se sammenhenger. Ved vurderingen gis det separate karakterer for skriftlig og muntlig, som så slås sammen til én karakter som føres på vitnemålet.