EPN-V2

SIW4210 Knowledge Production in Social Sciences - Quantitative Methods Course description

Course name in Norwegian
Knowledge Production in Social Sciences - Quantitative Methods
Study programme
Master Programme in Applied Social Sciences - Study Option International Social Welfare and Health Policy
Master Programme in Applied Social Sciences
Master's Programme in Applied Social Sciences – Study Option Nordic Social Policy and Global Sustainable Development
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
SPRING 2024
Schedule
Course history

Introduction

The course provides in-depth knowledge of quantitative design and statistical analysis for use in the student's own master's thesis. The course focus on the possibilities and limitations of different quantitative designs, understanding various data sources, and quality requirements for studies based on statistical analysis within a social science research tradition.

The course includes in-depth knowledge of cross-sectional design, longitudinal design, experiment, and the survey method. Students will also gain in-depth knowledge of conditions that may affect the validity and reliability of a survey and skills in assessing such conditions. Furthermore, students will both learn and not least practice univariate, bivariate, and multivariate analyses.

There will be a particular focus on regression analysis. Through lectures, e-resources and seminars, students will gain in-depth knowledge and skills in the use of regression-based analysis. 

Language of instruction is English.

Required preliminary courses

None.

Learning outcomes

A student who has completed the course has the following learning outcomes defined in terms of knowledge and skills:

Knowledge

The student has

  • thorough knowledge of the research process 
  • advanced knowledge of quantitative research designs: their appropriate use as well as strengths and limitations
  • thorough knowledge of important concepts such as measurement, reliability, validity, and generalization.

Skills

The student can

  • relate research processes to scientific theory and ethical principles
  • apply research methods in a reflective manner and appropriately choose methods that are relevant for different kinds of research questions
  • use relevant methods for producing, analyzing and interpreting diverse types of empirical data (e.g. surveys or register data)
  • use univariate, bivariate and multivariate analysis techniques  
  • understand inferential statistics 
  • evaluate research based on quantitative methods in terms of methodological quality and appropriateness

General Competence

The students are

  • familiar with, and critically reflect on various consequences of research
  • able to use ethical judgement regarding one’s own position as a researcher and how participation in research can intervene in people’s lives.
  • familiar with and can adhere to ethical regulations such as: correct and complete source information, informant anonymisation, confidentiality, researcher responsibility.

Teaching and learning methods

Innovasjon og entreprenørskap er viktig for den økonomiske utviklingen i et samfunn og jobbskaping. Formålet med kurset er å gi studenter en introduksjon til entreprenørskap og hvordan lykkes med å etablere en ny bedrift. Emnet tar for seg strategiske, taktiske og operative teknikker gründere kan benytte seg av.;Emnet kombinerer teori og praktiske øvelser for å utvikle kompetanse i entreprenørskap, innovasjon og markedsføring for å sikre at organisasjoner, og spesielt oppstartbedrifter kan lykkes og nå sine mål.;

Course requirements

Ingen forkunnskapskrav.

Assessment

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.;

;

Kunnskaper

Studenten:

  • har grunnleggende kunnskap om innovasjon, entreprenørskap og markedsføring og sammenhengen mellom disse.
  • har grunnleggende kunnskap om hvordan lykkes som entreprenør (gründer).;
  • har grunnleggende kunnskap om ideutvikling.
  • har grunnleggende forståelse for utvikling av forretningsmodell.
  • har grunnleggende kunnskap om "født-globale" bedrifter.
  • har grunnleggende kjennskap til rammeverk for markedsplanlegging og strategi i oppstartsbedrifter;
  • har grunnleggende kunnskap om bruk av ulike taktiske virkemidler innen markedsføring, som produkt- og tjenesteutvikling, prissetting, markedskommunikasjon og distribusjon
  • har grunnleggende kunnskap om finansiering av oppstartbedrifter;

;

Ferdigheter

Studenten:

  • kan beskrive, analysere og reflektere over hvordan utvikle nye produkter eller tjenester og starte opp en virksomhet.
  • kan bruke sentrale markedsføringsverktøy, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre reflekterte analyser og valg relevant for en oppstartsbedrift;
  • kan forstå hva som skaper verdi for kunder.;
  • kan segmentere og velge målgrupper for bedriften;
  • forståelse for hvordan utforme en realistisk forretnings- og markedsplan;

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan reflektere over hvordan lykkes med å etablere en ny bedrift;
  • kan identifisere og løse markedsføringsrelaterte problemer og løse problemstillinger knyttet til produkt-/tjenesteutvikling

Permitted exam materials and equipment

Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, gruppeoppgaver og diskusjoner i plenum. Studentene forventes å delta aktivt i diskusjoner.;

Grading scale

For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha godkjent følgende arbeidskrav:

Det er ett skriftlig arbeidskrav i emnet, det løses i grupper på tre studenter. Omfanget er 1200 til 1500 ord.;

For studenter som ikke får gjennomført arbeidskravet på grunn av godkjent fravær, avtales alternativt arbeidskrav med faglærer.;

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen;

Examiners

Hjemmeeksamen på 5 timer.

Course contact person

Tillatte hjelpemidler vil fremgå av hjelpemiddellisten som utarbeides og publiseres i god tid før den enkelte eksamensperiode. Følgende regler gjelder for bruk av kalkulator der dette er tillatt hjelpemiddel ved eksamen:

  • Kalkulatoren skal utgjøre en enkelt gjenstand og ha lommeformat.
  • Kalkulatoren må ikke ha mulighet for kommunikasjon med andre dataenheter.
  • Kalkulatoren tillates ikke koblet til strømnett.
  • Kalkulatoren skal ikke avgi lyd.
  • Kalkulatoren skal ikke kunne utføre symbolske beregninger, så som derivasjon av funksjonsuttrykk osv.

Det er studentens ansvar å påse at minnet er tømt før eksamen. Dette kan bli kontrollert på eksamen, og hvis minnet ikke er tømt blir dette å regne som fusk/forsøk på fusk. Se høgskolens regler om fusk/forsøk på fusk.