EPN-V2

SFV5100 Digital revolution? Social science perspectives on technology in the health and social care sector Course description

Course name in Norwegian
Digital revolusjon? Samfunnsvitenskapelige perspektiv på teknologi i helse- og sosialsektoren
Study programme
Master´s Programme in Health and Technology - Specialisation in Biomedicine
Master´s Programme in Pharmacy
Master Programme in Applied Social Sciences - Study Option International Social Welfare and Health Policy
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child Care, part-time
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child Care
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work, part-time
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history

Introduction

Digitalisering medfører en gjennomgripende endring av samfunnet vi lever i, og omtales blant annet som Den fjerde industrielle revolusjon. Men hva innebærer digitalisering i praksis? I emnet skal studentene tilegne seg kunnskap om og forståelse for hvordan teknologi og digitalisering både påvirker og påvirkes av sosiale forhold. Emnet vil ha søkelys på digitaliseringen av velferdsstatens helse- og sosialtjenester, og særlig på tjenesteyterne og tjenestemottakerne. Emnet vil beskrive hvordan utfordringer med å ta i bruk ny teknologi på bakken henger sammen med de juridiske, politiske, økonomiske, organisatoriske og materielle rammene for digitaliseringen/tjenestene.

Emnet vil også vise hvordan teknologiutviklingen skjer innen en historisk og samfunnsmessig kontekst; at teknologier inngår i, og preges av, heterogene nettverk av mennesker og gjenstander; at teknologier er fortolkningsmessig fleksible; og at teknologiske nyvinninger kan være til gavn for noen og ulempe for andre, og har en inkluderings- og ekskluderingsfunksjon. Ved å følge konkrete helse- og velferdsteknologier på deres vei fra produsent til sluttbruker, lærer studentene også om hvordan samspillet mellom teknologiens utforming, brukernes erfaringer og sentrale normer i demokratiske samfunn har betydning for implementeringsprosessen.

Undervisningsspråk er norsk. 

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap

Studenten har

  • avansert kunnskap om tilsiktede og utilsiktede konsekvenser av digitaliseringsprosesser
  • inngående kunnskap om sentrale samfunnsmessige utfordringer og muligheter ved implementering av ny teknologi 
  • fordypet innsikt i ulike teoretiske perspektiver på teknologi og digitalisering

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere komplekse utviklings-, implementerings- og bruksprosesser
  • identifisere utfordringer og muligheter ved implementering av konkrete nye teknologier
  • anvende ulike analysestrategier for å studere teknologi og digitalisering i velferdsstatens helse- og sosialtjenester

Generell kompetanse 

Studenten kan

  • tenke kritisk om utvikling, implementering, regulering og bruk av teknologi
  • forstå hvilken rolle samfunnet spiller for teknologiutviklingen, og rollen teknologi spiller på samfunnsutviklingen
  • bidra kritisk og konstruktivt i endringsprosesser hvor teknologi skal inn i helse- og sosialtjenester

Teaching and learning methods

The course consists of lectures and seminars on techniques and methods, as well as a project to be carried out in groups (2-4 students). The project will be chosen from a portfolio of available problems. The students will work in groups and will submit the code and a project report.

Practical training

Lab sessions.

Course requirements

None.

Assessment

The assessment will be based on a portfolio of the following:

  • A group project delivery (2-4 students), consisting of a report (7500-3000 words) and code
  • An individual oral examination

The weight of the two parts is 50 % each.

The project report should be between 7500-3000 words. Both the code/program and the report will be evaluated. The comprehensiveness of the code/program is evaluated with the assumption that each student in the group has committed about 60 hours towards developing the solution. As a general guideline, the code/program carries a stronger weight than the report.

The portfolio will be assessed as a whole and the exam cannot be appealed.

New/postponed exam

In case of failed exam or legal absence, the student may apply for a new or postponed exam. New or postponed exams are offered within a reasonable time span following the regular exam. The student is responsible for applying for a new/postponed exam within the time limits set by OsloMet. The Regulations for new or postponed examinations are available in Regulations relating to studies and examinations at OsloMet.

Permitted exam materials and equipment

For the oral exam, students will not have access to computers or other aids.

Grading scale

For the final assessment a grading scale from A to E is used, where A denotes the highest and E the lowest pass grade, and F denotes a fail.

Examiners

Two internal examiners. External examiner is used periodically.