EPN-V2

SKOMPPRA1 Clinical studies, Homebased Services/Nursing Home Course description

Course name in Norwegian
Praksisstudier i eldreomsorg og geriatri
Study programme
Supplementary education for nurses educated outside the EU/EEC
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Programme description
Course history

Introduction

Studentene gjennomfører først ca. 2 uker med teoretisk undervisning som forberedelse, før 8 uker praksis med direkte pasientkontakt. I de to teoriukene vil det bli tilrettelagt for at studentene får innføring i norsk forståelse av kommunikasjon med pasienter og pårørende, opplæring i SF-enheten, teknisk utstyr og lignende, tilrettelagt for den praksisperioden de skal ut i.

Emnet er noe overlappende i faglig innhold fra emnene SYBA/SPRA1 og SYBA/SPRA2 fra bachelorutdanningen i Pilestredet og Sandvika.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om kliniske vurderingsprosesser i sykepleie for å ivareta pasientens grunnleggende behov og ressurser med fokus på pasienter med varig eller tilbakevendende sykdomstilstander
  • har kunnskap om farmakologi og legemiddelhåndtering relatert til aktuelle sykdommer
  • har kunnskap om lover og forskrifter som angår legemiddelhåndtering
  • har kunnskap om verdighet og eksistensielle utfordringer hos målgruppene
  • har kunnskap om aktuelle pasientfenomener
  • har kunnskap om pårørendes situasjon
  • har kunnskap om ledelse av sykepleietjenester i kommunen ut fra lovbestemmelser: rett til nødvendig helsehjelp, informasjon og medvirkning og individuell plan
  • har kunnskap om omsorg ved livets slutt
  • har kunnskap om estetikkens betydning i sykepleie
  • har kunnskap om kommunikasjon knyttet til målgruppens spesielle behov

Ferdigheter

Studenten

  • kan utføre sykepleie for å ivareta pasientens grunnleggende behov og ressurser i forhold til pasienter med varig eller tilbakevendende sykdomstilstander
  • kan anvende kunnskap om yrkesetiske retningslinjer inklusiv taushetsplikten
  • kan vurdere sammenhenger mellom multidiagnose, polifarmasi og pasientens tilstand
  • behersker relevant legemiddelhåndtering
  • kan utøve kunnskapsbasert praksis i andres hjem/sykehjem
  • kan identifisere etiske utfordringer og ta beslutninger på bakgrunn av faglig refleksjon
  • kan utføre sykepleie for å ivareta pasientens verdighet i møte med eksistensielle problemer og utfordringer
  • kan anvende aktuelt dokumentasjonssystem
  • kan anvende kunnskap om lovverket med særlig fokus på brukermedvirkning og samtykkekompetanse
  • kan reflektere over sykepleietilbudet i kommunehelsetjenesten
  • kan anvende teori om kommunikasjon knyttet til målgruppens spesielle behov og tverrfaglig samarbeid
  • kan informere, undervise og veilede pasienter og pårørende om problemer som oppstår ved sykdom, lidelse og død

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i planlegging og gjennomføring av sykepleieoppgaver i kommunehelsetjenesten
  • har innsikt i etiske utfordringer knyttet til verdighet og integritet
  • viser en samfunnskritisk og analytisk holdning til helsetjenesten
  • har innsikt i samhandling i og mellom kommunehelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten

Teaching and learning methods

Må handsamas

Course requirements

Etter fullført emne har studenten følgjande læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheiter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om språkleg identitet og fleirspråkleg praksis
  • har kunnskap om samisk kultur
  • har kunnskap om kva som kjenneteiknar munnlege, skriftlege og multimodale tekstar, på nynorsk og bokmål, i ulike sjangrar og medium
  • har kunnskap om språkhistorie, språklege endringsprosessar med språkvariasjonar i eldre og nyare tid
  • har omfattande kunnskap om munnleg kommunikasjon, lesing og skriving og vidareutvikling av grunnleggande språkferdigheiter
  • har kunnskap om relevante teoriar for munnleg opplæring
  • har kunnskap om retorikk, munnlege tradisjonar, opplesing, stemmebruk og drama som metode

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere elev- og klassesamtalar
  • kan bidra til å utvikle fantasi og estetisk læringsprosessar hos elevane
  • kan vurdere og bruke ulike metodar og ny teknologi i den vidare lese- og skriveopplæringa og tilpasse opplæringa for elevar med ulik bakgrunn og varierande ferdigheiter i norsk
  • kan legge til rette for at elevar på mellomtrinnet og ungdomstrinnet får lese og skrive saktekstar for ulike formål og i ulike sjangrar og medium
  • kan vurdere ulike norskfaglege læremiddel, digitale og andre
  • kan legge til rette for variert arbeid med språk og litteratur i tradisjonelle og nye medium
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere arbeid med sakprosa frå ulike perspektiv og for ulike formål
  • kan legge til rette for at elevane får lese, skrive og diskutere saktekstar i ulike sjangrar og medium og tilpasse den vidare opplæringa i språklege ferdigheiter til elevar på ungdomstrinnet

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle fagstoff om språk, litteratur, tekstar og medium i relevante uttrykksformer
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere fagleg og tverrfagleg utviklingsarbeid på trinn 5-10 i samarbeid med andre
  • kan vurdere eigen praksis med gjeldande læreplanar, fagkunnskap og fagdidaktisk innsikt som grunnlag.

Assessment

Må handsamas

Grading scale

Retten til å avlegge eksamen har som vilkår godkjente arbeidskrav og deltaking i bestemte faglege aktivitetar. Sjå fagplandelen ovanfor for nærare informasjon om krav til innlevering og vilkår ved manglande innlevering.

  • Ein digital og interaktiv samansett tekst. I gruppe. Målet er å kunne bruke digitale verktøy til produksjon av samansette tekstar. Tilbakemelding frå faglærar. Omfang: i samråd med faglærar ut frå kva digitalt verktøy som vert brukt. Målform: Nynorsk.
  • Vurdering av ein digital læringsressurs ved hjelp av samskrivingsverktøy. I gruppe. Målet er å kunne bruke og vurdere ulike digitale verktøy. Omfang: i samråd med faglærar ut frå kva digitalt verktøy som vert brukt. Målform: Nynorsk

Examiners

Munnleg gruppeeksamen, samtale om litterære og språklege tema. I tillegg ein individuell eksaminasjon/utdjuping. Det blir gitt individuell karakter.

30 minutt førebuingstid etter utlevert oppgåve.

Gruppesamtale: 20 minutt. Individuell utdjuping: 3-5 minutt per student.

Ved ny/utsatt eksamen: Individuell munnleg eksamen. Omfang: Ca. 20 minutt. Inga førebuingstid.