Programplaner og emneplaner - Student
SKOMPDPRA4 Nursing Patients with Psychiatric Health Deficits Course description
- Course name in Norwegian
- Sykepleie til pasienter med psykiske lidelserlidelse
- Study programme
-
Supplementary education for nurses educated outside the EU/EEC - decentralised
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Praksisopplæringen er studentenes direkte erfaringer med faglærerprofesjonen. Faglige, fagdidaktiske, relasjonelle, etiske og personlige problemstillinger synliggjøres og utfordrer faglærerstudentens menneskesyn og kunnskaper. I praksisopplæringen får studentene erfaring med ulike former for undervisning, veiledning, vurdering og utviklingsarbeid, i faglig og tverrfaglig samarbeid. Progresjonen bygges opp ved å legge vekt på ulike målområder gjennom studiet, og at det stilles økende krav til studentenes selvstendige ansvar for gjennomføring av undervisning og egenvurdering av praksiserfaringer. Første praksisperiode gjennomføres i grunnskolen. Andre praksisperiode gjennomføres i videregående skole, eventuelt i folkehøgskole, kulturskole, ulike kulturarenaer og andre voksenpedagogiske miljøer.
Det arbeides med områdene:
- faglæreren og eleven, knyttet til undervisning og ledelse av læring og til formidling, kommunikasjon og samarbeid
- faglæreren og organisasjonen, knyttet til skole, tilpasset opplæring og til vurdering
- faglæreren og samfunnet, knyttet til yrkesrolle og yrkesidentitet og til utviklingsarbeid
Krav om politiattest, helsedokumentasjon og taushetsplikt
- Det er krav om politiattest i praksisopplæring der studenter arbeider med barn og unge under opplæring. Politiattest leveres ved studiestart og må ikke være eldre enn 3 måneder ved levering. Politiattest har en gyldighet på 3 år.
- Studentene må til enhver tid orientere seg om de regler som gjelder for medisinsk testing for farlige sykdommer.
- Studentene må sette seg inn de lover, forskrifter og regler for taushetsplikt som gjelder på praksisopplæringsstedet og rette seg etter dem i samarbeid med sin øvingslærer.
Required preliminary courses
Opptak til studiet.
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student
- can present mental health work in a historical perspective
- can explain different theoretical perspectives on mental health disorders and mental health work: the significance of relationships, professional ethics, aesthetics, dignity and integrity in dealings with patients and next of kin
- can discuss how psychosis, personality disorders, anxiety, mood disorders and drug addiction can influence the patients’ fundamental needs and self-understanding
- can describe mental health and psychosocial challenges among refugees and immigrants: trauma, loss, grief and identity
- can describe how stigma, exclusion, discrimination and racism can influence mental health and psychosocial health
- can assess what impedes and promotes communication and how poor health and unmet needs influence professional relations
- can describe coping strategies and concepts such as improvement processes, user participation, recovery and empowerment
- can explain different understandings of mental health, illness and treatment, and how nurses can interact with patients in a culturally sensitive manner
- can explain how health and social policy, including official requirements and compulsory provisions, can be of significance to mental health practices
- can discuss social and health issues, including neglect, violence, assault, drug-related and socio-economic problems, and can identify and follow up people with such challenges and implement necessary measures and/or treatment, or refer the patient to an expert in the field
Skills
The student
- can apply key milieu therapeutic principles, and relevant mapping tools related to patients with mental health issues and/or drug addiction
- can integrate knowledge from pathophysiology and pharmacology in the nursing of patients with mental health issues and/or drug addiction
- can apply communication and interaction skills when encountering people with mental health issues and their next of kin
- can establish, maintain and conclude relations in academic and professional contexts
- can use relevant documentation tools on the basis of a holistic understanding
- can continuously assess situations that entail a risk for patients and/or staff, and prevent undesirable incidents
- can demonstrate guidance skills and receive and make use of feedback on his/her own behaviour
Competence
The student
- can reflect on his/her own professional practice and power structures when encountering people with mental health issues and drug addiction
- can reflect on existing procedures and methods, and take the initiative to engage in dialogue about the implementation of new knowledge and new work methods
Teaching and learning methods
Alle arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse må være innfridd og vurdert til godkjent før studentene kan få bestått praksisopplæringen.
Arbeidskrav:
- innlevering av undervisningsopplegg og undervisningsplaner til godkjenning av praksislærer og praksisveileder, i god tid før undervisningspraksis. Antall avhenger av hvor mange klasser som skal undervises ved de ulike praksisstedene.
- muntlig fremlegg i gruppe knyttet til hver praksisperiode (2-4 studenter pr gruppe)
- gruppeoppgave (2-4 studenter) med muntlig presentasjon. Kunst/teaterformidling
;
;
Praksisopplæringen er 100% obligatorisk. Studentene kan ikke ha mer enn 1 dags fravær i hver praksisperiode. Alt fravær som overstiger 1 dag må tas igjen. Fravær som overstiger 3 dager må dokumenteres med legeerklæring. Studentene har meldeplikt for alle typer fravær.
Obligatorisk er også:
- deltakelse i alle møter knyttet til forberedelse, gjennomføring og etterarbeid av praksisopplæring
- deltakelse i alle praksisgruppens oppgaver (antall oppgaver vil variere etter ulike forhold ved praksisstedene)
Course requirements
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Assessment
Bestått/Ikke bestått.
Permitted exam materials and equipment
Not relevant.
Grading scale
Pass- fail.
Examiners
The contact lecturer approves the period of clinical training after recommendation from the clinical training supervisor. The final decision on whether to award a pass or fail grade is made by the university.
Overlapping courses
SKOMPPRA20, SKOMPDPRA20, SYKKPRA50 and SYKPPRA50 overlap 100%.