Programplaner og emneplaner - Student
SFV4800 Master Thesis Preparation Workshop - Quantitative Methods Course description
- Course name in Norwegian
- Forberedelse til masteroppgaven - kvantitativ metode
- Study programme
-
Master Programme in Applied Social Sciences - Study Option International Social Welfare and Health PolicyMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child Care, part-timeMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child CareMaster in Programme Applied Social SciencesMaster Programme in Applied Social SciencesElective modules, Master Programme in Applied Social SciencesMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work, part-timeMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Curriculum
-
FALL 2017
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
SFV4800 "Ungdataverkstedet" er et tverrfaglig masteremne som knytter forskning, undervisning og praksisfeltet sammen, og som gir studenter mulighet til å arbeide med «ferske» kvantitative data fra kommunale ungdomsundersøkelser som brukes av forskere og av kommuner over hele Norge. Hvert år gjennomfører mer enn 100 kommuner og fylker en spørreskjemaundersøkelse blant elever på ungdomstrinnet og i videregående opplæring i sitt område (se www.ungdata.no for mer informasjon). Spørreskjema som brukes i disse Ungdata-undersøkelsene dekker tema som levekår, foreldre og venner, skole og framtid, fritid, helse og trivsel, tobakk og rus og spørsmål om lovbrudd, vold og annen risikoatferd. Fordi undersøkelsene inneholder et bredt spekter av variabler er den tverrfaglig relevant, og dataene brukes i dag som grunnlag for kommunalt plan- og utviklingsarbeid knyttet til folkehelse og til forebyggende arbeid overfor ungdom.
Studentene som tar masteremnet «ungdataverkstedet» får mulighet til å praktisere kunnskap i kvantitativ metode på «ferske» data om ungdoms livssituasjon og levekår, de lærer å koble empiriske analyser med tematisk kunnskap om ungdomssosiologiske emner, får kontakt med et forskningsmiljø ved seksjon for ungdomsforskning ved NOVA og får erfare den praktiske nytten av kvantitativ metodekunnskap gjennom samarbeid med én kommune.
Masteremnet er et samarbeid mellom Institutt for sosialfag ved Fakultet for samfunnsvitenskap og forskningsinstituttet NOVA, men er åpent for masterstudenter på andre fakultet ved HIOA og studenter ved andre utdanningsinstitusjoner som oppfyller kravene for deltagelse. Emnet utgjør 10 studiepoeng og består av forelesninger, seminarundervising, og gruppeveiledning, totalt 24 timer. Hovedvekten ligger på studentaktiv undervisning i verkstedform. Det legges særlig vekt på at studentene skal få fordypet kunnskap om det metodiske håndverket gjennom å omsette egne forskningsspørsmål til problemstillinger som kan analyseres med kvantitative data, selvstendig tilrettelegging av kvantitative data, gjennomføring og fortolkning av tilhørende analyser i SPSS. I tillegg kommer obligatoriske møter med praksisfeltet. Samarbeidet med kommunen beregnes til totalt 4 undervisningstimer. Etter bestått eksamen vil studentene få mulighet til å presentere sine forskningsresultater for den kommunen de har analysert data fra.
For studenter som planlegger å bruke data fra Ungdataundersøkelsene i sin masteroppgave vil arbeidet som gjennomføres i løpet av Ungdataverkstedet utgjøre innledende analyser. Dette vil gi studentene et godt utgangspunkt for det videre arbeidet med masteroppgaven.
Required preliminary courses
For masterstudenter fra Master i sosialfag må SFF4100 «Forskningsmetode og design» være gjennomført og bestått for opptak til «Ungdataverkstedet». Søkere fra andre masterstudier må ha fullført og bestått kvantitativ metode på minimum 5 stp.
Learning outcomes
Etter å ha fullført emnet har studentene følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- avansert kunnskap om ulike kvantitative analyseformer og praktisk gjennomføring av kvantitative analyser i SPSS
- fordypet kjennskap til et verktøy som brukes i planlegging av ungdomsarbeidet i de fleste norske kommuner
- spesialisert kunnskap om sentrale ungdomssosiologiske begreper som identitet, individualisering, forhandling, samt kunnskap om fritid og familieliv, utdanning og sosial ulikhet, helse og risiko.
- fordypet innsikt i historiske utviklingstrekk og debatter om hvordan ungdomstiden har endret seg de senere årene
Ferdigheter
Studenten kan
- arbeide selvstendig med tilrettelegging, analyse og fortolkning av kvantitative data
- analysere empirisk forskning om ungdom basert på kvantitative data
- forstå kvantitative forskningsartikler og tolke tabeller
Generell kompetanse
Studenten kan
- kople teorier om ungdom og kvantitativ metode på en adekvat måte
- gjennomføre, anvende og formidle kvantitativ forskning til praksisfeltet
Teaching and learning methods
Emnet består av forelesninger, seminarundervising, og gruppeveiledning, totalt ca. 24 timer. Hovedvekten ligger på studentaktiv undervisning i verkstedform. Samarbeidet med kommunen beregnes til totalt fire undervisningstimer. I tillegg kommer obligatoriske møter med praksisfeltet.
Undervisningsplan for høsten 2017
- Forelesning teori - ungdoms hverdagsliv ( 1 time ): Forelesning.
- Introduksjon til datamaterialet ( 1 time ): Seminarundervisning på datarom.
- Prosjektmøte med kommunen ( 2 timer ).
- Forelesning - familie, fritid og risiko ( 2 timer ): Forelesning.
- Forelesning - sosial ulikhet, skole og utdanning ( 2 timer ): Forelesning.
- Forelesning - helse og trivsel ( 2 timer ): Forelesning.
- Praktisk analysearbeid med veiledning - del 1 ( 4 timer ): Seminarundervisning på datarom.
- Presentasjon av resultater - diskusjon - del 1 ( 2 timer ): Diskusjon, gruppeveiledning.
- Praktisk analysearbeid med veiledning - del 2 ( 4 timer ): Seminarundervisning på datarom.
- Presentasjon av resultater - diskusjon - del 2 ( 2 timer ): Diskusjon, gruppeveiledning.
- Praktisk del med veiledning - presentasjon av data fra de kvantitative analysene - del 3 ( 2 timer): Seminarundervisning på datarom.
Course requirements
Det skal gjennomføres et planleggingsmøte med de kommunale samarbeidspartnerne i praksisfeltet ved oppstart av emnet. Fordi Ungdata favner bredt tematisk er flere kommunale sektorer ofte involvert i etterarbeidet med undersøkelsene. Vanlige samarbeidspartnere vil tilhøre sektorer for helse og omsorg, skole og opplæring, sosiale tjenester, politi og forebyggende tjenester.
Arbeidet organiseres slik at hver kommune inngår et samarbeid med 4-5 studenter som veiledes av én forskningsveileder. Hver student skal i samarbeid med kommunen og forskningsveileder velge ut et tematisk avgrenset område som de ønsker å se nærmere på.
Planleggingsmøtet må være gjennomført før studenten kan fremstille seg for eksamen.
Assessment
En individuell skriftlig rapport. Rapporten vil utgjøre 10 sider (+/- ti prosent) inkludert figurer og tabeller. Rapporten skal gjøre bruk av pensumstoffet.
Kandidater som ikke består eksamen kan levere en bearbeidet rapport og fremstille seg for ny og utsatt eksamen én gang.
Grading scale
Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Examiners
Ingen info