EPN-V2

SKOMP3910 Bachelor's Thesis Course description

Course name in Norwegian
Bacheloroppgave
Study programme
Supplementary education for nurses educated outside the EU/EEC
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
SPRING 2026
Schedule
Course history

Introduction

Language of instruction: Norwegian

In this course, the students will acquire knowledge and competence in clinical research and professional development, including in the critical assessment of nursing practice. Key areas of nursing research will be elucidated and the consequences of different concepts and forms of knowledge analysed on the basis of clinical practice. The relationship between theory and empirical data will be explored and discussed by examining different positions in science and research.

Students will acquire knowledge of the main approaches to evidence-based practice, and the relationship between clinical experience, user participation and research will be discussed. The student is expected to develop competence that enables them to perform independent and thorough literature searches on the basis of relevant topics. Critical assessment of sources and academic writing and argumentation are also emphasised in the course.

The course also addresses educational and organisational challenges relating to the implementation of new practices on the basis of research and professional development. This includes highlighting key functions such as supervising and teaching colleagues and students, as well as initiating and leading professional change processes.

Required preliminary courses

The student must have been admitted to the Master’s Degree Programme in Health Sciences and hold authorisation as a general nurse.

Learning outcomes

Emnet bygger videre på den praktisk-estetiske og teoretiske kompetansen studenten har tilegnet seg i Emne KDK1100: Idéutvikling og grunnleggende teknikker (30 stp), og gir en innføring i utstillingsproblematikk og kunstformidling. Refleksjon, presentasjon og kommunikasjon står sentralt i emnet. Det blir gjennomgående lagt vekt på forholdet mellom praksis og teori.

Teaching and learning methods

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om praktisk-estetiske uttrykk
  • har kunnskap om utstillingsproblematikk
  • kan anvende relevant fagterminologi og teori

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende egnede redskap, materialer og teknikker
  • kan presentere og formidle et budskap, både muntlig, estetisk og digitalt
  • kan velge ut og ta i bruk egnede presentasjonsformer og formidlingsstrategier
  • kan arbeide med romlige perspektiv knyttet til utstilling

Generell kompetanse

Studenten

  • kan drøfte og vurdere ulike aspekt ved kunstneriske uttrykk
  • kan drøfte og vurdere ulike aspekter ved formidlingskonsept og formidlingsstrategier
  • kan anvende digitale medier i arbeidet med kunst og formidling

Course requirements

Prosjektarbeid er en vesentlig del av emnet. Emnet forutsetter stor grad av tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum, og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.

Assessment

Individual home examination over three days. Scope: 2,500 words (+/- 10%).

Permitted exam materials and equipment

Eksamen er et praktisk-estetisk prosjekt med tilhørende skriftlig refleksjon. Prosjektet og den skriftlig refleksjonen vurderes samlet. Eksamensoppgaven blir utlevert om lag 4-6 uker før innleveringsfristen. Eksamensresultatet kan påklages. Individuell eksamen.

1. Praktisk-estetisk prosjekt

Studenten skal produsere/utvikle et praktisk-estetisk arbeid innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet.

2. Skriftlig oppgave

Den skriftlige oppgaven skal omhandle det praktisk-estetiske arbeidet, og skal omfatte inntil 3000 ord.

Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.

Fravær - ikke bestått

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen F, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.

Grading scale

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Examiners

Grade scale A-F.

Overlapping courses

All examination papers are assessed by two examiners. At least 20% of the examination papers will be assessed by an external examiner. The external examiner’s assessment should benefit all students.