Programplaner og emneplaner - Student
SIW4000 Comparative Social Welfare Theory and Concepts Course description
- Course name in Norwegian
- Comparative Social Welfare Theory and Concepts
- Study programme
-
Master Programme in Applied Social Sciences - Study Option International Social Welfare and Health PolicyMaster Programme in Applied Social SciencesElective modules, Master Programme in Applied Social Sciences
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Required preliminary courses
Gradert skala A-F.
Learning outcomes
A student who has completed his or her qualification has the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- has advanced knowledge of key concepts in the theory and comparative analysis of social welfare policies
- has advanced knowledge of explanatory models, such as the logic of industrialism, institutional and state-centered approaches, and power resource theory
- has advanced knowledge of normative perspectives on social welfare
- has advanced knowledge of concepts that are relevant for assessing the outcomes of social welfare policies
Skills
The student
- can apply theoretical concepts, normative perspectives and explanatory models in the analysis of social policies, in a national as well as international context
General competence
The student
- is able to critically evaluate the use of concepts and models in academic as well as political debates about social policies
Teaching and learning methods
Monografi
Individuelle oppgaver i monografiform forventes å ha et omfang på 67 sider (+/- 10 prosent),;eksklusiv innholdsfortegnelse, forord, sammendrag, referanser og vedlegg, definert ved 12 punkts Calibri;og 1,5 i linjeavstand. Studenten skal bruke;APA-stil ved kildehenvisninger. Det tilbys totalt 12 timer veiledning, individuelt;eller i gruppe.
To studenter kan skrive felles monografi.;Prosjektet må godkjennes av utdanningsleder eller den utdanningsleder har delegert oppgaven til. Ved innlevering av masteroppgaven skal det vedlegges et skriv der studentene redegjør for hvilke deler av oppgaven den enkelte student har hatt hovedansvar for. Monografi skrevet av to studenter forventes å ha et omfang på 102 sider (+/- 10 prosent).;Antall veiledningstimer ved samskriving er 17.;
Artikkelbasert (artikkelmanus og kappe)
Individuell artikkelbasert masteroppgave;skal bestå av ett leveringsklart artikkelmanus beregnet på et fagfellevurdert tidsskrift (nivå 1 eller 2) og en kappe.;
To studenter kan skrive felles artikkelbasert masteroppgave. Da skal oppgaven bestå av to leveringsklare artikkelmanus beregnet på et fagfellevurdert tidsskrift (nivå 1 eller 2) og en kappe. Når to artikkelmanus innleveres som masteroppgave, må de tematisk høre sammen. Prosjektet må godkjennes av utdanningsleder eller den utdanningsleder har delegert oppgaven til.
Artikkelmanus: Dette skal følge tidsskriftets retningslinjer for publisering når det gjelder lengde (antall ord) og referansestil. Kappe: Sammen med artikkelmanus skal det leveres en kappe på 15 sider (+/- 10 prosent) eksklusiv innholdsfortegnelse, forord, sammendrag, referanser og vedlegg. Her utdypes blant annet metode og teoretiske perspektiver, samt temaer som ikke er tilstrekkelig dekket i artiklene. Der oppgaven består av flere artikkelmanus, trekkes linjene mellom artiklene i kappen. I kappen skal det brukes APA-stil ved kildehenvisninger. Det foreligger en skriftlig veiledning for utarbeiding av kappe.
Innlevering av artikkelbasert masteroppgave har ikke som forutsetning at manus er akseptert for publisering i det aktuelle tidsskrift.
Course requirements
Emnet;legger vekt på å utvikle kvaliteten av undervisnings-, vurderings- og dokumentasjonsarbeidet i yrkesretting av programfagene og yrkesfaglig fordypning.;
Assessment
Bestått emne YPDFO6100 / YPDF6100 eller tilsvarende
Permitted exam materials and equipment
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
;
Kunnskap Studenten har
- kunnskap om ulike vurderings- og dokumentasjonsformer som er relevant for yrkesrelevant og yrkesdifferensiert opplæring
Ferdigheter Studenten kan
- tilrettelegge for grunnleggende ferdigheter på det enkelte fagets premiss
- bruke digitale læringsressurser til læring, dokumentasjon og vurdering av yrkesrelevant opplæring og kompetanse
- involvere elevene aktivt i vurderingsarbeidet;;;
- vurdere og videreutvikle egen vurderingspraksis for tilpasset og yrkesrelevant opplæring
- velge og utvikle hensiktsmessige dokumentasjonsformer for tilpasset og yrkesrelevant opplæring
- vurdere kvalitet på arbeid og kompetanse basert på dokumentasjon
Generell kompetanse Studenten kan
- arbeide med kontinuerlig kvalitetsforbedring av egen vurderings- og dokumentasjonspraksis for tilpasset og yrkesrelevant opplæring
- bruke digitale læringsressurser til læring, dokumentasjon og vurdering av opplæring og kompetanse
- bruke IKT på en etisk forsvarlig måte
Grading scale
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen
Examiners
The exam is graded by an internal and an external examiner.
A random selection consisting of at least 25% of the exam papers will be graded by both an internal and external examiner. This will inform the grading of the remaining exam papers.
Course contact person
Mappeeksamen består av alle arbeidskravene samt et refleksjonsnotat knyttet til det faglige innholdet og teorien i emnet. Omfang på refleksjonsnotatet: 2000 +/-10% ord.
Ny/utsatt eksamen
Ved ny og utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av eksamensmappen