EPN-V2

SKOMPPRA4 Clinical Studies, Mental Health and Substance Abuse Course description

Course name in Norwegian
Praksisstudier i sykepleie ved psykisk og rusrelatert lidelse
Study programme
Supplementary education for nurses educated outside the EU/EEC
Supplementary education for nurses educated outside the EU/EEC
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Refleksjonsoppgave knyttet til opplæring og digital teknologi i yrkesfag. Individuell oppgave som dokumenteres i form av en videopresentasjon på 3-5 minutter.
  2. Refleksjonsoppgave knyttet til profesjonsfaglig digital kompetanse i profesjonsfellesskapet. Individuell oppgave som dokumenteres i form av en multimodal presentasjon på 6-8 minutter.
  3. Utvikling av vurderingspraksis eller opplæring med digital teknologi. Individuell oppgave som dokumenteres i form av skriftlig akademisk refleksjonsnotat 1500 ord (+/- 10%).

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Required preliminary courses

The exam consists of two parts: One individual and one group project.

Part one: Individual project report, 20-30-page, which counts 40 % of the final grade.

Individual project includes developing a Python code for a medium sized structural system and solving for the response.

Part two: Group project report, 3-5 students per group, 30-40 page, which counts 60 % of the final grade. The project includes simulating a sophisticated system subjected to static, dynamic, or thermal loads using the commercial software ABAQUS and interpreting the results. Part one and two are complementary in the sense that in part one, students code themselves to understand the underlaying code, while in part two they use sophisticated software, ABAQUS to solve the given problem.

Both parts of the exam must be passed in order to pass the course.

New/postponed exam:

In the event of a postponed examination in this course the exam may be held as an oral exam. Oral exams cannot be appealed.

Learning outcomes

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge and skills:

Knowledge

The student

  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i kreftsykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
  • har avansert og spesifikk kunnskap om utvikling av kreftsykdommer, deres patofysiologi og diagnostikk
  • kan gjøre rede for behandlingsprinsipper, herunder kirurgi, medikamentell kreftbehandling og strålebehandling i tråd med kunnskapsutviklingen
  • kan selvstendig beskrive farmakologisk behandling relevant for pasienter med kreftsykdom, inkludert smertebehandling
  • kan gjøre rede for mikrobiologi, smitterisiko, sepsisutvikling, antibiotika-bruk og smittevern;relevant for kreftsykepleie
  • har avansert og spesifikk kunnskap om bivirkninger og konsekvenser av kreftsykdom og behandling, inkludert seneffekter
  • kan drøfte hvordan konsekvenser av kreftsykdom og behandling kan forebygges, lindres og håndteres
  • kan gjøre rede for psykiske reaksjoner, åndelige, kulturelle og eksistensielle behov og reaksjoner relatert til kreftsykdom hos pasient og pårørende
  • kan beskrive hvordan alder,;psykisk helse, multimorbiditet og ernæringstilstand påvirker helse, kreftsykdom, valg av behandling og utøvelse av kreftsykepleie;
  • kan vurdere krise, tap og sorg hos pasienter og pårørende relatert til kreftsykdom
  • kan selvstendig beskrive;prinsipper;innen kommunikasjon med pasienter og deres pårørende
  • kan gjøre rede for person- og;familiesentrert;kreftsykepleie, herunder pasienter med kreft og pårørendes reaksjoner og behov i pasientforløpet på tvers av alder,;kjønn og sosioøkonomisk bakgrunn
  • kan drøfte hvordan utøvelse av kreftsykepleie til pasienter og pårørende med forskjellige språk og ulik kulturell bakgrunn påvirker helse, kreftsykdom og valg av behandling
  • kan gjøre rede for kommunikasjon med barn og ungdom og deres særskilte behov og rettigheter, herunder kunnskap om urbefolkningens rettigheter

Skills

The student

  • kan analysere, vurdere og håndtere komplekse og kritiske situasjoner i samsvar med helselovgivning og profesjonsetikk;
  • kan anvende kunnskap og ferdigheter om smittevern for å vurdere behov, iverksette og lede smittevernstiltak der kreftsykepleie utøves;
  • kan anvende sine kunnskaper om hvordan diagnose og behandling kan påvirke helse, inkludert seksuell helse

Teaching and learning methods

Lecture notes, textbooks, opensource codes, available Python codes, YouTube online lectures

Course requirements

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.

Assessment

  • Digital praksis i skolen
  • Profesjonsfaglig digital kompetanse
  • Teknologi og grunnleggende ferdigheter i yrkesfagene
  • Digital vurdering for og av læring
  • Endring og utviklingskompetanse
  • Aktuelle digitale verktøy
  • Tilpasset opplæring og spesialundervisning i yrkesfaglig opplæring

Analyse av aktuelle læreplaner, relatert til digital teknologi

Permitted exam materials and equipment

Two internal examiners. External examiner is used periodically.

Grading scale

One internal and one external examiner check the questions, and the internal examiner checks the answer papers.;;

Examiners

10 ECTS overlap with KREFT6100.

Overlapping courses

SKOMPPRA4, SYBAPRA4, and SYBASPRA4 overlap 100%.